بازنمایی نقشهای جنسیتی در کتابهای درسی سال ششم دوره ابتدایی ایران
محورهای موضوعی : زن و جامعهمیمنت عابدینی بلترک 1 , محمدجواد لیاقت دار 2 , سیروس منصوری 3
1 - دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان
2 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان،
3 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز.
کلید واژه: جنسیت, تحلیل محتوا, دوره ابتدایی,
چکیده مقاله :
این تحقیق هدف خود را بر بازنماییِ نقشهای جنسیتی در کتابهای درسی سال ششم متمرکز نموده است و به بررسی میزان توجه به تصاویر جنسیتی و نقشهای شغلی به تفکیک هر دو جنس پرداخته است. روش مورد استفاده در تحلیل محتوای این تحقیق، آنتروپی شانون بوده و واحدتحلیل نیز متن، پرسشها، تمرینها و تصاویر) میباشد که در مجموع 829 صفحه را شامل میشود. جامعه آماری، کلیه کتابها شامل 9جلد در سال تحصیلی1393-1392در نه عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیههای آسمانی، آموزش قرآن، ریاضی، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، کار و فنآوری بوده و نمونهآماری این پژوهش، هشت عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی(بنویسیم)، علوم، هدیههای آسمانی، قرآن، مطالعات اجتماعی، تفکر و پژوهش، کار و فنآوری را شامل میشود. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان میدهدکه به نقشهای شغلی مردان و تصاویر آمده در کتابهای درسی عمدتاً به این جنس تعلق دارد و نقش شغلی زنان و تصاویر آمده در کتابها کمرنگ و یا اینکه در برخی کتابها هیچگونه اشارهای نشده است.
The purpose of the present study was to represent gender roles in textbooks of sixth year. This study focuses on studying gender images and occupational roles according to both sexes. The Shannon entropy was used in content analysis method and analysis unit was context, questions, exercises, and illustrations and totally 829 pages were included. Statistical population included 9 textbooks in an academic year of 2013-2014 including Persian (reading), Persian (writing), Science, Heavenly Gift, Quran Learning, Math, Social Studies, Thinking and Research, Business and Technology. The sample consisted of eight textbooks: Persian (reading), Persian (writing), Science, Heavenly Gift, Quran, Social Studies, Thinking and Research Work Technology. The results of data analysis indicated that the job roles and images of books mostly belonged to men; however employment of women and their images are blurred and in some books are eliminated.