رابطهی اعتماد به شبکههای اجتماعی آنلاین در گرایش به ایجاد کمپینهای حمایتی (مورد مطالعه: زنان شهر ماکو )
محورهای موضوعی : جامعه شناسیزهرا عباسعلی زاده 1 , محمد عباس زاده 2 , مهران صمدی 3 , محمود علمی 4
1 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - استاد گروه علوم اجتماعی دانشکده روانشناسی و حقوق دانشگاه تبریز، ایران (نویسنده مسئول).
E- mail: m-abbaszadeh@tabrizu.ac.ir
3 - استادیار گروه علوم ارتباطات ، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران
4 - استادیار گروه علوم اجتماعی ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،، ایران.
کلید واژه: اعتماد, زنان, شبکههای اجتماعی آنلاین, ایجاد کمپین,
چکیده مقاله :
با همهگیر شدن و افزایش اعتماد به شبکههای مجازی، این شبکهها نقش مهمی در ایجاد کمپینهای مجازی به عهده گرفتهاند. شبکههای اجتماعی مجازی با توجه به امکانات خود، به کاربران این امکان را میدهند تا با دسترسی به بخش بیشتری از جامعه، کمپینهای مختلفی ایجاد کنند. هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه اعتماد به شبکههای اجتماعی اینترنتی با ایجاد کمپینهای مجازی است. روش پژوهش پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را زنان بالای 15 سال ساکن شهرستان ماکو در سال 1400 تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 365 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. یافتهها نشان میدهد که بین ویژگیهای شبکههای اجتماعی مجازی (خود محور بودن کاربران، عدم نظارت رسمی و سانسور محتوا، انگیزههای جهان وطنی) و اعتماد به این شبکهها و گرایش به ایجاد کمپینهای حمایتی همبستگی معنادار مستقیمی وجود دارد. متغیرهای فوق در مدل رگرسیون توانستهاند 33/0 از تغییرات گرایش به ایجاد کمپینهای حمایتی را تبیین کنند.
With the spread and increasing trust in virtual networks, these networks have assumed an important role in creating virtual campaigns. According to their facilities, virtual social networks allow users to create different campaigns by reaching a larger part of society. The purpose of this research is to study the relationship between trust in social networks and the creation of virtual campaigns. The research method was a survey and a questionnaire tool was used to collect data. The statistical population of the research consists of women over 15 years of age living in Mako city in 1400, who were selected as a sample by using a simple random sampling method. The findings show that there is a direct significant correlation between the characteristics of virtual social networks (self-centeredness of users, lack of official supervision and censorship of content, cosmopolitan motives) and trust in these networks and the tendency to create support campaigns. The above variables in the regression model have been able to explain 0.33 of the changes in the tendency to create support campaigns.
_||_