اعتباریابی پرسشنامه نوآوری سلامت در اماکن ورزشی
محورهای موضوعی : علوم ورزشی و سلامتفاطمه مهرابی 1 , میترا ایازی 2 , علی اصغر درودیان 3
1 - کارشناسی ارشد، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: باشگاههای ورزشی, پرسشنامه, نوآوری سلامت,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر اعتباریابی پرسشنامه نوآوری سلامت در اماکن ورزشی است. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی بوده و داده ها به صورت میدانی گردآوری شدهاند. جامعه آماری شامل مشتریان باشگاه هایی است که دارای نوآوری بودند. روش نمونه گیری، هدفدار براساس نوآوری موجود در باشگاه بود. ابزار اندازه گیری، پرسشنامۀ ۱۸ سوالی یوشیدا و همکاران (۲۰۱۳) بود. خرده مقیاس ها شامل نوآوری در عملکرد ورزشی، نوآوری در زیبایی محیط، نوآوری در تسهیلات، نوآوری در سرویس های آنلاین، نوآوری در ارتباط برند و نوآوری در وفاداری برنامه است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه پس از صحّت ترجمه، توسط اساتید متخصص مورد تأیید قرار گرفت. برای بومیسازی پرسشنامه ها، از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و هنجاریابی این مقیاس ها نیز از طریق اعتبار محتوایی و پایایی مورد بررسی گرفت. نتایج نشان داد که تمامی عامل ها توانستند تبیین کننده خوبی برای مفهوم نوآوری در اماکن ورزشی باشند.
The purpose of the present study is to validate the health innovation questionnaire in sport clubs. This research is practical in terms of purpose and the data were collected using a field method. The statistical population consists of the customers of gyms that had innovation. The sampling method was purposive based on the innovation used by the gyms. The measurement tool was a questionnaire by Yoshida et al. (2013) that involved 18 questions. The microscales included innovation in sport performance, innovation in environmental beauty, innovation in equipment, innovation in online services, innovation in the brand communication, and innovation of program faithfulness. Face and concept validity of the questionnaire after translation was approved by the expert professors. To indigenize the questionnaire, confirmatory factor analysis was used and standardization of the scales was also explored using conceptual validity and reliability. The results showed that all the applied factors could be good determinators of the concept of innovation in sport clubs.
باورصاد، بلقیس؛ توانبخش، حسامالدین؛ علیآبادی، بهزاد (1389). بررسی تاثیر ارزش ویژه نام و نشان تجاری بر تداوم و ترویج ارتباط مشتریان در صنعت بانکداری. در: تهران: دومین کنفرانس بینالمللی بازاریابی خدمات مالی.
بشارتی کلایه، فهیمه؛ مرادی، محمدعلی؛ اکبری، مرتضی (1397). تأثیر سرمایه انسانی بر نوآوری: مطالعه تطبیقی کشورهای در حال توسعه و توسعهیافته. سیاستهای راهبردی و کلان، شماره 22، ص 23 - 46 .
حسنوند، معصومه (۱۳۹۰). ارتباط بین کیفیت خدمات و وفاداری مشتری در باشگاههای ورزشی شهر تهران. پایانامه کارشناسی ارشد. دانشگاه خوارزمی.
حسینی، سید محمود؛ پناهی، منیره (۱۳۸۶). ایجاد مزیت رقابتی در صنعت با رویکرد عوامل کلیدی موفقیت (مطالعه موردی صنعت کاشی ایران). پژوهشنامه بازرگانی، شماره ۴۵، ص۱۷۸ـ۱۴۵.
دهقانپور، حوریه؛ سرلاب، رقیه؛ چاوشی، سید رسول؛ دنیاپور، حسین (۱۳۹۹). بررسی تأثیر هوش بازاریابی بر رقابتپذیری فروشگاههای آنلاین ورزشی با نقش میانجی عملکرد نوآورانه. تحقیقات بازاریابی نوین، 10(3).
سعیدنیا، حمیدرضا؛ بهادران، میثم (1387). تأثیر تصویر نام بازرگانی و شهرت شرکت بر فرایند وفاداری مشتریان. صنعت لاستیک ایران، شماره 51.
