رابطه بین تابآوری و مهارتهای زندگی زنان سرپرست خانواده شهر اصفهان
محورهای موضوعی : زن و جامعهمهری قربانیان 1 , سید علی هاشمیان فر 2 , منصور حقیقتیان 3
1 - دانشجوی مقطع دکترا رشته جامعه شناسی، گرایش مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان، ایران
2 - استاد گروه جامعه شناسی ، دانشگاه اصفهان، ایران
3 - گروه جامعه شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد دهاقان ، ایران
کلید واژه: شهر اصفهان, مهارتهای زندگی, تابآوری, زنان سرپرست خانواده,
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش با هدف شناخت رابطه بین تابآوری و مهارتهای زندگی زنان سرپرست خانواده شهر اصفهان صورت پذیرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل زنان سرپرست خانواده شهر اصفهان (کمیته امداد امام و سازمان بهزیستی) میباشد
روش: پژوهش ازنوع کمی و به روش پیمایشی میباشد ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش 2 پرسشنامه (پرسشنامه تابآوری و پرسشنامه مهارتهای زندگی زنان) میباشد . روایی ابزار این پژوهش پس از تدوین نهایی و تأیید استاد راهنما با استفاده از نظرت اساتید محترم در گروه جامعهشناسی دانشگاه، اعتبار صوری انجام شده و اعتبار محتوا هم به قضاوت متخصصان مورد تأیید قرارگرفته است. پایایی ابزار پژوهش نیز بر اساس آزمون آلفای کرونباخ برای پرسشنامه تابآوری 78/0 و برای مهارتهای زندگی 75/0 به تأیید رسیده است.حجم نمونه با استفاده از نرمافزار SAMPLE POWER spssبرابر با 270 نفر و شیوه نمونهگیری ، سهمیهای میباشد. ابزار تجزیهوتحلیل نرمافزار آماری (1968محصول شرکت IBM)SPSS & AMOS بوده است.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان میدهد؛ 37 درصد از عامل تغییرات مهارتهای زندگی مربوط به متغیر تابآوری و مؤلفههای آن (ظرفیت و توانایی تطبیق، بازتوانی و احیاء، ظرفیت تحمل و جذب فشار، سرعت بازگشت به شرایط عادی) میباشد ومقدار سطح معناداری نیز در خروجی نرمافزار و در کادر وزنهای رگرسیونی نیز برابر با 0001/0 گزارش شده است. بنابراین میتوان مهارتهای زندگی را بر اساس تابآوری در جامعه آماری پیشبینی نمود. همچنین با توجه به اینکه تاب آوری مفهـومی چندبعدی اسـت ، فرهنـگ کلـی جامعـه، خرده فرهنگها، خانوادهها، مدارس، مراکز آموزش عالی و حمایتهـای اجتمـاعی مناسـب میتواند در توانایی تاب آوری افراد مـؤثر باشد. بنابراین پیشنهاد میشود از آن جا که تاب آوری به عنوان متغیری کارآمد وموثر برای افزایش سلامت روان، خوش بینی و رضایت از زندگی زنان سرپرست خانوار محسوب میشود، لذا ارگانهای دخیل در این بخش ، آموزش تاب آوری را در دستور کار خود قرار دهند.
This study aims to know the relationship between resilience and life skills of women heads of households in Isfahan city. The research is quantitative and of the survey method. The data collection tool in this research is 2 questionnaires. The face validity of this research tool has been done after the final edit and approval of the doctoral supervisor using the opinion of respected professors in the sociology department of the university, and also, the content validity has been confirmed by the judgment of experts. Additionally, the reliability of the research tool has been confirmed based on Cronbach's alpha test of 0.78 for the resilience questionnaire and 0.75 for life skills.
The statistical population of this study includes women heads of households in Isfahan city the sample size in this research, using SPSS SAMPLE POWER software, is 270 people and the sampling method is quota sampling. The analytics tool for this research was SPSS & AMOS statistical software. The findings in this research show that 37% of the factors of changes in life skills are dependent on resilience variable and its components and the value of the significance level is also reported as 0.0001 in the output of the software and the box of regression weights. Therefore, life skills can be predicted based on resilience in the statistical population. Moreover, considering that resilience is a multi-dimensional concept, the general culture of the society, subcultures, families, schools, higher education institutions, and proper social supports can be effective in people's resilience ability
1. Shahriari, Ezzat; Saadatmand, Zohre; Fatehi Zadeh; Maryam Alsadat; Researchers, Shahnaz (1392), Investigating the educational needs of female heads of households working in education and culture, Women and society scientific-research quarterly, 4th year, Number 3.
3. Hosseini Beheshtian, Seyyed Mohammad, Mirzadeh, Ruqiyeh (1395), the effectiveness of resilience training on emotion regulation strategies and life satisfaction of women heads of households, Cultural Research Society, Research Institute of Humanities and Cultural Studies, 7th year, 3rd issue, Fall 2015. 21-41
5. Yousefi Afrakti, Robabeh and Samadi, Parvin. (2016) The success rate of the curriculum of manners and life skills Islamic (dignity plan) on students' problem-solving skills acquisition Research in curriculum planning Thirteenth year, second period, number 25 (consecutive 52) Spring 2016141-153, pages 141-153
7. Waller D, Mahony J (2001). Treatment of Addiction. Routledge, London
_||_