بررسی جلوههای زنانه در رمان عامهپسند با تکیه بر فمینیسم ) با تأکید بر آثار برگزیدهی فهیمه رحیمی، نسرین ثامنی و فتّانه حاج سیّد جوادی(
محورهای موضوعی : فصلنامه زن و جامعه
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
2 - کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی
کلید واژه: رمان عامهپسند, نقد زنانه, جلوههای زنانه, فهیمه رحیمی, نسرین ثامنی و فتّانه حاج سیّد جوادی,
چکیده مقاله :
در رمان عامهپسند ایرانی، زنان نقش مؤثری به عنوان نویسنده برعهدهدارند و با خلق شخصیّتهای زنانه و شرح زندگی آنان، جلوههای زندگی زن ایرانی را منعکسمیکنند. نقد زنانه با دو گرایش عمده به تحلیل نقش زن با توجه به جلوههای حضور زنان در اثر و نویسندهی خلّاق آن میپردازد. در گرایش نخست با تأکید بر متن، جایگاه و نقش زنان بررسی میشود و خوانش زنانهی متن مهم است. در گرایش دوم خلاقیّت نویسندهی زن و زبان زنانه ارزیابی میشود. بررسی جلوههای زنانه در آثار نویسندگان زن علاوه بر اینکه دیدگاه خاصّ نویسنده را نشانمیدهد، جایگاه زنان را در جامعهی معاصر منعکس میکند. این مقاله به شیوهای تحلیلی- توصیفی با انتخاب آثار برجستهی نویسندگان متعدّدی همچون فهیمه رحیمی، نسرین ثامنی و فتّانه حاج سیّد جوادی، آنها را از دیدگاه جلوههای زنانه تحلیل میکند. یافتهها نشان میدهد که جلوههای زنانه، در دو سطح فرم و محتوا نقش زنان را در این آثار مشخّص میکند و این نقش با توجّه به دیدگاه فمینیستی در دو بخش جنسی و جنسیتی طبقهبندی میشود. پس از تعیین نقش زنان در این آثار به مقایسهی آن با تفکّرات و اندیشههای فمینیستی میپردازد و تفاوت نقش زنان را در این آثار مشخّصمیکند. نقش و جایگاه زنان در آثار پیشگفته، با تفاوتی عمده نوعی خودآگاهی زنانه را نشانمیدهد که اغلب بر اطّلاع از جایگاه متعارف زنان و انعکاس آن استوار است و هیچ تمایلی به سمت دیدگاههای افراطی فمینیستی مشاهده نمیشود.
In the Iranian popular novels, women play effective roles as authors and by creating female characters they can reflect women status. Feminist criticism come in two general kinds, analyzing the role of women through the manifestation of women and creative writers. The first division, or Gynocritics, on the bases of text, women status and roles were studied. The second division, or feministcritique, evaluates creativity and feminine language. This article analyzed the manifestations of women in various authors with outstanding selection of their works such as Fahimeh Rahimi, Narin Sameni and Fattane Haj Sayyedjavadi. After determining the role of woman in these works, the results were compaired with feminist views and the differences in these works were compared. These finding showed that the role of women in the afore mentioned works with the major difference establish the Iranian views which are often based on knowledge and reflection of known place of women. Finally, no tendency to the Extreme view of feminism was observed.
-Abbot, Pamela and Clervalla. (2011). Women's Sociology.( Manijeh Najm Iraqi). Seventh. Tehran: Nashre ney.
-Ali Ahmadi, Omid. (2007). Consumption of Iranian Literary Literature. Tehran: Research, Culture, Arts and Communication.
-Ansari Zadeh, Morteza.(2012). The popular Iranian novel. Culture and Communication, Years 4, 6 and 7, pp. 141-170.
-Attarzadeh, Mojtaba. (2008). A Comparative Study of the Concept of Gender in Islam and the West. Faslname Shoraye Farhangi Ejtemai Zanan, n. 22, pp. 43-78.
-Bagheri, Khosrow .(2003). The Philosophical Foundations of Feminism.Tehran: Ministry of Science, Research and Technology: Office of Social Planning and Cultural Studies.
-Bishop, Leonard.(2004). Lessons on story writing. Mohsen Soleimani. Tehran: Soure Publication.
-________ (1994). Donyaye Por Omid. Tehran: Ketab.
-Farahmand, Maryam / Amen Bakhtiari. (2007). Feminist Marriage Manners. Tehran: Andisheh Club.
-Fattahi, Zakiyeh (2016).Ibn Arabi's and Molavi's common look about the true status of women in creation. Zan va Jameae, Vol. 5, No. 2, pp. 85- 104.
-Friedman, Jane .(2004). Feminism. Firoozeh Mohajer.Tehran: Aishan.
