شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود برابری فرصت ورزشی در میان دانش آموزان معلول
محورهای موضوعی : علوم ورزشی و سلامت
سید احسان امیر حسینی
1
*
,
بهرام رضاییان
2
,
رضوان افشاریان
3
1 - استادیار مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
2 - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد یاسوج، یاسوج، ایران
3 - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد یاسوج، یاسوج، ایران
کلید واژه: معلول, برابری فرصت, دانشآموز, ورزش, مدل,
چکیده مقاله :
حقیق حاضر باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود برابری فرصت ورزشی در میان دانشآموزان معلول طراحی گردید. تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات آمیخته بود که بهصورت روشهای کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی نمونه آماری شامل 15 نفر از خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل مدیران ورزشی آموزشوپرورش در استان کهگیلویه و بویراحمد، معلمان ورزش فعال در مدارس استثنایی استان کهگیلویه و بویراحمد، برخی ورزشکاران معلول فعال در تیمهای ورزشی استان کهگیلویه و بویراحمد و همچنین برخی دانشآموزان معلول ورزشکار در استان کهگیلویه و بویراحمد بود. درنهایت پس از پخش و جمعآوری پرسشنامههای تحقیق تعداد 316 پرسشنامه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. ابزار تحقیق حاضر شامل مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته 36 سؤالی بود. روایی این پرسشنامه به وسیله نظرات برخی اساتید دانشگاهی موردبررسی و تأیید قرار گرفت. پایایی این پرسشنامه نیز میزان 85/0 مشخص شد. بهمنظور تحلیل دادههای تحقیق حاضر از نرمافزارهای SPSS و PLS استفاده گردید. نتایج کیفی تحقیق نشان داد که شش عامل تسهیل اجتماعی، حمایت اقتصادی، تحول ورزشی، تعامل بین بخشی، مسائل فردی و تحول فناوری شناسایی گردید که در میان این عوامل تحول ورزشی با تأثیر 942/0 مهمترین عامل مشخص گردید. به عبارتی در جهت بهبود برابری فرصت ورزشی در میان دانشآموزان معلول ضمن توجه به عوامل شناساییشده میبایستی شرایطی جهت تحول ورزش را فراهم نمود.
The current research was designed with the aim of identifying the effective factors on improving the equality of sports opportunities among disabled students. The present research was one of the mixed researches that was conducted in the form of qualitative and quantitative methods. In the qualitative part, the statistical sample included 15 experts who are knowledgeable about the research topic. In the quantitative part, the statistical population includes sports managers of education and training in Kohgiluyeh and Boyar Ahmad provinces, active sports teachers in exceptional schools of Kohgiluyeh and Boyar Ahmad provinces, some disabled athletes active in sports teams of Kohgiluyeh and Boyar Ahmad provinces, as well as some disabled students who are athletes in the province. It was Kohgiloyeh and Boyerahmad. Finally, after distributing and collecting the research questionnaires, 316 questionnaires were analyzed. The tools of this research included interviews and a 36-question researcher-made questionnaire. The validity of this questionnaire was checked and confirmed by the opinions of some university professors. The reliability of this questionnaire was determined to be 0.85. In order to analyze the data of this research, SPSS and PLS software were used. The qualitative results of the research showed that six factors of social facilitation, economic support, sports transformation, interdepartmental interaction, individual issues and technological transformation were identified, and among these factors, sports transformation was identified as the most important factor with an impact of 0.942. In other words, in order to improve the equality of sports opportunities among disabled students, while paying attention .