در این پژوهش معادلات آیروالاستیسیته خطی پره توربین بادی با روش گسسته سازی المان محدود جهت درنظر گرفتن اثر چرخش و افزایش طول بر فرکانسهای طبیعی استخراج شده است. پره یک تیر یکسر گیردار اویلر-برنولی کامپوزیتی در نظر گرفته شده و با روش المان محدود مدل شده است. با بکارگیری چکیده کامل
در این پژوهش معادلات آیروالاستیسیته خطی پره توربین بادی با روش گسسته سازی المان محدود جهت درنظر گرفتن اثر چرخش و افزایش طول بر فرکانسهای طبیعی استخراج شده است. پره یک تیر یکسر گیردار اویلر-برنولی کامپوزیتی در نظر گرفته شده و با روش المان محدود مدل شده است. با بکارگیری روش همیلتونین معادلات حرکت را بدست آمده است. ماتریسهای المان محدود با تعیین جابجایی گرهها و فرض رابطه خطی در جابجایی محوری و تابع هرمیشن در جهات عرضی و پیچشی محاسبه میشوند. اعتبار سنجی معادلات به صورت عددی بر روی پره با شبیه سازی سیستم معادلات و بررسی فرکانسهای طبیعی و شکل مدها انجام شده است. همچنین اثر افزایش طول پره و چرخش پره در پره کوتاه و بلند کامپوزیتی بررسی شده است. بررسی فرکانسهای طبیعی نشان میدهد فرکانسهای اول و دوم پرههای بلند تحت تاثیر افزایش طول و چرخش هستند. اما در فرکانسهای بالا و همچنین در پره کوتاه اثر افزایش طول و چرخش کمتر از یک درصد است.
پرونده مقاله
در این مقاله به بررسی تجربی، عددی و تحلیلی برخورد پرتابه سرتخت تغییرشکل ناپذیر به اهدف فولادی پرداخته شدهاست. بدین منظور در بخش اول به تستهای تجربی جهت یافتن عمق نفوذ پرتابه پرداخته شدهاست، پرتابهها در این آزمایش بهصورت استوانهای با قطر 10 و طول20 میلیمتر از چکیده کامل
در این مقاله به بررسی تجربی، عددی و تحلیلی برخورد پرتابه سرتخت تغییرشکل ناپذیر به اهدف فولادی پرداخته شدهاست. بدین منظور در بخش اول به تستهای تجربی جهت یافتن عمق نفوذ پرتابه پرداخته شدهاست، پرتابهها در این آزمایش بهصورت استوانهای با قطر 10 و طول20 میلیمتر از جنس فولاد AISI 52100‎ و صفحات فولادی با ابعاد 10×100×120 از جنس AISI 1045‎ انتخاب شدهاند. در بخش دوم به شبیهسازی عددی مدل برخورد در نرم- افزار آباکوس پرداخته و با توجه به میزان خطای 8 درصدی نتایج حاصل از حل عددی با نتایج تجربی ، صحت مدل عددی به اثبات رسیدهاست. در بخش سوم به ارائه مدل تحلیلی برگرفته از مدل تحلیلی چن پرداخته و عمقنفوذ پرتابه را بهدست آورده و در انتها مقایسهای بین نتایج تجربی، عددی و تحلیلی انجام گرفتهاست، نتایج بهدستآمده در سه حالت حل (تجربی، عددی و تحلیلی) دارای تطابق قابل قبولی میباشند.
پرونده مقاله
سرعت عملیات حفاری اثر مستقیمی بر روی هزینههای حفاری دارد و پارامترهای مختلفی ازجمله خواص سیال حفاری و هیدرولیک مته بر روی آن مؤثر است. بنابراین استفاده از مدلهایی با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف که دقت بالا داشته باشند اهمیت فراوانی دارد. ازآنجاییکه ارتباط این پارامت چکیده کامل
سرعت عملیات حفاری اثر مستقیمی بر روی هزینههای حفاری دارد و پارامترهای مختلفی ازجمله خواص سیال حفاری و هیدرولیک مته بر روی آن مؤثر است. بنابراین استفاده از مدلهایی با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف که دقت بالا داشته باشند اهمیت فراوانی دارد. ازآنجاییکه ارتباط این پارامترها با یکدیگر پیچیده است نیاز به یک روش محاسباتی قابل اجرا دارد. شبکه عصبی مصنوعی یک روش محاسباتی نوین برای یادگیری است که برای پیش بینی پاسخهای خروجی سیستمهای پیچیده استفاده میگردد. در این مقاله شبکه عصبی به منظور پیش بینی نرخ نفوذ مته با در نظرگیری پارامترهای سیال حفاری مورد استفاده قرار میگیرد و از مدلهای هوش مصنوعی چندلایه و پایه شعاعی برای تشخیص و پیشبینی سرعت حفاری به عنوان پارامتر خروجی استفاده شده است.