عطاری اصل، پیمان؛ نوع پسند، سید محمد (1394). تاثیر قابلیت بازاریابی، نوآوری و یادگیری بر عملکرد سازمان (مطالعه موردی: پتروشیمی تبریز). در: تهران: دومین کنفرانس ملی تحقیقات بازاریابی.
علیزاده افروزی، حسین؛ غلامی عزیزی، محمد (۱۳۹۳). بررسی تأثیر نوآوری در خدمات دانشگاهی از طریق ارزیابی عملکرد سیستم، مطالعه موردی: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل. در: کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت. تهران: موسسه همایشگران مهر اشراق، مرکز همایشهای دانشگاه تهران.
فیض، داوود؛ روح الامینی، علی (۱۳۹۲). تجزیه و تحلیل تأثیر تفکر استراتژیک بر نوآوری استراتژیک در شرکتهای کوچک و متوسط. صنعت و دانشگاه، 6(21-22)، ص۴۸ـ۳۷.
قاراخانیدهسرخی، مسعود؛ آقاخانی، امالبنین؛ پسندیده، اشرفالسادات (۱۳۹۵). بررسی مفهوم رقابتپذیری با رویکرد نوآوری در اقتصاد دانشبنیان برای کشورهای منتخب. در: چهارمین کنفرانس بینالمللی مدیریت استراتژیک، ص ۴۰۶-۳۹۱.
کارگر، مهناز؛ اسدپور، مرتضی (۱۳۹۴). بررسی تأثیر نوآوری سازمانی و نوآوری مدیریتی در موفقیت شرکتهای دانشبنیان مورد مطالعه: شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری گیلان. رشد فناوری، 11(43)، ص ۷۱- ۷۹.
کرد نوقانی، رسول (۱۳۸۰). مدیریت خلاقیت و نوآوری در سازمانها. بیجا: انتشارات پیک سنجش.
کریم اللهی، زهرا؛ اتقیا، ناهید؛ مختاری دینانی، مریم (۱۳۹۴). تأثیر ویژگیهای محیطی فضاهای ورزشی بر جذب مشتری؛ با توجه به مفهوم محیطهای پاسخده (مطالعۀ موردی: مجموعۀ ورزشی انقلاب تهران). تهران: دانشگاه الزهرا.
کشاورز، لقمان؛ حمیدی، مهرزاد؛ گودرزی، محمود؛ سجادی، سید نصرالله (1393). تدوین مدل ارتباطی خودکارآمدی شغلی و هوش سازمانی در وزارت ورزش و جوانان ایران. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 1(1)، ص 21-30.
کوزهچیان، محمد؛ بهمنی، فاطمه؛ احسانی، هاشم؛ امیری، مجتبی (1399). طراحی الگوی بازاریابی لیگهای حرفهای بانوان ایران با رویکرد مزیت رقابتی پایدار. مطالعات مدیریت ورزشی، ۱۲(۵۹)، ص۳۶ـ۱۷.
مختاری، حسین؛ اکبری، مرتضی؛ مرادی، محمدعلی (۱۳۹۸). تأثیر نوآوری خدمات بر عملکرد آژانسهای مسافرتی در شهر تهران: نقش میانجی کیفیت خدمات و رضایت مشتری. گردشگری شهری،6(2).
مروتی شریفآبادی، علی؛ نمکشناس جهرمی، مهسا؛ ضیایی بیده، علیرضا (۱۳۹۳). تأثیر ابعاد نوآوری سبز بر عملکرد سازمان. مطالعات مدیریت صنعتی، ۱۲(۳۳)، ص۴۲ـ۲۵.
نیک رفتار، طیبه؛ طالبی، کامبیز؛ سعیدی آرانی، فاطمه (۱۳۹۴). بررسی رابطه نوآوری سازمانی و عملکرد با متغیر میانجی نوآوری بازاریابی (مطالعه موردی: کسب وکارهای کوچک و متوسط در صنعت نساجی کاشان. مدیریت بازرگانی،۷(۲۴)، ص۵۰۰ـ۴۸۵.
هنری، حبیب (۱۳۹۰). طراحی مدل معادلات ساختاری سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی. پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، شماره ۱، ص۱۰۵-۸۵.
