فهم عوامل اجتماعی مرتبط با جایگاه اجتماعی زنان راهبه
محورهای موضوعی : زن و جامعه
1 - عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحدمرودشت
کلید واژه: کلید واژه ها: زن, راهبه, رهبانیت, بودیسم, مسیحیت,
چکیده مقاله :
هدف مقاله این است که جایگاه اجتماعی مرتبط با زنان راهبه را در ادیان بودایی و مسیحیت، بررسی کند. پژوهش حاضر که از نوع توصیفی و مطالعات تاریخی است، به روش کتابخانه ای انجام شده است؛ در ادیان بودایی و مسیحیت به زنانی که زهد می ورزند (راهبه) و به مردان (راهب) می گویند. در واقع رهبانیت در ادیان، گونه ای زهد ورزی است که به یک نحوه ی زندگی تعبیر می شود. یافته های پژوهش نشان می دهد که ، زنان بودایی در ابتدا جایگاهی نداشتند و بودا از لغزش های اخلاقی زنان واهمه داشته است. اما با پذیرش زنان در سنگهه و ورود آنان در سلک رهبانی با کراهت و با شرایطی که اطاعت مطلق و تابعیت زنان را از راهبان مرد ایجاب می کرد موافقت کرده است؛ اما در مسیحیت در نظام هایِ رهبانی، راهبان، زنان را اغواگر و شیطان دانستنه اند که البته این امر بیشتر به سبب شرایط فرهنگی و اجتماعی آن زمان بوده است. اما به مرور شاهد افزایش راهبه ها و صومعه های خاص زنان می باشیم تا جایی که حتی زنان رهبری صومعه ها را به عهده گرفته اند
نتایج پژوهش حاکی از آن است که، نگاه جنسیتی به زن مانع اساسی بر مشارکت های معنوی زنان در حلقه های رهبانیت شده است؛ گرچه در آغاز از ورود راهبه ها به دلایل مختلف مخالفت شده است، اما با تغییر شرایط فرهنگی و اجتماعی زنان به عنوان راهبه ها جایگاه اجتماعی خود را در این دو دین بزرگ یافته اند؛ تا آنجا که شمار آنها با مردان راهب برابری کرده و حتی صومعه های خاص زنان راهب رواج یافته است.
The purpose of the present article was to investigate the social factors associated with the status of monks in Christianity and Buddhist religions. This study, which is a descriptive and historical type, was carried out using library method. In Buddhism and Christianity, the women and men who practiced asceticism were called nuns and monks respectively. In fact, monasticism in religions is a kind of asceticism which is interpreted as a way of life. The findings of the research showed that for Buddhists, women had no place, in fact, the Buddha was afraid of women’s moral slip. However, they accepted women in Sangha and allowed them with disgust to enter the monastic coterie. Of course, this permission was given after admitting all the conditions that required absolute obedience of women from men. But in Christianity, in monastic systems, the monks considered women seductive. This was more due to the social and cultural conditions of the time. But over time, the number of nuns and special monasteries increased to the point that even women .
The results that sexual view to women was a major obstacle for women's spiritual participation in the monasticism rings. Although, in the beginning, the entry of nuns was opposed for various reasons, with the change of cultural and social conditions, women found their social status in these two great religions. In fact, the number of women increased to such an extent that it became equal to that of men and even the special .
-Adli. M. (2014). Sufi an v Budaitan, Tehran nashre Hermes.
-Altohaveni, M, (1996), Kashshaf estelahate alfonon vale loom, bayroot, maktabe lobnan.
-Anis ebrahim, (1988), moejamo alvasit, bi ja, maktabe nashre alseghafat al eslami.
-Dehkhoda, A, (1984), Tehran, daneshgahe Tehran.
-" The Emergence of Monasticism", From the Desert Dunn, Marilyn,(2003) ,Fathers to the Early Middle Ages, USA, Blackwell, History of womanhood Christianity, several quthovs, (ed.), Laus.
- Fuladvand, Mohammad Mehdi, (1985) Goran Majid, dar leghorn.
-Horner, I. B. (1930) " Woman Under Primitive Buddhism", Lond.
-Holt, John C., "Vinaya", The Encyclopedia of Religion, vol. 15, p.265; Colquitt, Martin, "Buddhist Monasticism", The Encyclopedia of Religion, Mircea Eliade(ed.) ,1987, vol.10, p.42.
-Hans Kung, The Catholic Church, A Modern Library Chronicles Book, New York, 2001
-History of womanhood Christianity, several quthovs, (ed.), Laus.
-Kaelber, Walter, (1986),"Asceticism”, Encyclopedia of Religion, Mircea Eliade (ed.), New York, Macmillan.
-Karen Kingsley, (1986), “Monastery”, Encyclopedia of Religion, Mmircea Elide, New York, Macmillan, vole, 10, p.30.
-Kashani, A, (2000), Lataefo alalam felesharat ahle alelham, jehran, markaze nashre mirase maktoob.
-Ketabe Magadha’s, (2005), Tehran, entesharate ilaam.
-Mahmoodi, A. (2002). Rahe badhistvah, faslnameye borhan v Irfan, shomarehe 5.
-Miler. Viliyam Mack Elvis. (1981), “Tarikhe kalisa ghadim dar imperator Room va Iran, Tehran.
-"Monasticism(2009),", Encyclopedia Britannica Student and Home Edition, Chicago.
-Mohammad abdolhamid almohammad. (2004) al rahbene va altasavof felmasihiye va slam, bi name v bi ja. P46.
-Oldenburg, H, (1971), frogh khavare miyane, rahbaniyate boda. Esfahan, entesharate ketabfrooshi taeed Esfahan.
-Ravi, Singh. (1974) "Monastic Order" Encyclopedia Oriental Philosophy and Religion, N.K. Singh. A. P. Mishra (eds.), New Delhi.
-Seasoltz, R. K., "Benedictine Rule", New Catholic Encyclopedia, Bernard. L. Marthaler (ed.), United States of America, Thomson Gale, 2003, vol. 2, pp.261-265.
-Smith, Margaret, (1979) "Studies in Early Mysticism", Philopress, Amsterdam.
--Smith, Margaret, (1976) "The way of the Mystics", also (ed. (, Sheldon press, Great Britain, Southampton.
-Tavakoli, T. (2005), Nezame rohbaniyat dar dine budaii, shomareye 5.
-Ghorshi, Am (1993), Ghamoose Goran, Tehran, dar alkoteobe ale slam.
-Van veverst. Robert, (2005), Masihiyat dar layehaye mootoon, tarjomeye javade baghbani va Abbase Rasoolzadeh, ghoom. Moaseseye emam khomyni.
-Weckman, George, " Monasticism: An Overview”, Encyclopedia of Religion, Mircea, Eliade, (ed.), New York, MacMillan, 1986.
-Zara, Zahra. (2008),” Barresi sheklgiri rahbaniyate masihiyat”. Adina v Irfan. Tehran.
_||_