-Javadi Yeganeh and Ashieh Aramami. (2011). The Quality of Reading of Popular Love by Women. Zan dar Farhang va Honar, Period 2, n. 4, pp. 5-24.
-Hakimpour, Mohammad. (2003). Women's Rights in the Controversy of Tradition and Modernity. Tehran: Noghma Nawandish.
-Khosravi, Zohre and Others. (2003). Psychological Foundations of Gender. Tehran: Ministry of Science, Research and Technology, Office of Social Planning and Cultural Studies.
-Kianpour, Mahmood / Zohreh Najafi. (2012). Investigating the Rate and Causes of Attitudes toward the Novel. Pajoohesh Adabiyate moasere jahan, Period 17,n. 2, pp. 145- 165.
-Kulentai, Alexander and others. (2002). Women and Class Controversy in Society. Collected Articles of Women in Society, Asghar Mehdizadegan, Tehran: Look.
-Laughey,Dan.(2007). Key themes In Media Theory. New York: Mcgraw Hill.
-Michel Andre. (2004), Women's Movement. Homa Zanjanizadeh, Mashhad: Nika.
-Mir Abedini, Hassan (1998). Hundred Years of Iranian Writing. Tehran: Cheshme.
-Mir Fakhraei, Teja. (2005). Popular Iranian novels: Women's Adaptation. Faslname Anjomane Iraniye Motaleaate Farhangi va Ertebatat, n. 4, pp. 197-222.
-Mir Sadeghi, Jamal. (1997). Fiction Literature. Tehran: Elmi.
-Mohammadi Asl, Abbas .(2007). Gender and Neo-Feminist Perspectives. Tehran: Nashre Elm.
-Moshirzadeh, Homeira. (2003). From Movement to Social Theory: The History of Two Centuries of Feminism. Tehran.Shiraze.
-Mukhtarnameh, Azadeh and ZarrinTaj varedi. (2016). Examining the Evidence of the Social Status of Women in Selected Texts of Persian Literature. Zan va Jameae, 7, pp. 1, pp. 101-121.
-Najafzadeh, Mohammad Bagher. (1996). Women storywriter in Iran, Mazandaran: Roja.
-Nikkhah Ghamsari, Narges .(2005). Evolution of Attitudes toward Women and Its Influence in Islamic Revolution. Tehran: Imam Khomeini Research Center and Islamic Revolution.
-Payande, Hussein.(2003). Discourse Review. Tehran: Ruzegar.
-Rahimi, Fahimeh .(2010). Belief in the sun. Tehran: Chakhame.
-_______. (2009). Tribute to Love.Tehran: Pegah / Manshaa Danesh.
-_______.(2009). Lady of the Forest. Tehran: Pegah / Manshaa Danesh.
-RafatJah, Maryam. (2008). Reflections on the Identity of Iranian Women. Tehran: Tehran University Press.
-Reed, olin.(2002). Class Analysis of Women or the Oppressed Sex. Collected Articles of Women in Society, Asghar Mahdizadegan, Tehran: Negah.
-Rezvianian, Ghodsieh and Haleh Kiani Barroso. (2015). The Representation of Woman's Identity in the Works of Women Writers in the Eighties. Adabpajohi, n 1, pp. 63-63.
-Rezvani, Mohsen. (2005). End of Sex. Tehran: Andisheh Bashgahe.
-Rousso, Jean-Jac. (1970). Emile or Education. Translated by Manouchehr Kia, Tehran: Ganjine.
-Safaee, Ali and Kobra Mozafari. (2009). A Descriptive, Analytical and Critical Review of Iranian Popular Novels. Adabpajoohi, n. 10, pp. 109- 136).
-Sameni, Nasrin. (1999). Goli dar Shurezar. Tehran: Pariya.
-Sarafras, Hossein. (2009). A Reading of the Discourse of Islamic Feminism. Mahname Ettelaate Hekmat va Maarefat, 37, pp. 34-38)
-Selden, Raman / Peter Weidoson. (2005). Contemporary Literary Guide. Translation by Abbas Mokhber. Tehran: Tarheno.
-Shamisa, Sirous. (2001). Literary Criticism. Tehran: Ferdows.
-Story, John. (2004). Popular Stories. translated by Hossein Payandeh, Organun, n. 25, pp. 1- 43.
-Story, John.(2007). Cultural Studies on Popular Culture. Translated by Hossein Payandeh, Tehran: Agah.
-Westwood, Sally. (2007). Household Workers: Collections of Feminism and Views. Tehran: Roshangaran va Motaleate Zanan
-Zaimaran, Mohammad. (2001). Women's Discourse: A Revolution in the Love and Transformation of Philosophical Thoughts at the End of the Second World War.Tehran: Hermes.
-Zibayinejad, Mohammad Reza.(2003). Revenues on Feminism. Collections of Feminism and Feminist Knowledge, Qom: Office of Women's Studies and Research. PP 11-33.
_||_