بررسی جامعهشناختی تاکتیکهای موثر بر بازاریابی ویروسی و نقش آن بر رفتار خرید (مطالعه موردی فروشگاه زنجیرهای رفاه استان آذربایجانشرقی)
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، گروه مدیریت؛ بناب- ایران.
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، گروه مدیریت؛ بناب- ایران
کلید واژه: رفتار مصرف کننده, استان آذربایجان شرقی, تاکتیک بازاریابی ویروسی, فروشگاههای زنجیرهای رفاه,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر، بررسی تاکتیک های موثر بربازاریابی ویروسی و نقش آن در رفتار خرید مشتریان می باشد. جامعه موردمطالعاتی شامل کلیه مشتریان شعبات فروشگاه های زنجیره ای رفاه استان آذربایجان شرقی می باشد. در تهیه داده ها از طریق تحقیقات میدانی با استفاده از پرسشنامه بین 384 نفر به صورت تصادفی ساده در دوره زمانی 91-1390 صورت گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل و بررسی مدل مفهومی تحقیق از روش آمار توصیفی و استنباطی و با نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج حاصله از تحلیل فرضیه های تحقیق، نشان داد که تاکتیک های مورد بررسی تاثیر مثبت و معناداری بر بازاریابی ویروسی و رفتار خرید مصرف کنندگان در خرده فروشی عمده دارد و هم چنین موثرترین تاکتیک تاثیرگذار بر بازاریابی ویروسی و رفتار خرید مشتریان خرده فروشان عمده عامل ارئه محصول و خدمات رایگان می باشد.
The purpose of this research is to study the effective factors on viral marketing and its effect on customers' purchasing behavior. The statistical population includes all customers of branches of Refah chain stores of East Azerbaijan province. The data provided randomly via questionnaire among 384 in a period of one year (90 to 91). To analyze the conceptual model of the research descriptive and inferential statistics were used with SPSS software. The results show that the mentioned tactics have positive and significant effect on viral marketing and customers' purchasing behavior in major retailing. Also, the most effective tactics on viral marketing and customers' purchasing behavior are offering the product and free of charge services.
صمدی، م؛ و همکاران. (1388). بررسی رابطه بین تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی فروشگاههای زنجیرهای و رفتار خرید مشتریان. نشریه مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران. دوره 2، شماره 1. ص 207-206.
هاوکینز، د؛ و همکار. (1385). رفتار مصرف کننده. ترجمه: ا، روستا و همکار. تهران: انتشارات سارگل ص، 240.
Brown J. J, Reingen P. H. (1987). Social ties and word of mouth referral behavior. Journal of Consumer Research. Vol. 14, pp. 350- 362.
Buttle F. A. (1998). Word of mouth: understanding and managing referral marketing. Journal of Strategic Marketing. Vol. 6, pp. 241- 254.
Duhan D. F, Johnson S. D, Wilcox J. B, Harrell G. D. (1997). Influence on consumer use of word-of-mouth recommendation sources. Journal of the Academy of Marketing Science. Vol. 25, No. 4, pp. 283-295.
East R, Hammond K, Wright M (2007). The relative incidence of positive and negative word of mouth: A multi category study. International journal of research in marketing. Vol. 24, pp. 175-184.
Hinz, Oliver / Skiera, Bernd / Barrot, Christian / Becker, Jan. (2011). Seeding Strategies for Viral Marketing: An Empirical Comparison. Journal of Marketing. 75 (6), 55-71. [Download] (Marketing Science Institute/H. Paul Root Award 2011, Finalist)
Kaplan, A. M. & Haenlein, M. (2011). Two hearts in three-quarter time: How to waltz the social media/viral marketing dance. Journal of Business Horizons. Vol.54, PP: 253-263.
Lescovec. J. and Others. (2007). The Viral Marketing of Dynamic. ACM: Web on the Transaction, No.1, Articl 5.1, p. 148.
Phares, E. J. (2001). Locus of Control. The Corsini Encyclopedia of Psychology and Behavioral Science, Vol. 2. W. Edward Craighead and Charles B. Nemeroff, editors. John Wiley & Sons. Pp. 889-891.