بررسی رابطه مدیریت استعداد با ارتقاء عملکرد شغلی معلمان زن و مرد تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی
محورهای موضوعی : زن و خانواده
ژاله سربازوطن
1
(دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.)
محمدرحیم نجف زاده
2
(استادیار گروه تربیت بدنی، ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.(نویسنده مسئولnajafzadehrahim@yahoo.com)))
حمید جنانی
3
(استادیار گروه تربیت بدنی ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران)
جعفر برقی مقدم
4
(استادیار گروه تربیت بدنی ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.)
کلید واژه: معلمان تربیت بدنی, عملکرد شغلی, واژه های کلیدی: مدیریت استعداد,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش تاثیر مدیریت استعداد برارتقاء عملکرد شغلی معلمان زن و مرد تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی بود.روش تحقیق بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع تحلیلی بوده که به شکل میدانی اجرا شد.جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی به تعداد (1312نفر) بود.نمونه آماری این پژوهش براساس جدول مورگان به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای 298 نفر تعیین شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه های مدیریت استعداد (2012) و عملکرد شغلی بیرن و همکاران (2005)و کونوی (1999) که پس ازاعتبار یابی بین آزمودنی ها توزیع شد. نتایج نشان داد که بین مدیریت استعداد با عملکرد شغلی معلمان و همچنین بین مولفههای جذب استعدادها، ارزیابی و کشف استعدادها، توسعه و آموزش استعدادها و حفظ استعدادها با عملکرد شغلی معلمان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد (05/0>p). 38 درصد از واریانس عملکرد شغلی معلمان توسط متغیرهای جذب استعدادها، ارزیابی و کشف استعدادها، توسعه و آموزش استعدادها و حفظ استعدادها تبیین میشود.
The purpose of this study wasTo investigate th the relationship between Talent Management and Improving the Job Performance of Male and Female Physical Education Teachers in East Azerbaijan Province. The present research had a practical purpose, and in terms of method was correlational. The statistical population included all physical educational teachers of East- Azerbaijan province (1312 teachers) who were working during 2020-2021 in this administration. Among them 298 teachers were selected randomly through Krejcie and Morgan table as the sample. The research instruments were talent management questionnaire of Ahmadi et al (2013) and professional performance questionnaire of Byern et al (2005) and Konovy (1999). The data was analyzed in descriptive and analytic levels through Spss and Amos softwares, which central and dispersion indexes were used for descriptive level and multiple regression and structural equations were used for analytical level. The results showed that talent management (talent acquisition, talent assessment and discovery, talent development and training and talent retention) has a positive and significant role in the the job performance of physical education teachers in East Azerbaijan province (p <0/05). 38% of the variance in teachers' job performance is explained by the variables of talent acquisition, talent evaluation and discovery, talent development and training, and talent retention.
پور اشرف،ی،طولایی.(1388).رویکرد کیفی به عوامل موثر بر میل به ماندگاری با انگیزه معلمان (مورد:استان ایلام).فصلنامه تعلیم و تربیت،25(2):176-153.
قاسمی،محمد. (1394).تاثیر مدیریت استعداد بر قابلیت یادگیری سازمانی با نقش میانجی هوش سازمانی.پژوهش های مدیریت عمومی ،سال هشتم،شماره سی ام.چاپ زمستان1394،ص 164-145.
علیمحمد گودرزی و سید جمال حسینی. چاپ اول، تهران، موسسه خدمات فرهنگی رسا.
Uncertainty. Boston, Mass: Harvard Business Press.
Oehley, A. M. (2007). The Development and Evaluation of a Partial Talent Management Competency Model, PHD Dissertation. University of Stellenbosch
_||_