مؤلفه های مؤثر در برنامه های آموزشی علمی کاربردی کشاورزی
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 - دانشگاه خوراسگان
کلید واژه: آموزش علمی کاربردی کشاورزی, میزان اثربخشی, کلید واژه ها: مؤلفه های مؤثر, برنامه های آموزشی,
چکیده مقاله :
اجرای برنامه های آموزشی مختلف با توجه به ساختار و وظایف وزارت جهاد کشاورزی برای به روز کردن دانش و مهارت کارکنان از اهم وظایف سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج است. هدف از انجام این تحقیق بررسی و تدوین مؤلفه های مؤثر در برنامه های آموزشی در بخش کشاورزی است . در این راستا 2 سؤال در مورد تدوین مؤل فه های مؤثر در برنامه های آموزشی بخش کشاورزی در بین اعضای هیأت علمی و کارشناسان بخش آموزش وزارت جهاد کشاورزی به نظرخواهی گذاشته شده است . یکی اینکه مؤلفه های مؤثر برنامه های آموزشی در بخش کشاورزی کدام است و دیگری اینکه کدام یک از مؤلفه های شناسایی شده برای اثربخشی برنامه های آموزشی مدل پیشنهادی اهمیت بیشتری دارد؟ نوع تحقیق توصیفی پیمایشی است . جامع ه آماری 670 نفر از اعضای هی أت علمی و کارشناسان است که حجم نمونه ، با استفاده از فرمول در حدود 60 درصد، *. این مقاله برگرفته از پایا ننامه دکتری رشته مدیریت آموزشی می باشد. 1. دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران (نویسنده مسؤول). دکتری مدیریت Email:airajirad28@gmail.com آموزشی 2 / دانش و پژوهش در علوم تربیتی برنام هریزی درسی 383 نفر با روش طبقه ای نسبی به عنوان نمون ه تحقیق انتخاب ش دند. برای تعیین و تدوین مؤلفه های مؤثر برنامه های آموزشی از پرسشنام ه محقق ساخته استفاده گردید که روایی آن را خبرگان آموزشی پس از اجرای مقدما تی تأیید کردند و پایایی آن از 0 به دست آمد. / طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 89 تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، درصد تک نمون ه ای، رگرسیون چندمتغیره و t انحراف معیار ) و آمار استنباطی (آزمونهای نمودار تحلیل مسیر ) صورت گرفته است . براساس مطالعات و مبانی نظری 6 مؤلفه و مورد t 31 زیرمؤلفه تدوین گردید که تمامی مؤلفه ها و زیرمؤلفه ها از طریق آزمون سنجش قرار گرفته و تأیید شدند و با اجرای آزمون تحلیل عاملی 8 مؤلف ه نهایی استخراج گردید