ساختار عاملی، پایایی و تغییرناپذیری اندازهگیری پرسشنامه هدف پیشرفت در دانشجویان دختر و پسر
محورهای موضوعی : روان سنجیزهرا شبرخ فومنی 1 , سیدعلی حسینی المدنی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - دانشگاه آزاد تهران شمال ، گروه روان شناسی
کلید واژه: تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی, نسخة تجدیدنظرشدة پرسشنامة هدف پیشرفت, تفاوتهای جنسی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل روانسنجی پرسشنامة هدف پیشرفت (الیوت و مورایاما، 2008) در گروهی از دانشجویان دختر و پسر انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 332 دانشجوی مقطع کارشناسی (141 پسر و 191 دختر) به پرسشنامة هدف پیشرفت (الیوت و مورایاما، 2008)، سیاهة مشغولیت تحصیلی (سالملاـ آرو و آپادایا، 2012) و سیاهة فرسودگی تحصیلی (سالملا ـ آرو، کیورا، لسکینن و نورمی، 2009) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی AGQ-R از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور آزمون همارزی جنسی ساختار عاملی آن از تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی ملاکی همزمان AGQ-R، ضریب همبستگی بین اهداف پیشرفت با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایة نرمافزار AMOS نشان داد که در دو گروه جنسی، نسخة چهار عاملی پرسشنامة هدف پیشرفت شامل هدفهای پیشرفت تسلطی/گرایشمحور، تسلطی/اجتنابمحور، عملکردی/گرایشمحور و عملکردی/اجتنابمحور، با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی نیز تغییرناپذری بینگروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، مقادیر خطا و واریانسها و کواریانسهای بینعاملی پرسشنامه هدف پیشرفت را در دانشجویان دختر و پسر نشان داد. نتایج مربوط به همبستگی بین اهداف پیشرفت تسلطی و عملکردی با بهزیستی تحصیلی از روایی ملاکی همزمان AGQ-R حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی هدفهای تسلطی/گرایشمحور، تسلطی/اجتنابمحور، عملکردی/گرایشمحور و عملکردی/اجتنابمحور به ترتیب برابر با 76/0، 78/0، 90/0 و 85/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج نشان داد که AGQ-R برای سنجش سازة انگیزشی هدفهای پیشرفت بر پایة مدل مفهومی هدفهای پیشرفت 2٭2 در دانشجویان دختر و پسر ابزاری روا و پایا است.
The main purpose of the present study was to investigate psychometric properties of the Achievement Goal Questionnaire- Revised (AGQ-R, Elliot & Murayama, 2008) among Iranian male and female university students. 332 students (141 male and 191 female) completed the AGQ-R, the Schoolwork Engagement Inventory (SEI, Salmela-Aro & Upadaya, 2012) and the School Burnout Inventory (SBI, Salmela-Aro, Kiuru, Leskinen & Nurmi, 2009). The confirmatory factor analysis and multi-group confirmatory factor analysis methods were used to compute the AGQ-R's factorial validity and its gender invariance, respectively. The results of confirmatory factor analysis based AMOS software showed that the fore factor model of AGQ-R (mastery-approach, mastery-avoidance, performance-approach and performance-avoidance) fit well to the data across two groups. The results of multi-group confirmatory factor analysis revealed the cross-group invariance of factorial structure, factor loadings, and factor variances and covariance’s of the AGQ-R across male and female university students. Internal consistency for the different types of achievement goals consisting of mastery-approach, mastery-avoidance, performance-approach and performance-avoidance goals was 0/76, 0/78, 0/90 & 0/85, respectively. In sum, the findings emphasizing the group invariance of factorial structure of AGQ-R in male and female students suggested that it measured the same construct in these two groups. On the other hand, these findings provide evidence for the validity and reliability of the AGQ-R to measure achievement goals in the 2×2 conceptual framework in both sexes.
_||_