بررسی نگرش مدرسان زن جهت شناسائی و تدوین مؤلفه های سلامت سازمانی به منظور ارتقای آن در آموزشکده های سما مناطق 2 و 13 در سال تحصیلی 1391-1390
محورهای موضوعی : زن و خانواده
کلید واژه: سلامت سازمانی, چارچوب ادراکی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف اصلی تبیین مؤلفه های سلامت سازمانی برای تدوین چارچوب ادراکی مطلوب از آن برای آموزشکده های سمای دانشگاه آزاد اسلامی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدرسان زن آموزشکده های سمای مناطق 2 و13 دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می دهند حجم نمونه آماری این پژوهش از طریق جدول مورگان به تعداد 186 نفر، طبق شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. در این پژوهش از روش تحقیق میدانی (پیمایشی) و از شیوه های تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی از جمله آزمون کایزر مایر الکین و آزمون کرویت بارتلت، آزمون تحلیل عاملی، تکنیک چرخش واریماکس، آزمون مانوا استفاده شده است. ابزار اندازه گیری مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته سلامت سازمانی با ضریب پایایی 986/0 و با روایی تأیید شده از طریق نظر متخصصان می باشد. در این پژوهش 8 عامل به عنوان مؤلفه های اساسی سلامت سازمانی شناسایی گردید که به ترتیب اهمیت عبارتند از 1-رهبری خادمیت، 2- توزیع بهینه قدرت و ارتباطات، 3- همبستگی،4- نوآور بودن، 5- کفایت حل مشکل، 6-کاربرد منابع، 7- خودمختاری، 8- روحیه، که مجموعاً 81 درصد از کل واریانس سازه سلامت سازمانی را تبیین می نمایند.
The current study aims to explain the factors affecting organizational health (OH) via proposing a desirable conceptual framework for Sama institutions of Islamic Azad University (IAU). The statistical population includes all women teachers who work in Sama institutions, regions 2 and 13. From among them 186 individuals were selected as the statistical sample. The random sampling method, using Morgan Table, was used to select the sample. The present study is of field research type that uses descriptive analysis as well as inferential analysis. Kaiser-Meyer-Olkin test, Kroit Bartlett test, Factor-Analysis test, Varimax Turning Technique, and MANOVA were employed for analyzing the collected data. The researcher-made questionnaire of 0.98 reliability and confirmed validity was used as the research instrument. The eighth factors identified in this study as the effective factors on OH according to their importance are: 1) Service leadership, 2) Optimum distribution of power and communication, 3) Correlation, 4) Innovation, 5) Problem-solving capability, 6) Application of resources, 7) Autonomy, and 8) Morale, Which account for 81 percent of the total variance of organizational health.
- آهنچیان، محمد رضا (1388)، رابطه دانش مدیریتی مدیران با اثر بخشی و سلامت سازمانی مدارس متوسطه شهر مشهد، پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد بجنورد، شماره هیجدهم، سال چهارم .
- انصاری، محمد اسماعیل و همکاران(1388)، بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و نگرش های مثبت کاری کارکنان در ادارات امور مالیاتی استان اصفهان، فصلنامه تخصصی مالیات، شماره ششم ، ص 65- 40 .
- توفیقی، شهرام و همکاران (1390)، تاثیر تغییرات سازمانی بر شاخص های سلامت سازمان و ارتباط ان با اثر بخشی سازمانی، مجله طب نظامی، دوره 13، شماره 3، پاییز، صص173-179.
- جاهد، حسینعلی(1384)، سلامت سازمانی، ماهنامه تدبیر، شماره 159،سال، صص21-16.
- زهرایی، سید محمد و رجایی پور،سعید(1390)، بررسی رابطه میان هوش و سلامت سازمانی در دانشگاههای شهر اصفهان، فصلنامه علمی و پژوهشی رهیافتی نودر مدیریت آموزشی، سال دوم شماره 2 ، صص174-155 .
- سلیمانی، نادر(1389)، بررسی میزان سلامت سازمانی مدارس شهرستانهای استان تهران بر اساس الگوی هوی وفیلدمن،فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال اول ، شماره4 ،صص44-23.
- سیدجوادین، رضا و همکاران(1389)، دیدگاه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی درباره میزان استقرار شاخصهای سلامت سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله مدیریت سلامت ، صص72-63.
- کشتکار، علی و کشتکار، ویدا و اسفند نیا، افشین (1388)، بررسی ابعاد سلامت سازمانی در حوزه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، طرح پژوهشی دانشگاه شیراز.
- علاقهبند، علی(1378)،«سلامت سازمانی مدرسه». فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، دوره ششم، شماره 21، صفحات 33ـ14
- علوی، آزاده و همکاران (1389)، دیدگاه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی دربارهی میزان استقرار شاخص های سلامت سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله مدیریت سلامت، سال سیزدهم دوره چهل و یکم ،ص 63 .
- فقیهی،ع.، جعفری،پ (1388)، بررسی هوش سازمانی سازمان پزوهش و برنامه ریزی آموزشی و ارائه چارچوب مفهومی مناسب، فصلنامه تعلیم و تربیت شماره 100، صص48-27
- ناظم ، فتاح(1389)، سلامت سازمانی مناطق مختلف دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، سال پنجم ، شماره سوم .
- Akbaba, S.(1999),Organizational health of the secondary schools in Turkey and changes needed , presented at the annual meeting of the America n association of behavioral and social sciences. http:// www.eric.ed.gov
- Babelan, Adel zahed & Moenikia, Mahdi (2010), A study of simple and multiple relations between organizational health and faculty trust in female high schools, procidia social and behavioral sciences 2- 1532-1536
- Bel.W (2006), Evaluate organizational health: through metric and benchmarking, viewed on to 2007 [www.organizational health .com].
- Cobot Drive (2004), Trinity health organizational integrity program, viewed on to 8-12 -2007 [www.novimichigan .com].
- Dejoy and Wilson (2007), Organizational health promotion; Broadening the horizon of workplace health promoting. Heath facility management UAS.
- Dobers, peter (2009), Translation and inscription in development projects, journal of organizational change management .ol 22no5.
- Dudek –shriber, L. (1995), A study of the leadership qualities of occupational therapy departments. [Dissertation abstract Ed.] United States .New York: State university of New York at Buffalo.
- Leggette, K.S (1997), Definition and and attributes of organizational health: A qualitative study. [Dissertation abstract Ed.] United States. Virginia: Virginia Commonwealth University.
- Lynden and Klingle. (2000), Supervising organizational health, supervision journal, pp3-5 cited in reference.
- Marvin Fairman, Alan Ingram, and Bob Moore (2011), Using Data to Transform the Culture of Schools and Central Office Units, AASA Break-Out Session, Management, February 17.
- Mehmet, korkmaz (2007), the effect of leadership style on organizational health, educational research quarterly .V30 N2P23-55.
- Michael Polanyi,(2004), Healthy Organizational Practices: A Synthesis of Emerging Work-Health Research, Saskatchewan Population Health Evaluation and Research Unit, University of Regina, Background Paper for, Creating Healthy and Productive Workplace Practices, A Multi-Stakeholder Conference,May 11-13, 2004, March 2.
- Miles, M.B.(1969), Planned change and organizational health, figure and ground. In F.D. carrier and T.J Sergiovanni (Eds), organization and human behavior (pp375-391), New York MCGRAW.
- Russell F, Robert (2001), The role of values in servant leadership & organization development, leadership & organization development journal