رابطه سبک های تفکر استرنبرگ و ابعاد سه گانه کمال گرایی با شادکامی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان خوی
محورهای موضوعی : زن و خانوادهسپیده بادامچی 1 , سهراب یزدانی 2 , حسین واحدی 3
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران .( نویسنده مسئول ) (s_yazdani2003@yahoo.com
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
کلید واژه: شادکامی, سبک های تفکر, کمالگرایی, استرنبرگ,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های تفکر استرنبرگ و ابعاد سه گانه کمال گرایی با شادکامی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان خوی بود. روش پژوهش براساس هدف، کاربردی و بر حسب گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان خوی در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که تعداد آن ها براساس گزارش اداره آموزش و پرورش 5300 نفر است. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی- مورگان استفاده شده و تعداد 357 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری داده ها، پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ (TSI)، پرسشنامه کمال گرایی هویت و فلت (MPS) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار Spss24 انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک های تفکر و مؤلفه های آن (سبک تفکر قانونگذار، اجرایی و قضایی) با شادکامی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین کمال گرایی و مؤلفه های آن (کمال گرایی خودمدار، دیگر مدار و جامعه مدار) با شادکامی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین سبک های تفکر و کمال گرایی قادرند شادکامی را در دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه پیش بینی کنند.
The aim of this study was to investigate the relationship between Sternberg thinking styles and the three Dimensions of Perfectionism with the happiness of female high school students in Khoy. The research method was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection. The Statistical population of the present study included female high School students in Khoy city in the 1399-1400 academic year, with a number of 5300 according to the report of the Department of Education. Multi-stage cluster random sampling method was used to select the sample. Krejcie and Morgan sampling table was used to determine the sample size and 357 people were selected as the sample. Data collection tools were the Sternberg Thinking Styles Inventory (TSI), the Multidimensional Perfectionism Scale (MPS) and the Oxford Happiness Inventory (OHI). Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and Multiple regression analysis. The results showed that, there is a positive and significant relationship between thinking styles and its components (legislative, executive and judicial thinking styles) with the happiness of female high School students. Also there is a negative and significant relationship between perfectionism and its components (self-centered, other-oriented and community-oriented perfectionism) with the happiness of female high school students. In addition, thinking styles and perfectionism are able to predict happiness in students. .
آقازاده، عادل (1398). رابطه سبک های تفکر و سبک های دلبستگی با رضایت تحصیلی دانش آموزان دوره ی دوم متوسطه ی شهرستان کلیبر، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
امیری، زینب و افتخار صعادی، زهرا (1395) .بررسی کمال گرایی و نظریه های مربوط به آن. اولین کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی.
امیرپور، برزو (1391). رابطه تفکر انتقادی و ابعاد آن با شادکامی و عزت نفس دانشجویان. فصلنامه راهبردهای آموزش، 5 (3):147-143.
امیدیان، مرتضی (1388). بررسی وضعیت سلامت عمومی و شادکامی در دانشجویان دانشگاه یزد. مطالعات تربیتی و روان شناسی، 10(1): 116-101.
انتصار فومنی، غلامحسین؛ رحمانی، احمد و صالحی، جواد (1395). رابطه کمال گرایی و تفکرات غیر منطقی با شادکامی در معلمان شهر زنجان. دومین همایش ملی روانشناسی مدرسه، اردبیل.
ایمانی، مهدی (1398). بررسی رابطه افسردگی با کمال گرایی و خودکارآمدی و مهارت های ارتباطی. سومین کنفرانس بین المللی پژوهش در روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی.
بشارت، محمدعلی(1384). تحلیل اکتشافی رابطه کمال گرایی و شخصیت. مجله علمی پژوهش مطالعات تربیتی و روانشناسی،6 (1): 96-81.
بهادری خسرو شاهی، جعفر و باباپور خیر الدین، جلیل (1391). رابطه سبک های هویتی و کمال گرایی با احساس شادکامی در دانشجویان. مجله روانشناسی 61 ،16 (1).
