سنجش میزان تأثیرگذاری مزیت رقابتی در ورزش و جوانان
محورهای موضوعی : بازاریابی ورزشیپروین محمدی پاکروان 1 , مجید سلیمانی 2 , غلامرضا شعبانی بهار 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران
3 - استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: ورزش و جوانان, سرمایه اجتماعی, فرهنگسازمانی, مزیت رقابتی,
چکیده مقاله :
هدف از این انجام این پژوهش بررسی و تحلیل مزیت رقابتی در وزارت ورزش و جوانان بوده است. تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری بوده که به روش پیمایشی انجامگرفته است. نمونه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (965=N) تشکیل دادند. 286 نفر از کارکنان وزارت ورزش و جوانان با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس مقیاسهای فرهنگسازمانی دنیسون (2000)، سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1999)، مدیریت دانش همتی (1389)، یادگیری سازمانی گومز و همکاران (2005)، نوآوری سازمانی جیمز و همکاران (2008) و مزیت رقابتی هیل و جونز (2010) را تکمیل کردند. روایی محتوایی ابزار اندازهگیری با استفاده ازنظر متخصصان مدیریت ورزشی (7 نفر)، پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (78/0=α) و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی ارزیابی و تأیید گردید. برای بررسی و تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد فرهنگسازمانی و سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش تأثیر مثبت و معناداری دارند. بررسی مدل پیشنهادی تحقیق نیز از برازش مطلوبی (GOF=0.56) در جامعه موردنظر برخوردار بود. نتیجه کلی تحقیق نشان داد مدل حاضر میتواند بهعنوان معیاری برای مدیران وزارت ورزش و جوانان مورداستفاده قرار گیرد تا از این طریق بتوانند بهصورت به مزیت رقابتی نسبت به سایر سازمانها دست یابند.
The purpose of this research was to investigate and analyze the competitive advantage in the Ministry of Sports and Youth. The research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in nature, using structural equation modeling, which was carried out by survey method. The statistical sample of this research consisted of all employees of the Ministry of Sports and Youth (N=965). 286 employees of the Ministry of Sports and Youth using the accessible sampling method of organizational culture scales by Denison (2000), social capital Nahapit and Ghoshal (1999), knowledge management by Hemti (2009), organizational learning by Gomes et al. (2005), innovation James et al.'s (2008) organizational and Hill and Jones (2010) competitive advantage. The content validity of the measurement tool was evaluated and confirmed using the opinion of sports management experts (7 people), reliability using Cronbach's alpha coefficient (α = 0.78) and construct validity using confirmatory factor analysis. SPSS and PLS software were used to check and analyze the data. The findings of the research showed that organizational culture and social capital have a positive and significant effect on knowledge management. Examining the proposed research model also had a favorable fit (GOF=0.56) in the target society. The general result of the research showed that the current model can be used as a benchmark for the managers of the Ministry of Sports and Youth, so that they can gain a competitive advantage over other organizations.
_||_