Aryanto, R., Fontana, A. & Afiff, A. (2015). Strategic Human Resource Management Innovation Capability and Performance: An Empirical Study in Indonesia Software Industry. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 211, P.211, 874-879. Doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.115
Banville, D. & Desrosiers, P. & Genet-Volet, Y. (2000). Translating questionnaires and interventories using a cross-cultural translation technique. Journal teaching in physical educ, Vol.19, P.374-87.
Barbara, H.M. &William, F. (2005). Statistical methods for health care research. Lippincott Williams & Wilkins, A welters clawer company, P.325-330
Berry, L.L., Shankar, V., Parish, J.T., Cadwallader, S. & Dotzel, T. (2006). Through service innovation: Creating new markets. Sloan Management Review, 47(2), P.56–63.
Ceglinski, P. (2016). The concept of competitive adventages. logic, sources and durability. Journal of Pocetive Management, 7(3), P.57-70.
Dowling, G.R. & Uncles, M.D. (1997). Do customer loyalty programs really work? Sloan Management Review,38(4), P.71–82.
Falahat, M. & et al. (2020). SMEs internationalization: The role of product innovation, market intelligence, pricing and marketing communication capabilities as drivers of SMEs’ international performance. Technological Forecasting and Social Change,152, P.119-908.
Gupta, S. & Czinkota, M. (2016). Marketing innovation: A consequence of competitiveness. Journal of Business Research, 69(12), P. 5671–5681.
Hockerts, K. & Wusenhayen, R. (2009). Greening Gliats versus emerging Davids – Theorizing About the role of incumbents and new entrants in sustainable enter preneurship. Journal of Business Venturing,25(5), P.481-492.
Holt, D.B. (1995). How consumers consume: A typology of consumption practices. Journal of Consumer Research, 22, P.1–16.
Kontou, M., Tzetzis, G. & Katartzi, E. (1999). Exercise and physical activities of women participating in ‘sport for all’ programs. Sport Performance and Health, 1(4).
Kumar, V. & Shah, D. (2004). Building and sustaining profitable customer loyalty for the 21st century. Journal of Retailing, 80(4), P.317–330.
McKelvey, S. & Grady, J. (2008). Sponsorship program protection strategies. Journal of Sport Management,22, P. 550-586.
Meuter, M.L., Bitner, M.J., Ostrom, A.L. & Brown, S. W. (2005). Choosing among Alternative Service Delivery Modes: An Investigation of Customer Trial of Self-Service Technologies. Journal of Marketing, 69, P.61-83.
Muñiz, A.M. & O’Guinn, T.C. (2001). Brand community. Journal of Consumer Research, 27(4), P.412–432.
Pearson, J. & Pitfield, D. (2015). Intangible resources of competitive advantage: Analysis of 49 Asian airlines across three business models. Journal of Air Transport Management, 47, P.179–189.
Pesqueira, A. & Sousa, M.J. (2020). Pharmaceuticals and life sciences: Role of competitive intelligence in innovation. In: Handbook of Research on Emerging Technologies for Effective Project Management, P.237-254.
Ratten, V. (2021). Innovation and entrepreneurship in sport management. Edward Elgar Publishing.
Refae, B.A. (2012). The relationships between service quality, satisfaction, and behavioral intentions of Malaysian Spa Center customers. International Journal of Business and Social Science, 3(1), P.198-205.
Sang, W.B. (2003). Attitudes, Interests and sport spectator profiling: variables affecting game attendance in NHL Franchise. Unpublished dissertation, The University of British Columbia.
Schmitt, B.H. & Simonson, A. (1997). Marketing aesthetics: The strategic management of brands, identity, and image. New York: The Free Press.
Yoshida, M., James, J.D. & Cronin, J.J. (2013). Sport event innovativeness: Conceptualization, measurement, and its impact on consumer behavior. Sport Management Review, 16(1), P.68–84.
Yoshida, M. & Nakazawa, M. (2016). Innovative Sport Consumption Experience. This work was supported by the Ministry of Education, Science, Sports and Culture of Japan
under Grant (23700753).
Zhang, J. (2008). The Constracting Benefits Accounting conservatism to Lendrrs and Borrowers. Journal of accounting and economics,45, P.27-54.
_||_