پژوهش حاضر با هدف تحلیل روانسنجی پرسشنامة هدف پیشرفت (الیوت و مورایاما، 2008) در گروهی از دانشجویان دختر و پسر انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 332 دانشجوی مقطع کارشناسی (141 پسر و 191 دختر) به پرسشنامة هدف پیشرفت (الیوت و مورایاما، 2008)، سیاهة مشغولیت تحصیلی (سالملا چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تحلیل روانسنجی پرسشنامة هدف پیشرفت (الیوت و مورایاما، 2008) در گروهی از دانشجویان دختر و پسر انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 332 دانشجوی مقطع کارشناسی (141 پسر و 191 دختر) به پرسشنامة هدف پیشرفت (الیوت و مورایاما، 2008)، سیاهة مشغولیت تحصیلی (سالملاـ آرو و آپادایا، 2012) و سیاهة فرسودگی تحصیلی (سالملا ـ آرو، کیورا، لسکینن و نورمی، 2009) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی AGQ-R از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور آزمون همارزی جنسی ساختار عاملی آن از تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی ملاکی همزمان AGQ-R، ضریب همبستگی بین اهداف پیشرفت با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی گزارش شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی بر پایة نرمافزار AMOS نشان داد که در دو گروه جنسی، نسخة چهار عاملی پرسشنامة هدف پیشرفت شامل هدفهای پیشرفت تسلطی/گرایشمحور، تسلطی/اجتنابمحور، عملکردی/گرایشمحور و عملکردی/اجتنابمحور، با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی نیز تغییرناپذری بینگروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، مقادیر خطا و واریانسها و کواریانسهای بینعاملی پرسشنامه هدف پیشرفت را در دانشجویان دختر و پسر نشان داد. نتایج مربوط به همبستگی بین اهداف پیشرفت تسلطی و عملکردی با بهزیستی تحصیلی از روایی ملاکی همزمان AGQ-R حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی هدفهای تسلطی/گرایشمحور، تسلطی/اجتنابمحور، عملکردی/گرایشمحور و عملکردی/اجتنابمحور به ترتیب برابر با 76/0، 78/0، 90/0 و 85/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج نشان داد که AGQ-R برای سنجش سازة انگیزشی هدفهای پیشرفت بر پایة مدل مفهومی هدفهای پیشرفت 2٭2 در دانشجویان دختر و پسر ابزاری روا و پایا است.
پرونده مقاله
چکیدههدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل ارتباطی مسولیت اجتماعی، چیره دستی وظرفیت انطباق پذیری در اداره کل ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان، میباشد. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد که به شکل میدانی انجامشده است. جامعه مورد پژوهش کارکنان اداره ورزش و جوانان استان چکیده کامل
چکیدههدف از پژوهش حاضر، تدوین مدل ارتباطی مسولیت اجتماعی، چیره دستی وظرفیت انطباق پذیری در اداره کل ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان، میباشد. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد که به شکل میدانی انجامشده است. جامعه مورد پژوهش کارکنان اداره ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان به تعداد 100 نفر بودند.که حجم نمونه به صورت کل شمار انتخاب گردید. ابزار مورداستفاده در پژوهش شامل، پرسشنامه استاندارد مسئولیت پذیری اجتماعی کارکنان CSR(1991)، و پرسشنامه استاندارد چیره دستی سازمانی پور عابدی (1392) بود. روایی پرسشنامهها به تأیید 15 تن از متخصصین رسید و پایایی آنها در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مسئولیت پذیری( 80/0 )، و چیره دستی( 79/0) محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل نتایج دادهها از روشهای آمار استنباطی، آزمون کلموگروف-اسمیرنف، آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس نسخه 22 ، استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مسئولیت اجتماعی بر چیره دستی سازمانی ارتباط معناداری دارد. توجه به مسئولیت اجتماعی در اداره کل ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه ویژه به دو متغیر دیگر تحقیق (چیره دستی و ظرفیت انطباق پذیری سازمانی) می باشد که با برگزاری کارگروه ها و جلسات هم اندیشی می توان از نظرات و پتانسیل های کارکنان برای برخورد با متغیر متغیر بیرونی استفاده نمود و با این کار ورزش استان سیستان و بلوچستان را توسعه داده و از فرصت های موجود در محیط رقابتی ورزش به خوبی استفاده کرد.