بررسی رابطه سبک های تفکر و سبک های یادگیری با جهت گیری هدف دانش آموزان دختر دوره دوم دبیرستان های تبریز
محورهای موضوعی : زن و خانوادهریحانه رشیدی 1 , غلامرضا گل محمد نژاد بهرامی 2
1 - کارشناسیارشد روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز– ایران.
2 - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان؛ تبریز– ایران
کلید واژه: سبک های تفکر, سبک های یادگیری, جهت گیری هدف,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبک های تفکر و سبکهای یادگیری با جهت گیری هدف دانش آموزان دختر دوره دوم دبیرستان های تبریز می باشد. در این پژوهش از روش تحقیق همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم دبیرستان های تبریز بود که تعداد 333 دانش آموز نمونه به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه سبک تفکر استرنبرگ واگنر (1997م) و سبک های یادگیری کلب و جهت گیری هدف الیوت و مک گریگور (2001م) بود. نتایج نشان داد از بین سبک های تفکر، سبک تفکر جزئی، آزاد اندیش، محافظه کار، سلطنتی، اولیگارشی، آنارشیست، درونی و بیرونی با جهت گیری هدف دانشآموزان دختر رابطه مثبت معنیدار و بین سبک تفکر کلی و سلسله مراتبی با جهت گیری هدف، رابطه معکوس معنیداری وجود دارد. ولی بین سبک تفکر قانونی، اجرائی و قضائی با جهت گیری هدف رابطه معنیداری وجود ندارد. همچنین بین سبک یادگیری تجربه عینی و مشاهده تأملی با جهت گیری هدف دانشآموزان دختر رابطه مثبت معنیداری وجود دارد؛ ولی بین سبک یادگیری مفهوم سازی انتزاعی و آزمایشگری فعال با جهت گیری هدف دانشآموزان دختر رابطه معنیداری وجود ندارد؛ بنابراین به طور کلی می توان گفت بین سبک های تفکر و سبک های یادگیری با جهت گیری هدف دانش آموزان رابطه وجود دارد.
References
Bernado. A.B. Zhang. L.R. & Callueng. C. M. (2002).Thinking styles and academic achievement among Filipino students. The Journal of Genetic Psychology, 163, 149-163.
Sternberg, R, J, (1997). Thinking styles. New York: Cambridge University Press.
Sternberg, R, J, & Wagner, R, K. (1992). Thinking styles Inventory (Unpublished test, Yale University).
Tang, C. & Biggs, J. (1996). How Hong Kong students cope with assessment. In D. Watkins & J. Biggs (Eds), The Chinese learning: Cultural, psychological, and contextual influences (pp. 159 – 182). Hong Kong / Melbourne: Comparative Education Research Center /Australian Council for Educational Research.
Zhang, L. F (2002). Thinking styles: Their relationships with modes of thinking and academic performance. Educational psychology, 22, 331-438.
Zhang, L. F. & STERNBERG, R. J. (1998). Thinking styles, abilities, and academic achievement among Hong Kong university students. Educational Research Journal, 13.
Zhang, L. F. & Sternberg, R. J. (2000). Are learning approaches and thinking styles related? A study in two Chinese populations. The Journal of Psychology, 134, 469-489.
Zhang , L.F. (2000).University students' learning approaches in three cultures : An investigation of Biggs 3P Model. Journal of personality, 137,37-55.