مطالعه عوامل فرهنگی و اجتماعی مرتبط با احساس امنیت اجتماعی زنان
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعه
1 - دانشیار بخش جامعهشناسی دانشگاه شیراز
2 - پژوهشگر معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز
کلید واژه: زنان, دینداری, احساس امنیت اجتماعی, رسانههای جمعی, سرمایه فرهنگی,
چکیده مقاله :
بیتردید یکی از نیازهای حیاتی و اساسی انسان امنیت است، امنیت مقولهای اساسی در هر نظام اجتماعی است که کشورها اولویت اول خود را به برقراری آن در جامعه اختصاص میدهند. امنیت مفهومی عینی و بیرونی و احساس امنیت مفهومی درونی و ذهنی میباشد. به عقیده بسیاری از کارشناسان وجود احساس امنیت در یک جامعه مهمتر از وجود امنیت (عینی) است. هدف از این پژوهش، مطالعه ارتباط عوامل فرهنگی و اجتماعی مرتبط با احساس امنیت اجتماعی زنان در شهر شیراز میباشد. پژوهش با رویکرد کمی و روش پیمایشی به صورت پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه آماری آن شامل تمامی زنان شهر شیراز است. حجم نمونه بر اساس جدول لین 600 نفر برآورد شد. شیوه نمونهگیری، نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای بوده است. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل عامل تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین متغیرهای: نگرش به حجاب، عزت نفس، وسایل ارتباط جمعی نوین، دینداری اعتقادی، پیامدی و مناسکی، سرمایه فرهنگی ــ آموزشی، فرهنگی ــ گردشگری و فرهنگی ــ اجتماعی با متغیر احساس امنیت اجتماعی زنان ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که هفت متغیر: نگرش به حجاب، دینداری پیامدی، دینداری مناسکی، سرمایه فرهنگی ـ گردشگری، عزت نفس، دینداری اعتقادی و وسایل ارتباط جمعی نوین توانستهاند در مجموع 17 درصد از تغییرات متغیر احساس امنیت اجتماعی زنان شهر شیراز را تبیین نمایند.
The Current study aimed at investigating the relationship between cultural and social factors affecting women’s feelings of social security in Shiraz, Fars Province. This research was conducted utilizing quantitative and survey methods via questionnaire. Statistical population, based on Lin table, consisted of 600 women living in Shiraz. Multi-stage random sampling was employed. The data of the study were analyzed through Correlation Coefficient and Factor Analysis. Research findings showed that there was a positive and statistically meaningful relationship between women’s feeling of social security and some variables such as: attitude towards hijab; self-esteem; new mass media; ideological, consequential and experiential religiosity; and cultural-educational, cultural-tourism, and cultural-social capital. The results of Multi-Variance Regression proved that attitude towards hijab, consequential and experiential religiosity, cultural-tourism capital, self-esteem, ideological religiosity, and new mass media variables totally specified changes in women’s feeling of social security in Shiraz by 17%.