ارایه مدل برای نقشهای اجتماعی و معنوی زنان بر اساس آموزه های اسلامی
محورهای موضوعی : زن و جامعهمعصومه طاهرقلی 1 , لادن سلیمی 2 , عصمت رسولی 3
1 - دانش آموخته دوره دکتری تخصصی، گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
کلید واژه: فمینیسم, آموزه های اسلامی, نقش اجتماعی, معنوی, دین,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی تحلیلی است که به روش کیفی بر اساس مدل نظریه داده بنیاد و کمی با هدف ارایه مدل برای نقشهای اجتماعی و معنوی زنان بر اساس آموزه های اسلامی انجام شد. در این پژوهش، در بخش کیفی از صاحب نظران، و خبرگان دانشگاهی برای جمع آوری داده ها کمک گرفته شد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و با استفاده از تکنیک گلوله برفی بوده است. در بخش کمی جامعه آماری پژوهش حاضر را زنان ساکن در منطقه 11 تهران تشکیل داده اند که 356 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مورد ارزیابی قرار گرفتند. در بخش کمی برای سنجش متغیرهای الگوی داده بنیاد از یک پرسشنامه چندمادهای پژوهشگر ساخته مبتنی بر یافتههای بخش کیفی استفاده شد. این پرسشنامه به کمک فن دلفی و طوفان مغزی مورد تایید خبرگان قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشانگر آن است که از ارزیابی برای بعد فردی مولفه معنوی و بعد جامعه شامل مولفه اجتماعی تعیین شده است. این نتایج از حیث مقایسهای و تفاوت در نتایج بدست آمده از چند حیث دارای اهمیت است.
The present study is a descriptive-analytical study that is based on a qualitative method based on grounded theory approach and quantitatively examines the social and spiritual roles of women in society with a based on Islamic teachings. In this research, in the qualitative part, experts and academic experts have been used to collect data. The sampling method was purposeful and using the snowball technique. In a small part of the statistical population of the present study, all women in the 11th district of Tehran, 356 people were evaluated using cluster sampling. In the quantitative section, a researcher-made multimodal questionnaire based on the findings of the qualitative section has been used to measure the variables of the foundation data model. This questionnaire has been approved by experts with the help of Delphi technique and brainstorming. The results of the research indicated that the evaluation has determined the spiritual component for the individual dimension and the social dimension including the social component. These results are important in terms of comparison and differences in the results obtained in several ways.
-Motahhari M, Introduction to Islamic sciences. 24th edition. Qom: Sadra 1999.
2-Shahedi S, Farjoudi MM, The status of women in family and society from view of Quran. Woman & Society. 2008; 1(24): 113-128.
3-Kabiri Qomi N, Masoumo Zavariani S. The educational role of women in Islamic Society. Woman & Culture. 2019; 10(4): 109-120.
4-Rodgar N. The history of theories, tendencies, and review of feminism. Tehran: Women Research & Studies Institute. 2009.
5-Lengermann P Niebrugge G. Feminism. In Ritzer, G.; Ryan, J.M. The Concise Encyclopedia of Sociology. John Wiley & Sons. 2010.
6-Mendus, S. Feminism. In Honderich, T. The Oxford Companion to Philosophy (2nd ed.). Oxford University Press. 2005.
7-Hawkesworth, Mary E. Globalization and feminist activism. Rowman & Littlefield. 2006.
8-Beasley, C. What is feminism? NY: Sage. 1999.
9-Gamble S. Introduction. In Gamble, Sarah. The Routledge Companion to Feminism and Post-feminism. London and New York: Routledge.2006.
10-Echols, A. Daring to be bad: Radical feminism in America, 1967–1975. Minneapolis: University of Minnesota Press. 1989.
11-Roberts, J. Women's work. Distillations 2017; 3(1): 6–11.
12-Pishgahifard Z, Ghodsi A. The feminist cultural theories and their impact on Iran society. Journal of Women in Culture and Art. 2010; 1(3): 109-132.
13- Nosrat Kharazmi Z, Fatemeh Ghasempour F, Nosrat Kharazmi H. Women’s Cultural Agency, Post Islamic Revolution: A discourse analysis on islamic feminists’ demands in Iran. Quarterly Journal of Social Studies and Research in Iran. 2021; (4), 931-966.
14-Rabani Esfahani H, Yazdekhasti B. Qualitative study of radical feminism effect on woman role in family institute and comparing it with Islam maneuvers (Case study: Women of Isfahan). Journal of Applied Sociology. 2015; 26(2):125-140.
15- Hextrum K. A Feminist Perspective on the School-to-Labor Pipeline. Berkeley Review of Education, 5(1), 89-112
16-Badran, M. Replacing Islamic Feminism. Critique International. 2010; 46(1): 25-44.
17-Rouhani Mashhadi F. The social role of women compared with men from the perspective of Quran and hadith. Journal of Women in Culture and Art, 2014; 6(4), 445-460
18-Fouladvand Z, Morovati Ardkalani M. The educational role of women in spread Islamic life style at family and society. National conference of women status and role in jihadi management. Torbate Heidarie University.2014.
19-Husseinizadeh SA, Sharafijam MR, Sadeghzadeh Ghamsari AR, Bagheri Kh. A criticism on liberal feminism ideas about equality of men and women from Quran and tradition point of view (Based on anthropological bases of Islamic education). Islamic Education. 2010; 5(11): 33-58.
20-Shafie N, Akhbari M. Comparative study about sex role in politics from view of feminism and Islam. Intercultural Studies. 2015; 10(22): 99-125.
21-Nasri Gh. Feminism political idea. Women Book Quarterly. 2006.
_||_