پرونده مقاله
در کار حاضر، اثر میدان مغناطیسی بر انتقال حرارت جابجایی طبیعی با استفاده از روش شبکه بولتزمن شبیهسازی شده است. دیواره عمودی سمت چپ محفظه در دمای ثابت گرم و دیواره عمودی سمت راست محفظه دارای سه شرط مرزی دمایی مختلف (۱- دمای ثابت سرد، ۲- دمای خطی و ۳-دمای ثابت گرم) است. چکیده کامل
در کار حاضر، اثر میدان مغناطیسی بر انتقال حرارت جابجایی طبیعی با استفاده از روش شبکه بولتزمن شبیهسازی شده است. دیواره عمودی سمت چپ محفظه در دمای ثابت گرم و دیواره عمودی سمت راست محفظه دارای سه شرط مرزی دمایی مختلف (۱- دمای ثابت سرد، ۲- دمای خطی و ۳-دمای ثابت گرم) است. دو دیواره دیگر محفظه در دمای ثابت سرد قرار دارند. مانعی لوزی شکل که در مرکز محفظه قرار دارد در چهار حالت مختلف (۱- سرد، ۲- رسانا، ۳- آدیاباتیک و ۴- گرم) بررسی میشود. همچنین دیواره پایینی محفظه در سه شیب متفاوت مورد ارزیابی قرار میگیرد. تأثیر پارامترهای عدد رایلی، عدد هارتمن، شیب دیواره، شرط مرزی دمایی مختلف دیواره و مانع لوزی شکل، بر روی انتقال حرارت جابجایی طبیعی بررسی شده است. نتایج نشان میدهد با ثابت ماندن تمامی پارامترها، افزایش شیب دیواره و عدد رایلی منجر به افزایش انتقال حرارت میشود. با تغییر شرایط مرزی دمایی دیوارهها و مانع میتوان بر روی میزان انتقال حرارت تأثیرگذار بود. بعلاوه افزایش قدرت میدان مغناطیسی سبب کاهش عدد ناسلت متوسط میشود که این تأثیر در شرایط مختلف، متفاوت است.
پرونده مقاله
مولتی روتور یک پرنده بدون سرنشین با شش درجه آزادی می باشد.شکل اصلی این پرنده شبیه صلیب می باشد که با داشتن شش موتور BLDC قابلیت انجام حرکات ومانورهای پیچیده است. درحال حاضر کنترل این دسته ازپرنده هابه وسیله خلبان زمینی که بصورت کنترل دستی می باشد ویا ازطریق سیستم GPS ان چکیده کامل
مولتی روتور یک پرنده بدون سرنشین با شش درجه آزادی می باشد.شکل اصلی این پرنده شبیه صلیب می باشد که با داشتن شش موتور BLDC قابلیت انجام حرکات ومانورهای پیچیده است. درحال حاضر کنترل این دسته ازپرنده هابه وسیله خلبان زمینی که بصورت کنترل دستی می باشد ویا ازطریق سیستم GPS انجام می شود. روش فازی تطبیقی غیر مستقیم کنترلری است برای کنترل دو حالت پیچش و چرخش در سیستم پروازی که با گرفتن ورودی خروجی مورد نظر را تایین می کند مزیت این روش اینست که در صورت وجود نویز خود را به روز میکند و خود را باسیستم همگام سازی میکند در نتیجه پایداری ایجاد می کند .در این مقاله ابتدا ربات پرنده مولتی روتور به صورت دینامیکی مدلسازی می شود و سپس ساختار کنترل فازی تطبیقی با کمک شناساگر فازی برای خلبان خودکار ربات پرنده مولتی روتور مدل می شود.در نتیجه بهسازی و پایداری عملیات کنترل و ناوبری در خلبان خودکار ربات پرنده مولتی روتور با کمک فازی تطبیقی قابل به دست آوردن میباشد.
پرونده مقاله
امروزه برای مدلسازی بهتر سیستم های مهندسی از روش های ترکیب شده به منظور دست یابی به دقت بیشتر استفاده های فراوانی می شود. به همین منظور ترکیب سه رویکرد فازی، شبکه عصبی مصنوعی و علم تطبیقی می تواند مدلسازی واقعی تری از سیستم را ارائه نماید.این سه روش هر یک بخشی از مدل مس چکیده کامل
امروزه برای مدلسازی بهتر سیستم های مهندسی از روش های ترکیب شده به منظور دست یابی به دقت بیشتر استفاده های فراوانی می شود. به همین منظور ترکیب سه رویکرد فازی، شبکه عصبی مصنوعی و علم تطبیقی می تواند مدلسازی واقعی تری از سیستم را ارائه نماید.این سه روش هر یک بخشی از مدل مساله را طراحی و تحلیل می نمایند بطوریکه که مدل ارائه شده از ترکیب فازی- عصبی- تطبیقی می تواند یک مدل مقاوم و اطمینان بخشی را جهت تصمیم گیری توسط طراح را تحلیل نماید. در این مقاله هدف اصلی عیب یابی و پایش تجربی یک سیستم موتور هواپیما در حضور و غیاب نابالانسی را با استفاده از مدل ریاضی فازی- عصبی- تطبیقی تحلیل و تفسیر نماید. ابتدا با استفاده از نرم افزار LabVIEW و سنسورهای پیزوالکتریک داده های ارتعاش عرضی در محل قرارگیری سنسورهای پیزوالکتریک (نصب شده بر روی یاتاقان ها) ذخیره شده و سپس با استفاده از نرم افزار MATLAB به مدل سازی داده های تجربی با استفاده از رویکرد ترکیبی فازی- عصبی – تطبیقی به منظور برازش منحنی پرداخته شده است.
پرونده مقاله