آزمون مدل درگیر شدن در ورزش بر اعتبار حامی در لیگ برتر فوتبال ایران با نقش تعدیلگر تناسب حامی-رویداد
محورهای موضوعی : بازاریابی ورزشیامیر احمدی 1 , اکبر آفرینش خاکی 2 * , طیبه زرگر 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیارمدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: اعتبار حامی, لیگ برتر فوتبال, تناسب حامی رویداد, درگیری شدن در ورزش,
چکیده مقاله :
تحقیق پیش رو باهدف کلی آزمون مدل درگیر شدن در ورزش بر اعتبار حامی در لیگ برتر فوتبال ایران با نقش تعدیلگر تناسب حامی - رویداد انجام گرفت. پژوهش حاضر پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است و ازلحاظ هدف نیز جزء تحقیقات کاربردی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه هواداران تیمهای فوتبال استقلال و پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال ایران در سال 1399 بود و حجم نمونه با استفاده از نرمافزار جی پاور نسخۀ 1/3، 402 نفر به دست آمد. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامههای تناسب حامی- رویداد، درگیری در ورزش و اعتبار ادراکشده حامی بود. پس از تائید روایی پرسشنامهها به کمک 8 نفر از اساتید و متخصصان امر، پایایی آن نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به تائید رسیده و از آنها برای جمعآوری دادهها استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای گردآوریشده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بخش آمار توصیفی از جدول و نمودارهای فراوانی و فراوانی نسبی ویژگیهای جمعیت شناختی مشارکتکنندگان تحقیق، میانگین و انحراف معیار استفاده شد. در بخش آمار استنباطی بهمنظور بررسی تأثیر متغیرهای تحقیق بر روی یکدیگر و طراحی مدل ارتباطی میان آنها از تحلیل معادلات ساختاری با کمک نرمافزار SmartPLS نسخه 3 استفاده شد. نتایج تحلیل دادههای تحقیق نشان داد که نقش تعدیلگر تناسب حامی- رویداد در رابطه بین درگیر شدن در ورزش و اعتبار حامی رویداد و نگرش هواداران به حامی رویداد؛ مثبت و معنادار است.
The present study was conducted with the general purpose of testing the model of involvement in sports on sponsor credibility in the Iranian Football Premier League with the role of moderator of sponsor-event fit. The present study is a descriptive correlational research based on structural equation modeling and in terms of purpose is considered as an applied research. The statistical population of the study included all fans of Esteghlal and Persepolis football teams in the Iranian Football Premier League in 1399, and the sample size was 402 using G-Power software version 3.1. The research instruments included sponsor-event fit questionnaires, involvement in sports and perceived sponsor validity. After confirming the validity of the questionnaires with the help of 8 professors and experts, its reliability was confirmed by calculating the Cronbach's alpha coefficient and they were used to collect data. Descriptive and inferential statistical methods were used to analyze the collected data. In the descriptive statistics section, tables and graphs of frequency and relative frequency of demographic characteristics of research participants, mean and standard deviation were used. In the inferential statistics section, in order to investigate the effect of research variables on each other and design a relationship model between them, structural equation analysis was used with the help of SmartPLS version 3 software. The results of research data analysis showed that the role of moderator of the sponsor-event fit in the relationship between involvement in sports and the sponsor of the event.