بررسی و تحلیل عوامل موثر در جریان سازی رسانهای در ورزش
محورهای موضوعی : سایر موضوعات مرتبط با مدیریت ورزشیگلناز رضایی 1 , رضا صابونچی 2 , مجید سلیمانی 3
1 - دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت ورزشی،واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی ، بروجرد، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران
کلید واژه: جذابیت خبری, استقبال رسانه, جریان سازی ورزشی, رسانه ورزشی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل عوامل موثر در جریان سازی رسانهای در ورزش بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل کارشناسان حوزه رسانه، دانشجویان رشته تربیتبدنی، بینندگان برنامههای ورزشی و همچنین فعالان حوزه ورزش و رسانه که در سطح کشور فعالیت داشتند انتخاب شدند. نمونه آماری با استفاده از روش هدفمند دردسترس با توجه به تعداد قابل کفایت 370 نفر انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (10 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (95/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار Amos استفاده شده است. بر مبنای تحلیل دادهها 86 مفهوم اولیه (کدهای باز)، 19 کد محوری و 5 کد گزینشی عوامل علی، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، عوامل راهبردی و پیامدها شناسایی شد. نتایج نشان داد که عوامل راهبردها، عوامل مداخلهگر، عوامل علی و عوامل زمینهای به ترتیب مهمترین و کم اهمیتترین عوامل تأثیرگذار در جریان سازی رسانهای در ورزش بودند. بهطورکلی، بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که الگوی ارائه شده میتواند باعث بهبود وضعیت جریان سازیهای رسانهای جامعه به رسانههای ورزشی شود و اینکه در نهایت میزان استقبال از رسانههای ورزشی در تمام حوزهها بالا خواهد رفت.
The purpose of this research was to investigate and analyze the effective factors in media streaming in sports. The current research is descriptive-correlational in terms of applied purpose. The statistical population includes media experts, physical education students, sports program viewers, as well as sports and media activists who were active in the country. The statistical sample was selected using the available targeted method according to the sufficient number of 370 people. A researcher-made questionnaire was used to collect data, and the face validity of the questionnaire was confirmed by experts (10 people). Also, its reliability was calculated using Cronbach's alpha test (0.95) and composite reliability. In order to analyze the data and check the fit of the model, structural equation modeling was used in Amos software. Based on data analysis, 86 primary concepts (open codes), 19 central codes and 5 selective codes of causal factors, contextual factors, intervening factors, strategic factors and consequences were identified. The results showed that the factors of strategies, consequences, intervening factors, causal factors and background factors were respectively the most important and the least important influencing factors in media circulation in sports. Finally, based on the findings of the research, it can be said that the presented model can improve the situation of the society's media streaming to the sports media and that finally the acceptance of the sports media will increase in all fields
_||_