پیش بینی بی صداقتی تحصیلی و رفتارهای خودشکن بر اساس هویت اخلاقی ، خودآگاهی در دانشجویان
محورهای موضوعی : روان شناسی تربیتیرضوان شادجو 1 , افسانه قنبری پناه 2 * , فریبرز درتاج 3 , مسعود قاسمی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استاد،مدیر گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4 - گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: بی صداقتی تحصیلی, هویت اخلاقی, خودآگاهی, رفتارهای خودشکن,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی برازش مدل پیش بینی پیش بینی بی صداقتی تحصیلی بر اساس ارضای نیازهای بنیادین، عملکرد خانواده، از طریق خود پنداره تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی انجام شد. مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود جامعۀ آماری شامل جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی ارشد رشته های پیراپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران که در سال تحصیلی 98-99 مشغول به تحصیل می باشند. به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند . و به پرسشنامه های مقیاس بی صداقتی تحصیلی (کابی و همکاران، 1997)، پرسشنامه مقیاس شناخت و رفتار خودشکن (کانینگام، 2007)، مقیاس اهمیت هویت اخلاقی برای خود (آکینو و رید، 2002)، پرسشنامه خودآگاهی هیجانی گرنت و همکاران (2002) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری و رگرسیون چندگانه به وسیله نرم افزار Amos تحلیل شدند. یافته های بدست آمده در مدل اصلاح شده نشان داد، کای اسکورχ2 (df= 69 ) =310,338] , = 4,498 cmin/df , ,CFI = .935 ,NFI = .919 = .905 ,GFI RMSEA= .072 نشان دهنده برازندگی خوب این شاخص ها می باشد و در حد قابل قبول می باشند. نتایج پژوهش حاضر می تواند در بردارنده اشارات کاربردی مهم و تأثیرگذار در مورد شناسائی عوامل موثر بر بی صداقتی تحصیلی و ذفتارهای خودشکن تلاش برای کاهش این معضل در دانشجویان باشد.
The aim of this study was to investigate the fit of the predictive model of academic dishonesty based on the satisfaction of basic needs, family performance, through academic self-concept in medical students. The present study was a correlational study. The statistical population included the statistical population of the present study, including all male and female graduate students of paramedical disciplines of Tehran University of Medical Sciences who are studying in the 2019-2020 academic year. Were selected by cluster sampling. And the Academic Dishonesty Scale Questionnaire (Cobby et al., 1997), the Cognitive Behavior and Self-Determination Scale Questionnaire (Cunningham, 2007), the Moral Identity Importance Scale (Aquino and Reed, 2002), and the Grant et al. Emotional Self-Awareness Scale (2002). Replied. Data were analyzed using structural equation modeling and multiple regression by Amos software. Findings obtained in the modified model showed that chi-square χ2 (df = 69) = 310,338], = 4,498 cmin / df,, CFI = .935, NFI = .919 = .905, GFI RMSEA = .072 indicates fitness Well, these indicators are acceptable. Conclusion: The results of the present study can include important and effective practical hints about identifying the factors affecting academic dishonesty and self-defeating behaviors in an attempt to reduce this problem in students.