بررسی اثر جریان های نوسانی بر آئرودینامیک جفت ایرفویل پشت سر هم
محورهای موضوعی : مکانیک سیالاتعلی حیدری 1 , یزدان پیرحیاتی 2
1 - استادیار، مرکز تحقیقات انرژی و توسعه پایدار، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
2 - دانشجو
کلید واژه: جفت ایرفویل پشت سر هم, جریان نوسانی, آئرودینامیک, میکرو پرندگان,
چکیده مقاله :
در این تحقیق جریان نوسانی دو بعدی در اطراف دو ایرفویل پشت سر هم به صورت عددی شبیهسازی شده است. با فرض جریان ناپایا، تراکم ناپذیر و لزج، اثر سرعت جریان نوسانی و همچنین فرکانسهای مختلف با زاوایای حمله متفاوت بر ضرایب آئرودینامیکی دو ایرفویل SD7003 پشت سر هم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. عدد رینولدز مورد بررسی در ناحیه آرام و برابر Re=11600 بوده و فاصله بین دو ایرفویل برابر کورد ایرفویل می باشد. پس از بررسی استقلال از شبکه و استقلال از گام زمانی، اعتبار نتایج عددی بررسی می شود. هدف از این تحقیق رسیدن به شرایط پروازی میکروپرندگان دوباله برای حفظ پایداری در جریان های تند بادی و نوسانی است. لذا باید اثر پارامترهایی از قبیل سرعت جریان، فرکانس نوسان تندباد، فاصله بین دو ایرفویل، زاویه حمله ایرفویل اول و بررسی اثر تمامی آنها برای فویل پشتی بررسی شود. نتایج نشانگر آن است که افزایش فرکانس نوسان سیال در ایرفویل جلویی، باعث کاهش ضریب برآ و افزایش ضریب پسا شده است. اما در ایرفویل عقبی با افزایش فرکانس نوسان سیال ضریب برآ و پسا با هم افزایش مییابد.
In this study, two-dimensional oscillating flow around two airfoils in tandem is numerically simulated. With assuming unsteady, incompressible and viscous flow, the effect of oscillating amplitude and frequency on aerodynamic characteristics at different angle of attack is investigated. The Reynolds number is selected 11600 for SD7003 airfoil model and the distance between two airfoils equals to one chord. After mesh and time independency study, the results validation is done. The purpose of this work is to reach to the flight stability conditions in gusty and oscillating flows for biplane Micro Air Vehicles. To do this, the effect of amplitude and frequency of oscillating flow and the effect of interaction between two airfoils at different angles of attack must be investigated. The results show that increasing the frequency of inlet flow oscillation leads to reduction in lift and enhancement in drag coefficient in leading airfoil, but for trailing one, both the lift and drag coefficient will be increased.