اثربخشی آموزش شادکامی فوردایس بر راهبردهای مقابله ای، کیفیت زندگی و خوش بینی دانشجویان دختر
محورهای موضوعی : زن و جامعهمریم پوررحیمی مرنی 1 , حسن احدی 2 , پرویز عسگری 3 , سعید بختیارپور 4
1 - دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی،گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (علوم تحقیقات اهواز)
2 - استادگروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
4 - استادیارگروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
کلید واژه: کیفیت زندگی, برنامه شادکامی فوردایس, خوش بینی, راهبردهای مقابلهای,
چکیده مقاله :
هدف: این تحقیق با هدف تعیین اثربخشی آموزش شادکامی به شیوه شناختی- رفتاری فوردایس بر راهبردهای مقابلهای، کیفیت زندگی و خوش بینی دانشجویان دختر انجام شد. روش: در این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون همراه با پیگیری،40 نفر ازدانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز در دو گروه آزمایش و کنترل قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه کیفیت زندگی و راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن و آزمون جهت گیری زندگی پاسخ دادند. از طریق 8 جلسه دو ساعته آموزش شادکامی به شیوه گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که در کوتاه مدت و بلند مدت برنامه مداخلهای در افزایش کیفیت زندگی، خوش بینی دانشجویان موثر است و آموزش این برنامه بر سبک مساله مدار دانشجویان اثربخش است، اما بر سبک هیجان مدار آنان تاثیری ندارد. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان میدهد که آموزش شادکامی از طریق اثربخشی بر میزان خوش بینی و راهبردهای مقابله ای مساله مدار در ارتقای کیفیت زندگی دانشجویان دختر از نقش موثری برخوردار است.
The purpose of this study was to examine the effectiveness of Fordyce Happiness training on students’ coping strategies, Quality of life and optimism. In this pretest-posttest nonequivalent, group design in company with follow up stage, 40 students from Islamic Azad university central branch in experimental and control groups responded to the Quality of life, life orientation test and Lazarus ways of coping Questionnaire. The experimental group received eight Fordyce Happiness training sessions (2 hours for each session). The results of covariance analysis indicated that Fordyce program was effective in increasing quality of life, optimism and problem-focused strategies in short term and long term. Thesis findings suggest that Fordyce program for university students could result in increasing quality of life by effectiveness on optimism and coping strategies.