تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی بر هویت اجتماعی و عملکرد شغلی کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران
محورهای موضوعی : علوم ورزشی و سلامتعلیرضا زند 1 , غلامرضا فرجی 2 , علیرضا طاعتی کواریم 3
1 - استادیار، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران
2 - استادیار، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران
3 - کارشناسی ارشد، رشته مدیریت ورزشی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران.
کلید واژه: کارمندان, سازمان ورزش شهرداری تهران, شبکههای اجتماعی, هویت اجتماعی, عملکرد شغلی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی بر هویت اجتماعی و عملکرد شغلی کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است که به شکل میدانی و با استفاده از پرسشنامه انجام شد. براساس اطلاعات دریافتی از سازمان ورزش شهرداری تهران، 1360 کارمند در سال 1400 شاغل بودند. براساس جدول مورگان T تعداد نمونه آماری 302 نفر بدست آمد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای جهانبانی (1397)، هویت اجتماعی ریچارد چنکینز (2008)، عملکرد شغلی کومپز و همکاران (2014) استفاده شد. از آمار توصیفی برای طبقهبندی نمرات خام، طراحی جدول توزیع فراوانی و محاسبه شاخصهای پراکندگی نظیر میانگین و انحراف معیار و فراوانی استفاده شد. نتایج نشان داد که استفاده از شبکههای اجتماعی بر هویت اجتماعی و عملکرد شغلی کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران تأثیر دارد. لذا، ایجاد یک پایگاه داده مخصوص و ثبت درخواستهای کارکنان با هدف فهم نیازها و انتظارات آنان در شبکههای اجتماعی پیشنهاد میشود. همچنین گفتگو با کارکنان از طریق برنامههای کاربردی شبکههای اجتماعی، جهت افزایش عملکرد کارکنان پیشنهاد میگردد.
The purpose of the present study is to review the effect of using social media on the social identity and job performance of employees in the sport organization of Tehran municipality. This is a descriptive-correlational study which was conducted as field research by questionnaires. According to the obtained information, there are 1360 employees in the sport organization of Tehran municipality in 2021. Based on the Morgan Table, 302 members were chosen as the research sample. For data collection, Jahānbāni’s questionnaire (2018), Richard Jenkins’ social identity survey (2008), and job performance questionnaire designed by Kumpz et al. were used. Descriptive statistics was used to classify raw scores, design frequency distribution tables and measure dispersion indexes such as average, standard deviation, and frequency. The results showed that using social media is effective on the social identity and job performance of employees in the sport organization of Tehran municipality. Thus, it is recommended to create a special database and register the employees’ requests with the purpose of understanding their needs and expectations in social networking. Besides, it is suggested to have dialogue with the employees through practical programs in social media in order to improve their performance.
جس، ف.؛ گریگوری، ف. (1380). نظریههای شخصیت. تهران: روان.
جنکینز، ریچارد دین (1381). هویت اجتماعی. ترجمه تورج یاراحمدی. تهران: نشر و پژوهش شیرازه.
جهانبانی، نجیبالله (1397). بررسی رابطه بین شبکهها و رسانههای اجتماعی بر سلامت روان مدیران مدارس متوسطه دوره اول آموزش و پرورش شهرستان چابهار. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر جاسک.
شعبانی، حسن؛ مقامی، حمیدرضا (1384). تاثیر روش آموزش مسألهمحور بر افزایش خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه سوم راهنمایی شهر دلیجان. دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره 7، ص 1-18.
عبداللهی، محمد؛ قادرزاده، امید (1388). هویت اجتماعی غالب کردها در کشورهای ایران و عراق. نامه علوم اجتماعی،17(36)، ص 1- 25.
نادی، محمدعلی (1395). رابطۀ بین هویت اجتماعی و تعهد سازمانی با ارتباطات سازمانی در بین کارکنان سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان و یزد. مطالعات مدیریت ورزشی، 8(37)، ص161-180.
Bhimani, H., Mention, A.L. & Barlatier, P.J. (2019). Social media and innovation: A systematic literature review and future research directions. Technological Forecasting and Social Change,144, p.251-269.
Cao, X., Guo, X., Vogel, D. & Zhang, X. (2016). Exploring the influence of social media on employee work performance. Internet Research, 26(2), p.529-545.
Fornell, C. & Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), p.39-50.
Frisby, C.M. & Wanta, W. (2018). Media hype and its influence on athletic performance. Advances in Journalism and Communication, 6(01), p.1-15.
Kim, N., Park, S. (2017). The relationship between media sports involvement experiences and sports values and sports participation. International Journal of Applied Engineering Research, 12(20), p.9768-9773.
Koopmans, L., Bernaards, C.M., Hildebrandt, V.H., Van Buuren, S., Park, J.Y., Im, I. & Sung, C.S. (2017). Is social networking a waste of time? The impact of social network and knowledge characteristics on job performance. Knowledge Management Research & Practice, 15(4), p.560-571.
Prunka, M. (2015). Twitter and sports communication: The effect on athletes, organizations and the traditional media. URL= https://libres.uncg.edu/ir/listing.aspx?id=20183
Stevens, J.P. (2009). Applied Multivariates Statistics for the Social Seiencss (5 th Ed.). USA: Routledge.
Van der Beek, A.J. & De Vet, H.C. (2014). Improving the individual work performance questionnaire using rasch analysis. Journal of applied measurement,15(2), p.160-175.
Yen, Y.-S., Chen, M.-C. & Su, C.-H. (2020). Social capital affects job performance through social media. Industrial Management & Data Systems,120(5), p.903-922.
_||_