پور جاوید، محمد (1394). ارتباط بین کمال گرایی مثبت، شادکامی و عملکرد ورزشی ادراک شده دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته تربیت بدنی گرایش مدریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود.
تمیمی پور، حمید (1396). بررسی رابطه بین شادکامی و کمال گرایی در دانشجویان دختر و پسر موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان. مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری ، 2(11) : 84-78.
حسن زهی، ناصر و شه شریف بخشی، شریف (1394). بررسی رابطه بین سبک های تفکر و شادی معلمان. مجموعه آثار و مقالات برگزیده دهمین کنگره پیشگامان پیشرفت.
دلاور، علی و شکوهی امیرآبادی، لیلا (1399). بررسی وضعیت شادکامی و رضایت از زندگی دانشجویان در زمان بحران کرونا ویروس جدید (کووید 19). فصلنامه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، 16(56) : 24-1.
دودانگه حسن کیاده، سوگل (1391). رابطه بین خودکارآمدی و شادکامی با کمال گرایی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ایلامی واحد تهران مرکزی.
ذهبی، فاطمه و نامور، هومن (1394). اثر مداخلات روانشناسی مثبت نگر بر شادکامی، خوش بینی، سخت رویی و سازگاری در پرستاران. مجموعه مقالات پنجمین کنگره انجمن روانشناسی ایران، 647-643.
رشیدی، ریحانه و گل محمد نژاد بهرامی، غلامرضا (1396). بررسی رابطه سبک های تفکر و سبک های یادگیری با جهت گیری هدف دانش آموزان دختر دوره دوم دبیرستان های تبریز. مجله زن و مطالعات خانواده، 10(38): 117-99 .
رضایی قلعه گاه، آذر؛ شیر افکن علی و تربتی نژاد، حسین (1397). رابطه کمال گرایی، معنای زندگی با افسردگی در دانشجویان دانشگاه پیام نور روانسر. چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در علوم انسانی، چالش ها و راه حل ها.
رضوی، عبدالمجید و شیری، احمدعلی (1384). بررسی تطبیقی رابطه سبک های تفکر دختران و پسران دبیرستانی با پیشرفت تحصیلی آنان. فصلنامه نوآوری های آموزشی، 4(12): 107-84.
روشنی، زهرا (1399). بررسی رابطه کمال گرایی و خود خاموشی با افسردگی دانش آموزان. هشتمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
سلیمانی، یگانه؛ تقدیسی، احسان؛ توحیدی، سهیلا و پاشایی، مهدی (1396). رابطه بین کمال گرایی و شادکامی در دانش آموزان ورزشکار پسر. فصلنامه علمی تخصصی مدیریت، حسابداری و اقتصاد، 1(1): 5-1.
سیف، علی اکبر و امامی پور، سوزان (1382). بررسی سبک های تحولی تفکر در دانش آموزان و دانشجویان و رابطه آن ها با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی. فصلنامه علمی نوآوری های آموزشی، 2 (1): 56-35.
سیف، علی اکبر (1396). روان شناسی پرورشی نوین. نشر دوران.
شفیعی سروستانی، مریم؛ جهانی، جعفر؛ زارع، علی اصغر و موسوی پور، سید روح الله (1398). نقش انواع سبک تفکر معلمان در اثربخشی آموزشی کلاس های درسی از دید معلمان و دانش آموزان. مجله مطالعات روان شناسی تربیتی، 36.
شکری، امید؛ کدیور، پروین؛ فرزاد، ولی الله و دانشورپور، زهره (1385). رابطه سبک های تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه تازه های علوم شناختی، 8 (2): 53-44.
شمس، فرحناز؛ کریمیان، جهانگیر و مرادی، حسام (1393). رابطه بین کیفیت زندگی کاری و شادکامی معلمان تربیت بدنی مدارس استان اصفهان. هشتمین همایش بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران.
