بررسی رابطه رضایت اجتماعی با مسئولیت اجتماعی دبیران دبیرستانهای عجبشیر
محورهای موضوعی : جامعه شناسیخدیجه صادقیان 1 , محمود علمی 2
1 - گروه علوم اجتماعی دانشگا ه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه: مسئولیت اجتماعی, رضایت اجتماعی, دبیران, بعد قانونی, بعد اخلاقی, بعد بشر دوستانه, بعد اقتصادی,
چکیده مقاله :
در این مقاله به دنبال مطالعه و تعیین رابطه میزان مسئولیت اجتماعی با رضایت اجتماعی دبیران دبیرستان های شهرستان عجب شیر می باشیم. براین اساس فرضیه هایی از دیدگاه های نظریه آلن و می یر، مبادله هومنز، دورکیم، پارسنز و ... و هم چنین از مطالعات و تحقیقات پیشین جهت تبیین متغیرها استناج گردیده است. روش کار ما دراین تحقیق پیمایش است و تکنیک جمع آوری داده ها نیز پرسشنامه می باشد و از روش اسنادی نیز برای جمع آوری متون نظری و پیشینه تجربی استفاده نموده ایم. جامعه آماری ما در این تحقیق کلیه دبیران دبیرستان های عجب شیر است که تعداد کل 301 نفر که در سال 93-1392 در این شهر مشغول می باشند. از این تعداد طبق فرمول کوکران و برحسب واریانس به دست آمده از پیش آزمون پرسشنامه، حجم نمونه آماری به تعداد 170 نفر از دبیران به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. اعتبار پرسشنامه ازطریق اعتبار صوری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه گردیده است و با توجه به نتایج آن، پرسشنامه به لحاظ صوری و پایایی در سطح بالایی قرار دارد. برای آزمون فرضیه ها از تکنیک های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تفاوت میانگین (t-test) و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردید که از برآوردهای نرم افزار spss نسخه 20 استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد بین متغیر میزان مسئولیت اجتماعی با ابعاد آن به عنوان متغیر مستقل با میزان رضایت اجتماعی به عنوان متغیر وابسته رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. و بین متغیر زمینهای (جنسیت و تحصیلات با میزان مسئولیت اجتماعی دبیران تفاوت معنیداری وجود دارد. اما بین وضعیت تاهل و مسئولیت اجتماعی تفاوت معنیداری وجود ندارد. در پایان میزان مسئولیت اجتماعی دبیران با سطح معنیداری بیشتر از حد متوسط میباشد و میزان رضایت اجتماعی با سطح معنیداری درحد متوسط میباشد.
This article seeks to determine the relationship between social satisfaction and high school teachers’ social responsibility in Ajabshir. In this regard, hypothesis of Allen vemire, Homenz exchange theory, Durkheim, parsons and etc… were used and also, previous studies and researches were concluded in order to explain the variables. The research method is survey and the data collected by a questionnaire. Theoretical texts and experimental literature were collected by documentary method.Statistical population of the study were all working teachers (301) in Ajabshir in 92-93 educational year from whom 170 teachers were selected as a sample of the study using stratified random sampling method. The validity and reliability of the study were determined through face validity and Cronbach alpha respectively. To test the hypothesis, Pearson correlation techniques, mean test (t-test) and one way ANOVA used by SPSS version 16. The results show that, there is a positive and meaningful relationship between social responsibility with its dimensions (as an independent variable) and social satisfaction (as dependent variable). Also, there is a meaningful difference between underlying variables (gender and education) with teachers’ social responsibility. However, there is no meaningful difference between marital status and social responsibility. At the end, the significance level of teachers’ social responsibility is higher than average and the significance level of teachers’ social satisfaction is at average.
ایمان، م؛ و دیگری. (1386). بررسی عوامل اقتصادی– اجتماعی مرتبط با تعهد اجتماعی جوانان شهر شیراز. نشریه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز. سال دوازدهم، شماره 24.
ایمان، م؛ و دیگری. (1389). بررسی و تبیین رابطه بین مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در بین جوانان شهر شیراز. جامعهشناسی کاربردی. سال بیست و یکم، شماره پیاپی (37).
باقری، خ. (1382). مبانی فلسفی فمنیسم. وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تهران: دفتر برنامهریزی و مطالعات اجتماعی و مطالعات فرهنگی.
حسینی، م. (1382). بررسی رابطه بین سبک رهبری مدیران دانشکدهها و گروههای آموزشی با کانون کنترل و تعهد خود و اعضای هیات علمی رشته تربیت بدنی و در دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پایاننامه دکتری رشته تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت معلم تهران.
ریتزر، ج. (1386). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمه: م. ثلاثی. تهران: انتشارات علمی. چاپ دهم.
زکی، م. (1384). بررسی تاثیر ابعاد رضایت شغلی بر تعهد سازمانی معلمان دبیرستانهای شهر اصفهان. مجله مصباح مدیریت. شماره 51.
ساروخانی، ب. (1385). روش تحقیق در علوم اجتماعی. جلد اول. تهران: انتشارت پژوهشگاه علوم انسانی.
سبحانینژاد، م. (1379). مسئولیتپذیری اجتماعی در برنامهریزی درسی کنونی دوره ابتدایی ایران و طراحی برای آینده. پایاننامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس.
طالبی، ا؛ و دیگری .(1391). مسئولیتپذیری اجتماعی جوانان. فصلنامه علوم اجتماعی. شماره 59.
قلاوندی، ح؛ و دیگران. (1393). رابطه مسوولیتپذیری اجتماعی و کار تیمی کارکنان دانشگاه ارومیه. جامعهشناسی کاربردی. سال بیست و پنجم، شماره پیاپی 53، شماره اول، صص 120-111.
محسنی، م؛ و دیگری. (1382). رضایت اجتماعی در ایران.تهران: انتشارات آرون.
مرادی، گ؛ و دیگران. (1392). بررسی تاثیر جامعهپذیری سازمانی بر مسؤولیت اجتماعی کارکنان (مورد مطالعه شرکت نفت کرمانشاه). جامعهشناسی کاربردی. دوره 24، شماره 3.
Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34, 39-48.
Fleming, M. (2002). What is safety culture? Rail way Safety Ever green House, available at www.googl.com
Problem of All? International Journal of Social Economics. Vol. 32, No. 8, P.p: 682-703.
Turner, H, J. (2003). The structure of sociological theory. California, university of Riverside Thomson wadsworth, seventhedition.
Wentzel, K, R. (1991). Social Competence at School: Relationn between Social Responsibility and Academic Achievement. Reviewed Educational Researc. Vol. 61, P.p: 1-24.