معیارهای هشتگانه انتخاب اسباببازی
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسینفیسه رفیعی 1 , زهره سعادتمند 2
1 - مربی گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، اصفهان، ایران.
کلید واژه: اسباببازی, معیار, کودکان,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی معیارهای هشتگانه (تناسب سن و جنس، ایمنی، قیمت، تنوع، کاربرد، ظاهر، فرهنگ و ارزشهای جامعه) در انتخاب اسباببازی از دیدگاه والدین کودکان 6-4 سالة سپاهانشهر اصفهان صورت گرفته است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها توصیفی پیمایشی است. جامعة آماری شامل والدین کودکان 6-4 سالة همة مهدکودک و پیشدبستانیهای سپاهانشهر اصفهان در سال تحصیلی 95- 94 بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 200 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامة محقق ساختة 32 سؤالی انجام گردید. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 89 درصد تأیید شد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار SPSS19 علاوه بر شاخصهای توزیع فراوانی و درصد از آزمون فریدمن، تحلیل واریانس یک راهه و آزمونهای تعقیبی استفاده گردید. نتایج بیانگر این است که بین دیدگاه والدین با تحصیلات، مشاغل متفاوت و تعداد فرزندان در انتخاب اسباببازی برای کودکانشان تفاوت معناداری وجود ندارد، اما دیدگاههای والدین گروههای سنی مختلف تفاوت معناداری را در 6 معیار از 8 معیار در انتخاب اسباببازی برای کودکان نشان داد. همچنین سه معیار اصلی در انتخاب اسباببازی به ترتیب، متناسب بودن وسیلة بازی با سن و جنسیت کودک و کاربرد اسباببازی است و توجه به معیار فرهنگ و ارزشهای جامعه نیز بهعنوان معیاری که بیشتر توسط والدین در انتخاب اسباببازی مورد غفلت قرار میگیرد، تعیین شد.
The aim of the present study was to examine the eight criteria (age, sex, safety, price, diversity, application, appearance, culture and values of the society) in choosing toys from the perspective of the parents of children aged 4-6 in Sepahan city of Isfahan. The research method is descriptive survey in terms of target and data collection. The statistical population includes the parents of children aged 4-6, 13 kindergartens and preschool children in Sepahan city of Isfahan in the academic year of 2015-2016.Using cluster sampling method, 200 were selected as samples. The data gathering tool was a questionnaire made by a researcher made of 32 questions. The reliability of the Cronbach alpha test was confirmed at 89%. The results of descriptive and inferential statistics analysis using spss19 software were used in addition to frequency distribution and percentage of Friedman test, one way ANOVA and post hoc tests. The results indicate that there is no significant difference between the parents' view of education, different occupations and the number of children in the choice of toys for their children. However, the views of parents of different age groups showed a significant difference in 6 criteria of 8 criteria for selecting toys for children. Also, the three main criteria for selecting a toy are, respectively, the fitting of playing equipment with the age and gender of the child and the use of toys, and considering the standard of culture and values of society as a criterion that is often neglected by parents in the choice of toy, was determined.
Asgarizadeh. Gh (2005), Toy Parts Guide, Tehran: Abyan Publications 72}.persian}
Ahmadvand, M A (2002), Psychology of Play, Tehran: Payame Noor Publications. 81. {persian}
Dehdari, T. Daneshkan A. Nourafkan.Z. Esmaeelabadi.K. Kalhor. F. Mahmoudi.F (2010), "Parental awareness of the safety of toys and its criteria for purchasing in Tehran", Scientific Information Database of the University of Jihad, Volume 10, No. 1, pp. 89-83. {persian}.
Deborah.j.Bodrova.L (2008)”why children need play “, scholastic online journal.
Etemad Moghadam. F (2012), what kind of children's toys are welcome to die? Rastakhiz Publishing, No. 16, 20. {persian}
Glassy. D,Romano j. (2003) selecting appropriate toys for young children: the pediatrician’s role.pediatrics 111.
Goldstein. J (2012) play in children’s development ‘health and well-being.published: Brussels.
Jadva.V.Hines. M Golombok.S (2010)”Infants preference for toys.colours and shapes:sex differences and similarities “.archives of sexual behavior journal
Al kurdi.B (2017)” Investing the factors influencing parent toy purchase decision: reasoning and consequences”, International business research journal, vol 10, No 4, pages 104-111.
Motahari. MR (2010), Children and Toys, Quarterly Journal of Knowledge, No. 64, pp. 25-21. {persian}
Naeyc.National association for the education of young children. (2017)” Good toys for young children” Naeyc online website.
Pourmoghadas, H. Pishkaroo.AR. Kavehzadeh.F(2006) "Investigation of the amount of lead, chromium and cadmium toxic metals in some plastic toys of children in Isfahan" Journal of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences and Health Services, Yazd, Iran. Volume 14, Issue 2. Pages 64-59. {persian}
Shafiei, H. Shkaraei.M. Moghadam.M. Taherian.A. Mohebbi.SH. Zarean.A. Ahmadi Soufirand.H (1999), cultural implications of toy, Tehran: Institute of Culture and Knowledge.
Shojaei, MS (2006), Children's play in Islam, Qom, Bostan Institute Book. 72-71. {persian}
Shahraari, M (1983), Guide to toy selection, Tehran, Children's and adolescent intellectual center, No. 37, & pp. 6-5. {persian}
Tabatabai Nia, SMM (1987), Toys and Education and Treatment, Publishing Department, Jihad University of Medical Sciences, First Printing, pp. 42-35. {persian}
_||_