طباطبایی، موسی و مقابلی، انسیه (1398). بررسی رابطه کمال گرایی و تفکرات غیر منطقی با شادکامی در معلمان ابتدایی ساوه. سومین همایش ملی علمی پژوهشی روان شناسی و علوم تربیتی.
علی پور، احمد و نور بالا، احمد علی (1378). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامه شادکامی اکسفورد در دانشجویان دانشگاه های تهران، فصلنامه اندیشه و رفتار، 5 (1و2).
فرزانجو، محمد (1396). بررسی رابطه بین سبک های تفکر با شادکامی و کیفیت زندگی کاری در مدیران دبیرستان های شهر زاهدان. دومین کنفرانس اقتصاد، مدیریت و حسابداری، اهواز.
کاظمی، سیده فاطمه؛ کریمی، یوسف؛ دلاور، علی و بشارت، محمد علی (1391). مقایسه ابعاد کمال گرایی و مکان کنترل در میان دانشجویان با اضطراب امتحان بالا و دانشحویان عادی دانشگاه علامه طباطبایی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 3 (9).
کرمی بلداجی، روح الله؛ عباسی، ایمان؛ بهارلو، غفار؛ میرزاده، محمد و اسماعیلی، محمود (1394). بررسی رابطه بین سبک های تفکر دانش آموزان با عملکرد تحصیلی درس علوم دانش آموزان مقطع آموزش ابتدایی شهر شهرکرد. مجموعه مقالات همایش ملی آموزش ابتدایی.
کشتکاران، علی؛ مجتبی، فاطمه؛ هدایتی، سید پوریا و روشن فرد، آمنه (1388). رابطه سبک تفکر با نوآوری سازمانی مدیران ارشد و میانی بیمارستان های آموزش شیراز. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 7(4): 40-33.
محمدی گوندره، پروین (1391). رابطه سبک های هویت و سبک های تفکر با مسئولیت پذیری دانش آموزان. فصلنامه علوم رفتاری(ابهر)، (13): 150-139 .
محمدی میرزایی، کبری و بهبودی، معصومه (1396). رابطه شادکامی با کمال گرایی و سبک های دفاعی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. فصلنامه علمی –پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، 8(3).
نوروزی کریم آباد، منور و پوریا منش، جعفر (1394). مقایسه رابطه کمالگرایی و شادکامی بین دانشجویان روانشناسی و مهندسی.کنفرانس بین المللی علوم انسانی ، روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران.
نوفرستی، اعظم (1394). عوامل مؤثر بر شادکامی جانبازان و ایثارگران. مجموعه مقالات پنجمین کنگره انجمن روانشناسی ایران،1630-1327 .
معنوی پور، داوود و خراسانی، بهناز (1384). اعتبار، روایی و هنجاریابی پرسشنامه سبک های تفکر در دانشجویان. فصلنامه علوم تربیتی و زمینه های وابسته، 1(1): 124-83.
معینی، بابک؛ رضاپور شاه کلائی، فروزان؛ تاپاک، لیلی؛ گراوندی، اعظم و پارسا مجد، شهریار (1399). رابطه شادکامی و سلامت روان با سرمایه اجتماعی در کارکنان حوزه سلامت. مجله آموزش و سلامت جامعه، 7(2).
وکیلی، پریوش؛ بهاری، سیف الله و آذرخش، الهام (1391). رابطه سبک دلبستگی و شادکامی با فرسودگی شغلی کارکنان شرکت نفت. مجموعه مقالات چهارمین کنگره انجمن روان شناسی ایران،346-342.
همایی، رضوان (1393). رابطه کمال گرایی، سرسختی روان شناختی، شادکامی و سلامت روان با عملکرد تحصیلی در دانشجویان. مجله روان شناسی اجتماعی، 10(33): 133-115.
Egan, S. J., Kane, R. T., Winton, K., Eliot, C. & McEvoy, P. M.(2017).A Longitudinal investigation of perfectionism and repetitive nrgative thinking in perinatal depression .Journal Behaviour Reaserch and Therapy, 97: 26-32.
