مطالعه رابطه بین سرمایه فرهنگی با ادراک منزلت اجتماعی دبیران مرد و زن دوره دوم متوسطه شهر بناب در سال 1395
محورهای موضوعی : زن و خانوادهابوالحسن عمرانی 1 , رضا یعقوبی 2
1 - کارشناسی ارشد، گروه جامعه شناسی ، واحد تبریز، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی ، واحد میاندواب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، میاندواب ، ایران
کلید واژه: سرمایه فرهنگی, منزلت اجتماعی, عینی, سرمایه فرهنگی درونی شده (فردی), نهادی,
چکیده مقاله :
چکیدههدف تحقیق حاضر تعیین رابطه سرمایه فرهنگی با ادراک منزلت اجتماعی دبیران دوره دوم متوسطه شهربناب در سال 1395 میباشد. برای این منظور جهت سنجش سرمایه فرهنگی مدل سرمایه فرهنگی پیربوردیوشامل سه بعد: سرمایه فرهنگی درونی شده (فردی)، عینی و نهادینه شده و برای سنجش ادراک منزلتاجتماعی دبیران مدل سه بعدی: شامل ابعاد احترام و نفوذ، درآمد و ارزش و اهمیت، تعریف و در این مورد یکفرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی تنظیم گردیده است. جامعه آماری شامل دبیران دوره دوم متوسطه شهربناب به تعداد 257 نفر است که حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 154 نفربرآورد و با استفاده ازنمونه گیری تصادفی سیستماتیک نمونهها انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. برایبه کار رفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی نشان میدهد که SPSS تجزیه و تحلیل داده ها نرمافزاربین سرمایه فرهنگی دبیران دوره دوم متوسطه شهر بناب با ادراک منزلت اجتماعی آنان رابطه معناداری وجوددارد. همچنین آزمون فرضیات فرعی نشان میدهد رابطه معناداری بین سرمایه فرهنگی دبیران دوره دوممتوسطه شهر بناب و ابعاد تجسم یافته و نهادی با ادراک منزلت اجتماعی آنان برقرار است.
Agilarofaei, Maria. (2000), Teacher's Job Stress, Prevalence, Resource, and Outcomes of Job Stress among Primary and Secondary Teachers, Quarterly Journal of Psychological Research, Vol. 6, No. 1 & 2
Aflaki-Fard, Hussein. (2001), A Survey on Social Status of a Teacher in the Islamic Education System from Idea to Reality, Master's Degree, Shiraz University, Faculty of Educational Sciences.
Hajikhatian, Mansour, Azin, Ahmad and Esmaeili, Reza. (1395), Analysis and Relationship between the Dimensions of Cultural Capital and the National Identity of Youth (Case Study: Young People aged 81 to 92 in Kermanshah), Journal of Social Sciences University Islamic Azad University of Shoushtar, Year 10, Number 2: 166-139
Rad, Firooz, Amin Mozaffari, Farooq and Salmanzadeh Mazloumi, Fattah. (2011), Investigating the Relationship between Cultural Capital and Cultural Intelligence of Tabriz High School Administrators, Sociology Studies, Fourth Year, Thirteenth, Pages113-111
Rafi Pour, Faramarz. (1999). Community anatomy. Tehran: Public Joint Stock Company.
Sarmad, Gholamali, Karimzadeh, Samoodo Koolivand, Masoumeh. (2011). Study of Social Status of Teachers from the Perspective of Students in Secondary and Secondary Schools. Social Research, No. 4, 95-79
Sam Aram, Ezatollah and Ghaempour, Mohammad Ali. (2011), Social status assessment of teachers among students, Iranian Social Development Studies, Third Year, No. 4, pp. 87-77
Fazeli, Mohammad. (2007), Music Consciousness, Tehran, Research Center for Communication Culture and Arts.
مطالعه رابطه بین سرمایه فرهنگی با ادراک منزلت اجتماعی دبیران مرد و زن 161
Kildi, Alireza and Asgari, Gita. (2003), Survey of Job Satisfaction of Primary Teachers of Education in Tehran, Journal of Psychology and Educational Sciences, Year 3rd, No. 1
Kazemipour, Shahla. (2004), People's Attitudes about the Dignity of Jobs in Iran and their Relationship with Socioeconomic Characteristics of Individuals, Tehran: Social Security and Employment Institute.
Mahmoudi-Moghdamam, Yousef, Jafari, Mohammad and Nasri Samatosh, Reza. (1394), The Effect of Lifestyle on Social Status of Paywar Staff, Encyclopedia of Social Security, seventh year, No. 2, pp. 160-143
Mojdefar, Saeed and Zohani, Ghorbanali. (2005), Investigating the degree of teachers' job dissatisfaction and its social factors (Case study of Neyshabour teachers), Journal of Sociology of Iran, Volume 6, Number 1
Navid Adham, Mehdi and Shafiezadeh, Hamid (1393), The Study of Socioeconomic and Social Factors Affecting the Social Status of Teachers, Strategic Quarterly, Year 23, No. 73, pp. 194-175
Yaghoubi, Reza. (1394). Social factors affecting the amount of social capital and cultural capital of students, research project of Azad University Islamic Azad University of Miandoab.
Blasko‚ Z. (2003). Reproduction or cultural mobility. Review of Sociology,
9, 5-26.
Bourdieu p. (1986) Liitusion biographique" in Actes de La Recherche en
Sciences cociales, No 62-63.
Dinham,S., & Scott, C. (2000), Teachers’ Work and the Growing Influence of Social Expectations and Pressures. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA, 2428- April 1998, Available from: www.eric.edu.org
Harker, R, Mahar, c. (1990) An introduction to the work of pierre
Bourdieu: The practice of theory. Houndmills, Basingstoke, Hampshire:
Macmillan.
Heller,C.S. (1969). A Reader in Comparative Social Stratification .Structural
162 زن و مطالعات خانواده – شماره 37 - پاییز 96
Lin,J.F. (2005), The Work Satisfaction of Senior Primary School Teachers in Taipei, Unpublished Master’s Thesis, Taipei, Taiwan, Graduate Institution of Basic Education, National Taipei Teachers’ College.
Ramanathan, R. (2007), Teacher Organizations Perspective on the Status of Teacher. In Partnerships in Teacher Development for a New Asia, (213-227). Bangkok: UNESCO Principal office for Asia and the pacific.
Treiman, D.J. (2004), Occupational Prestige in Comparative Perspective, New York: Academic Press.
Vernon .M.O. (2001), The Status of Teachers in Germany and Ireland,
Comparative Education Review, vol 27, no 3, pp341-50.