بررسی مقایسهای میزان شدت فشار روانی و رضایت زناشویی بین مادران کودکان عقب مانده ذهنی تربیت پذیر و مادران کودکان عادی
محورهای موضوعی : زن و جامعهفیروزه نامجویان شیرازی 1 , رقیه کشاورز 2
1 - کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان
2 - کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
کلید واژه: رضایت زناشویی, فشار روانی, عقب مانده ذهنی تربیت پذیر,
چکیده مقاله :
این پژوهش، با هدف بررسی میزان شدت فشار روانی و رضایت زناشویی بین مادران کودکان عقب مانده ذهنی تربیتپذیر و مادران کودکان عادی به روش مقایسهای انجام شد. نمونه مورد بررسی، متشکل از دو گروه مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی میباشد که به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده از بین دو مرکز توانبخشی و مدارس عادی شهر شیراز انتخاب شدند. جهت انجام پژوهش، پرسشنامه فشار روانی پیکل و پرسشنامه رضایتمندی زناشویی انریچ اجرا گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارSPSS صورت گرفت و از آزمون t برای دو گروه مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که مادران کودکان عقب مانده، فشار روانی بیشتری نسبت به مادران کودکان عادی تحمل می کنند (01/0=p). بااین حال مادران کودکان عقب مانده نسبت به گروه مقابل، از رضایت زناشویی پایینتری برخوردارند (01/0=p). نتایج همچنین نشان داد که همبستگی بین دو متغییر فشار روانی و رضایت زناشویی مادران کودکان عقب مانده ذهنی، منفی است (83/0- =r).
The aim of this survey is comparison of intensity of mental pressure and matrimony satisfaction in trainable mentally retarded children´s mothers and normal children´s mothers . Research method is comparative. Samples include two groups of mothers of trainable mentally retarded children and normal children. They are selected by random sampling method from two rehabilitation centers and from normal schools in shiraz. In order to do this survey, peykle´s mental pressure questionaire and Inrich´s matrimony satisfaction is applied.The data analyzed by SPSS and using independent t test and pearson´s correlation. The results of this study show that Mothers of trainable mentally retarded children experience more mental pressure than normal children´s mothers (p=0/01). They have less matrimony satisfaction than normal children´s mothers (p=0/01). There is a significant relationship between mental pressure and matrimony satisfaction of trainable mentally retarded children´s mothers (r=-0/83).