Feltt, G. L., Besser, A., Hewitt, P. L. & Davis, R. A.(2007).Perfectionism,Silencing the self, and depression.Journal Personality and Individual Differences, 43(5):1211-1222.
Fernando, D. B. (2007). The Influence of Students’ and Teachers’ Thinking Styles on Student Course Satisfaction and on Their Learning Process. Educational Psychology, 27(2), 219-234.
Gluschkoff, K., Elovainio, M., Mullola, S., Pulkki- Raback, L., keltikangas-jarvinen, L. & Hinsta, T. (2017). Perfectionism and depressive symptomd: the effects of psychological detachment from work.Journal Personality and Individual Differences, 116: 186-190.
Gutierrez, L., Velasco, L., Blanco, Sh., Catala, P., Pastor-Mira, M.A., & Penacoba, C. (2021).Perfectionism, maladaptive beliefs and anxiety in women with fibromyalgia.An explanatory model from the conflict of goals.Personality and Individual Differences.184.
Hewitt, P. L., Caelian, C. F., Felt, G. L., Sherry, S. B., Collins ,L. & Flynn, C. A.(2002). Perfectionism in children: associations with depression, anxiety, and anger.Journal Personality and Individual Differences, 32(6): 1049-1061.
Ozan, T. E., Hazar, M., Ozge Baydar, H. & Gokyurek B. ( 2018).A Comparative Study of Students Happiness Levels and Thinking Styles in Physical Education and Sport Teaching ,and Other Departments , in Turkey.IInternational Journal of Higher Education , 7 (3) :163.
Murphy, A., & Janeke, H. C. (2009). The Relationship between Thinking Styles and Emotional Intelligence: An Exploratory Study. South African Journal of Psychology, 39(3), 357–375.
Smith, M. M., Sherry, S.B., Mushquash, A.R., Saklofske, D.H., Gautreau, Ch. M. & Nealis, L. J. (2017). Perfectionism erodes social self-esteem and generates depressive symptoms: Studying mother- daughter dyads using a daily diary design with longitudinal follow-up.Journal of Research in Personality, 71:72-79.
Sassaroli, S., Romeo, L., Lenor J., Ruggiero, G. M., Mauri, M. C., Vinai, P. & Frost, R. (2008). Perfectionism in depression , obsessive –compulsive disorder and eating disorders. Journal Behaviour Research and Therapy, 16(6): 757-765.
Sumi, K. & Kanda, K. (2002). Relationship between neurotic perfectionism, depressing, anxiety and psychosomatic symptoms. Journal of Personality andIndividual Differences, 32, 817-826.
_||_
. 1 Aghazadeh, Adel (1398). Relationship between Thinking Styles and Attachment Styles with Academic Satisfaction of Secondary School Students in Kalibar County, M.Sc. Thesis in Educational Research, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Faculty of Literature and Humanities.
. 2 Amiri, Zeinab and Iftikhar Saadi, Zahra (2016). A Study of Perfectionism and Related Theories. First International Conference on Innovation and Research in Educational Sciences, Management and Psychology.
.3 Amirpour, Borzoo (1391). The relationship between critical thinking and its dimensions with students' happiness and self-esteem. Journal of Education Strategies, 5 (3): 147-143.
.4 Alipour, Ahmad and Noor Bala, Ahmad Ali (1378). Preliminary study of reliability and validity of Oxford Happiness Questionnaire in Tehran University students, Quarterly Journal of Thought and Behavior, 5 (1 and 2
.5 Bahadori Khosrow Shahi, Jafar and Babapour Khairuddin, Jalil (2012). The relationship between identity styles and perfectionism with students' sense of happiness. Journal of Psychology 61, 16(1).
. 6 Besharat, Mohammad Ali (1384). Exploratory analysis of the relationship between perfectionism and personality. Scientific Journal of Educational Studies and Psychology, 6 (1): 96-81.
