بررسی رابطه عوامل شخصیتی، سبکهای اسنادی و سبکهای مقابله ای با سلامت روانی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر
محورهای موضوعی : زن و خانواده
کلید واژه: سبکهای اسنادی, سلامت روانی, عوامل شخصیتی, سبک مقابله ای ,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق بررسی رابطه عوامل شخصیتی، سبک مقابله ای و سبکهای اسنادی با سلامت روانی دانشجویان می باشد. بدین منظور، نمونه 238 نفری از جامعه 10 هزار نفری دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد واحد اهر به شیوه تصادفی انتخاب شدند. طرح تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده و جهت اندازه گیری عوامل روانشناختی فوق الذکر از پرسشنامه سبکهای اسنادی ASQ ، سبک مقابله ای لازاروس، پنج عاملی NEO و سلامت عمومی GHQ استفاده شد. داده های بدست آمده از طریق آزمون رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که 53 درصد از واریانس نمرات سلامت روانی دانشجویان توسط سبک مقابله ای و سبک اسنادی تبیین می شود. بنابراین می توان گفت بین سبک اسنادی و مقابله ای با سلامت روانی دانشجویان رابطه معنی داری وجود دارد.
The university students of each society are the human forces and future makers of their country .The existence of mental problems and psychiatric disorders creates educational problems for university students. This also causes a loss in financial resources, university budget and professional forces, wastes students’ time and makes them feel depressed .The purpose of the present study is to investigate the effect of personality characteristics, and coping and attribution styles on university students’ mental health. The participants of this study were 500 students randomly selected out of 1200 students studying in Islamic Azad University, Ahar branch. This study is descriptive and to measure the above mentioned points the attributional style questionnaire, Lazarous coping style questionnaire, NEO, and general health questionnaire were used. The obtained data was analyzed using step by step regression .The results revealed that 53% of the variance of mental health marks of the university students is determined by agreeableness and neuroticism characteristics. Thus, it can be stated that some aspects of personality and attributional and coping styles have a significant relationship with university students’ mental health
- آقاجانی مریم(1380)، بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی و منبع کنترل نوجوانان. پایان نامه( کارشناسی ارشد). تهران، دانشگاه الزهراء (س). دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
- آقا محمدیان،ح ؛ پاژخ زاده، ش (1380)، مقایسه عوامل تنیدگی زا وشیوه های مقابله با آن در دانش آموزان . مجله روان شناسی، 2(6).
- بشارت،م. ع؛ براتی، ن؛ لطفی، جمشید (1386)، رابطه سبکهای مقابله ای با استرس وسطوح سازش روانشناختی در بیمارا ن مولتیپل اسکلروزیس .پژوهش در پزشکی. دانشکده پزشکی دانشگاه شهید پزشکی .32(1)،27-35 .
- بروین، کریس (1376)، بنیادهای شناختی روانشناسی بالینی. ترجمه : مجید مجمود علیلو، عباس بخشی پور و حسن صبوری. تبریز: نشر روان پویا
- جعفر نژاد،پ (1382)، بررسی رابطه پنج عامل بزرگ، سبکهای مقابله ای وسلامت روانشناختی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه تربیت معلم در سالتحصیلی 82-83 . پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت معلم.
- دبمانتو، ام–رابین (1378)، روان شناسی سلامت، ترجمه محمد کاویانی، محمد عباسپور، حسن محمدی، غلامرضا تقی زاده و علی اکبر کیمیا، زیر نظر کیانوش هاشمیان. تهران: انتشارات سمت
- عبدی، رضا (1380)، مقایسه سبکهای حل مسئله در افراد وابسته به مواد مخدر وافراد عادی. دانشگاه فردوسی مشهد : پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده
- رامشت، مریم. فرشاد، سیامک (1383)، بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی در پیشگیری از سوءمصرف مواد دانشجویان. دومین سمینار سرارسری بهداشت روانی دانشجویان. ص 70-72.
- شکری، ا؛ مرادی، ع؛ فرزاد، و؛ سنگری، ع؛ غتایی، م و رضایی، ا (1384)، نقش صفات شخصیت و سبکهای مقابله در سلامت روانی دانشجویان: ارائه مدلهای علی. مجله تازه های علوم شناختی. سال 7 . شماره 1.
