روش¬های یاددهی_ یادگیری و ارزشیابی برنامه درسی تربیت اخلاقی مبتنی بر اندیشه خواجه نصیرالدین طوسی
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانی
مهشید قاضی محسنی
1
*
,
محمد مهدی نادری
2
,
علی اصغر بیانی
3
,
حسن صائمی
4
,
مریم صفری
5
1 - دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
2 - استادیار گروه فلسفه، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
3 - استادیار ، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاداسلامی ، آزادشهر ،ایران
4 - استادیار ، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاداسلامی ، آزادشهر ،ایران
5 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاداسلامی ، آزادشهر ،ایران
کلید واژه: برنامه درسی, روش های یاددهی – یادگیری, ارزشیابی, خواجه نصیرالدین طوسی.,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف شناخت روش های یاددهی – یادگیری و ارزشیابی برنامه درسی تربیت اخلاقی مبتنی بر اندیشه های امام خواجه نصیرالدین طوسی انجام شد. تحقیق به لحاظ هدف کاربری و به لحاظ روش انجام کار کیفی از نوع تحلیل مضمون است. جامعه آماری تحقیق کتاب های ترجمه شده خواجه نصیرالدین طوسی و مقالات و کتاب هایی که در این زمینه وجود دارد و حجم نمونه تا اشباع مفهومی ادامه داشت و روایی داده ها از طریق سویه سازی داده ها و پایائی از ضریب توافق 74/0 به دست آمد و ابزار تحقیق فیش برداری بود. یافته های تحقیق نشان داد که همان طور روش های یاددهی و یادگیری تربیت اخلاقی خواجه نصیر الدین طوسی شامل 3 مضمون اصلی شامل روش های بادگیری، روش های یادگیری مبتنی براخلاق، روش های خاص هر فرد است و 4 مضمون اصلی ارزشیابی مبتنی بر عملکرد؛ ابزارها و روشهای ارزشیابی، خودارزیابی و ارزشیابی توسط دیگران، ارزشیابی بر اساس فعالیتهای کمی و کیفی روش های ارزشیابی در تربیت اخلاقی شناسایی گردید در نتیجه می توان گفت که تربیت اخلاقی باید هم در فرآیند یاددهی و هم در ارزشیابیها به شیوهای عملی، تعاملی، و مبتنی بر عملکرد انجام شود. این رویکردها به توسعه مهارتهای اخلاقی در دانشآموزان و ایجاد محیطی که ارزشهای اخلاقی را ترویج میدهد، کمک میکنند. همچنین، توجه به تفاوتهای فردی و استفاده از روشهای متنوع در آموزش و ارزشیابی، به بهبود تأثیرگذاری و فراگیری آموزشهای اخلاقی کمک میکند.
Abstract
The current research was conducted with the aim of knowing the teaching-learning methods and evaluating the moral education curriculum based on the thoughts of Imam Khajeh Nasir al-Din Tousi. In terms of the user's purpose and in terms of the qualitative work method, the research is of thematic analysis type. The statistical population of the research of books translated by Khajeh Nasiruddin Tousi and the articles and books that exist in this field, and the sample size continued until conceptual saturation, and the validity of the data was obtained through data stratification and the reliability of the agreement coefficient was 0.74. And the research tool was a survey. The findings of the research showed that the teaching and learning methods of Khajeh Nasiruddin Tosi's moral education include 3 main themes including wind-up methods, moral-based learning methods, special methods for each person, and 4 main themes of performance-based evaluation; evaluation tools and methods, self-evaluation and evaluation by others, evaluation based on quantitative and qualitative activities, evaluation methods were identified in moral education, as a result, it can be said that moral education should be both in the teaching process and in evaluations in a practical, interactive, and be done based on performance. These approaches help develop moral skills in students and create an environment that promotes moral values. Also, paying attention to individual differences and using diverse methods in education and evaluation helps to improve the impact and learning of moral education.
Keywords: Curriculum, teaching-learning and evaluation methods, Khajeh Nasiraddin Tousi.