. 10 Farzanjoo, Mohammad (1396). Investigating the relationship between thinking styles and happiness and quality of work life in high school principals in Zahedan. Conference on Economics, Management and Accounting, Ahvaz.
.11 Hassan Zehi, Nasser and Shah Sharif Bakhshi, Sharif (1394). Investigating the relationship between thinking styles and teachers' happiness. Collection of selected works and articles of the 10th Congress of Pioneers of Progress.
.12 Homayi, Rezvan (1393). The relationship between perfectionism, psychological toughness, happiness and mental health with academic performance in students. Journal of Social Psychology, 10 (33): 133-115.
.13 Imani, Mehdi (1398). Investigating the relationship between depression and perfectionism and self-efficacy and communication skills. Third International Conference on Research in Psychology, Counseling and Educational Sciences.
. 14 Karami Beldaji, Ruhollah; Abbasi, Iman; Baharloo, Ghaffar; Mirzadeh, Mohammad and Ismaili, Mahmoud (1394). Investigating the relationship between students' thinking styles and academic performance of science students in Shahrekord primary school. Proceedings of the National Conference on Primary Education.
Manavipour, Davood and Khorasani, Behnaz (2005). Validity, validity and standardization of students' thinking styles questionnaire. Journal of Educational Sciences and Related Fields, 1 (1): 124-83.
.18 Mohammadi Mirzaei, Kobra and Behboodi, Masoumeh (1396). The relationship between happiness and perfectionism and defense styles among the staff of Islamic Azad University, Roodehen Branch. Journal of Educational Management Research, 8 (3).
.19 Nofaresti, Azam (1394). Factors affecting the happiness of veterans and martyrs. Proceedings of the Fifth Congress of the Iranian Psychological Association, 1330-1630.
.23 Rashidi, Reyhaneh and Gol Mohammadnejad Bahrami, Gholamreza (1396). Investigating the relationship between thinking styles and learning styles with the goal orientation of female high school students in Tabriz. Journal of Women and Family Studies, 10 (38): 117-99.
.24 Razavi, Abdolmajid and Shiri, Ahmad Ali (1384). A comparative study of the relationship between thinking styles of high school girls and boys and their academic achievement. Journal of Educational Innovation, 4 (12): 107-84.
.26 Roshani, Zahra (1399). Investigating the relationship between perfectionism and self-extinction with students' depression. 8th National Conference on Sustainable Development in Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Studies.
Saif, Ali Akbar (1396). Modern Educational Psychology. Publishing era.
.28 Shafiee Sarvestani, Maryam; Jahani, Jafar; Zare, Ali Asghar and Mousavipour, Seyed Ruhollah (1398). The role of teachers' thinking styles in the educational effectiveness of classrooms from the perspective of teachers and students. Journal of Educational Psychology Studies, 36.
.29 Shams, Farahnaz; Karimian, Jahangir and Moradi, Hesam (1393). The relationship between quality of work life and happiness of physical education teachers in schools in Isfahan province. 8th International Conference on Physical Education and Sports Sciences, Tehran.
.32 Tabatabai, Musa and Maghabeli, Ensieh (1398). Investigating the Relationship between Perfectionism and Irrational Thoughts and Happiness in Saveh Elementary Teachers. Third National Conference on Psychology and Educational Sciences.
.33 Tamimipour, Hamid (1396). Investigating the Relationship between Happiness and Perfectionism in Male and Female Students of Khuzestan University Jihad Higher Education Institute. Journal of Recent Advances in Behavioral Sciences, 2 (11): 84-78.
.34 Vakili, Parivash; Bahari, Saifullah and Azarakhsh, Elham (1391). The relationship between attachment style and happiness with burnout of oil company employees. Proceedings of the Fourth Congress of the Iranian Psychological Association, 346-342.
.35 Zahabi, Fatemeh and Namvar, Hooman (1394). The effect of positive psychological interventions on happiness, optimism, hardiness and adjustment in nurses. Proceedings of the Fifth Congress of the Iranian Psychological Association, 647-643.