- شولتز، دوان (1384)، نظریه های شخصیت، ترجمه یوسف کریمی و دیگران. تهران: نشر ارسباران.
- مهبودی، مسعود (1378)، مقایسه سبک اسنادی علی زنان بازداشت شده با زنان عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه علامه طباطبایی. تهران.
- نوری، ر؛ عبداللهی مقدم، م ؛ درگاهیان، ر؛ سنگری، ع (1389)، طرحواره های ناسازگارانه، سبکهای مقابله با استرس و تاب آوری. پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان. تهران: 22-23 اردیبهشت . دانشگاه شاهد.
- Arkin, R M.Kolditz,k.k.(1993), Attributions of the test anxious students self-assessment in the classroom, personality and social psychology Bulletin, 9, 217-2080
- Bloger, N.(1990),Coping as a personality process: A personality domains of aspiration and subjective well-being personality and individual differences, 28, 347-354.
- Cloninger, CR. (2000), Biology of personslity dimentions. Current opinion in psychiatry. 13:611-616.
- Corsini, R, J. (1999), the dictionary of psychology. Ann Arbor, MI: Brunner / Maze
- Costa, Jr; P.T. & McCrae, R.R.(1992), Revised. NEO personality Inventory (NEO-PT-R) and NEO Five- Factor Inventory (NEO-FFI): professional mental. Odessa: psychological Assessment Resources
- Elliot, TR. Goldshal, F. Herrick witty, T. Spruel, M. (1991), Problem solving appraisal and psychological adjustment following spinal cord injury. Cognitive therapy and research .5: 387-93.
- Fagan, R.W.(1994), Social well–being in university students. Journal of youth and Adolescence, 23:120-127.
- Folkman,s.& lazarus, R. S.(1992), Coping as a mediator of emotion. Journal of personality and social psychology, 11, 1093-1096.
- Gudjonsson, G.H.(1984), Attribution of blame for criminal acts and its relationship with personality. Personality and Individual Differences ,5, 53-58.
- Heider, F. (1985), the psychology of interpersonal relations. New York: Wiley
- Lazarus, RS. Folkman, S. (1989), Stress, appraisal and coping: From spinger publishing company. New York: USA, 234-44.
- Lucas, Richard E. Fujita, F. (2000), Factors influencing the relation between extraversion and pleasant affect. Journal of Personality & Social Psychology. Vol.79, N.6, P.1039-1056.
- Penely, J.A, & Tomaka, J.(2002), Associations among the Big five, emotional responses and coping acute stress. Personality and Individual Differences, 32, 1215-1228.
- Sills, L. Cohan, S. Stein, M. (2006), Relationship of Resilience to personality, coping, and Psychiatric Symptoms in Young Adults. Behavior Research and Therapy, 44. P, 585-599.
- Thornton, B.pickus, J. & Aldrich, M. (2005), Ways of copin in relationship and achievement situations: Further consideration of gender and gebder-role typing. Journal of worry and Affective Experience, 1(2), 60-70.
- Tran, Y. Craig, A. Mcisac, P. (2001), Extraversion–introversion and 8-133 Hz waves in frontal cartical regions. Personality and Individual differences. Vol.30, N.2, P.205-215
- Kardam,I.& krapic,N.(2001), Personality traits, stressful life events, and coping styles in early adolescence, personality and Individual Differences, 30, 503-515
- Kleinke, CH. (1998), Coping with life challenge: from books/co publishing company. New York: USA, 2ed.1324
- Korman, A.K. (1977), organizational Behavior , Englewood cliffs
- Uner, S. ozcebe, H. Telatar, T.G. Tezcan,s. (2008),Assessment of mental health of university student, with GHQ-12. Turk J Med Sci, 38
- Vallrath, M. & torgersen, s. (1999), personality types and coping personality and Individual Differences, 29, 376-378
- Watson, D.& clark, L.A. (1992), On traits and temperament: General and specific factors of emotional experience and their relations the five-factor model, Journal of personality, 60, 44-476
- Weiting, NG. Diner, Ed. (2009), Feeling bad? The power of positive thinking may not apply to every one. Journal of Research in Personality. 43: 455-463