تاثیر عیوب ریخته گری بر پارامترهای مودال بلوک سیلندر خودرو
محورهای موضوعی : انتقال ارتعاشاتامیر حسین عموزاده 1 , مرتضی محمدظاهری 2 , احسان جمشیدی 3
1 - کارشناسی ارشد طراحی کاربردی، گروه مهندسی مکانیک، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان، ایران
2 - استادیار، گروه مهندسی مکانیک، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان، ایران
3 - استادیار، گروه مهندسی مکانیک، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان، ایران
کلید واژه: المان محدود, فرکانس طبیعی, آنالیزمودال, بلوک سیلندر, شبیه سازی عیوب, ANSYS workbench,
چکیده مقاله :
در این مقاله،به تاثیر عیوب ریخته گری بر فرکانس طبیعی بلوک سیلندر خودرو توجه شده است . لذا برای این منظور بلوک سیلندر خودرو توسط نرم افزارSalid work،مدل سه بعدی شده است و سپس با نرم افزار المان محدود Ansys Workbench مدل المان محدود رسم شده و فرکانس طبیعی بلوک سیلندر در مدل FEM بدست آمده است. با استفاده از آزمایش مودال، فرکانس طبیعی بلوک سیلندر گرفته شده است. با تایید شدن مدل FEM توسط نتایج آزمایش مودال،شبیه سازی عیوب در مدل FEM به صورت تک به تک صورت گرفته و فرکانس طبیعی بلوک سیلندر برای تک تک عیوب به دست آمده است.با محاسبه اختلاف فرکانس طبیعی مدل سالم با مدل معیوب،تاثیر تک تک عیوب بر فرکانس طبیعی قطعه به طور قابل ملاحظه ای مشاهده شده است.
In this paper , the effect of casting defects on natural Frequency automotive cylinder block is therefore due to the car's software to block Salid work, is a three-dimensional model Then the finite element software Ansys Workbench finite element model and the natural frequency of the cylinder block is drawn in the FEM model is achieved using modal test , the natural frequency of the cylinder block is With the approval of the FEM model by modal test results , simulation of defects in the FEM model is individually made and natural frequency of the cylinder block is obtained for each defect By calculating the difference between the natural frequency of the normal model with defective model , the influence of defects on the natural frequency of each piece is remarkably observed.