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، مدل ساختاری الگوهای ارتباطی خانواده بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری سبکهای هویت در دانش آموزان بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموز پسر پایه نهم شهرستان قائمشهر در نیمسال دوم تحصیلی 1 چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، مدل ساختاری الگوهای ارتباطی خانواده بر عملکرد تحصیلی با میانجیگری سبکهای هویت در دانش آموزان بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموز پسر پایه نهم شهرستان قائمشهر در نیمسال دوم تحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیلی بودند. در این پژوهش، 330 نفر بهعنوان حجم نمونه به روش در دسترس (با توجه به آنکه تمامی دانش آموزان در کلاسهای زبان انگلیسی شرکت داشتند) انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (EPT)، مقیاس سبک هویت برزونسکی (ISI-6G) استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از معادلات ساختاری با نرمافزار SPSS18 و AMOS23 استفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای کمالگرایی والدین، الگوهای ارتباطی خانواده، فشار روانی ادراکشده، تابآوری، تعلل ورزی و سبک هویت بر عملکرد تحصیلی اثر مستقیم و معنیداری دارا هستند و همچنین اثر غیرمستقیم کمالگرایی والدین، الگوهای ارتباطی خانواده، فشار روانی ادراکشده، تابآوری و تعلل ورزی با میانجیگری سبک هویت بر عملکرد تحصیلی مورد تأیید واقع گردید. پژوهش حاضر نشانگر اهمیت عوامل شناختی مانند فشار روانی ادراکشده، سبک هویت، تابآوری، کمالگرایی والدین و تعلل ورزی و عوامل اجتماعی مانند الگوهای ارتباطی خانواده در تبیین عملکرد تحصیلی است.
پرونده مقاله
متغیرهای میانجی و تعدیلگر در تحقیقات و نظریههای روانشناسی کاربرد وسیعی دارند. متغیر میانجی در واقع اثر متغیر مستقل را به متغیر وابسته منتقل مینماید و متغیر تعدیلگر متغیری است که جهت و یا شدت رابطه بین یک متغیر مستقل یا پیشبین و یک متغیر وابسته یا ملاک را تحت تأثیر چکیده کامل
متغیرهای میانجی و تعدیلگر در تحقیقات و نظریههای روانشناسی کاربرد وسیعی دارند. متغیر میانجی در واقع اثر متغیر مستقل را به متغیر وابسته منتقل مینماید و متغیر تعدیلگر متغیری است که جهت و یا شدت رابطه بین یک متغیر مستقل یا پیشبین و یک متغیر وابسته یا ملاک را تحت تأثیر قرار میدهد. در بسیاری از تحقیقات به تفاوت بین متغیر میانجی، متغیر تعدیلگر، عوامل مخدوشکننده و متغیرهای کمکی پرداخته شده است. روشهای آماری متعددی برای ارزیابی و تحلیل متغیرهای میانجی و تعدیلگر وجود دارد. هدف از این پژوهش تبیین نقش متغیر میانجی و متغیر تعدیلگر در مدل و ارزیابی و نقد و بررسی رویههای تکنیکی و آزمونها در مقاله بارون و کنی و دیگر نویسندگان در این خصوص میباشد. در پایان مقاله نیز پیشنهاداتی در خصوص استفاده بهتر از مدلها و رویه ها ارائه گردیده و اجرای تحلیل میانجی با استفاده از بسته نرمافزاری R ارائه و با استفاده از نتایج بارون و کنی و دیگر نویسندگان و همچنین روش بوت استرپ مورد تفسیر قرار گرفته است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی پرسشنامه شرم بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه در نیمسال دوم تحصیلی 1389-1400 بوده و نمونه آماری 280 نفر از این دانشجویان بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند و سپس پرسشنامه شرم (MSRI-21) چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی پرسشنامه شرم بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه در نیمسال دوم تحصیلی 1389-1400 بوده و نمونه آماری 280 نفر از این دانشجویان بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند و سپس پرسشنامه شرم (MSRI-21) بر روی آن ها اجرا گردید. این پرسشنامه پاسخ های مرتبط با شرم را در 3 دسته ی خودارزیابی منفی، ترس از عواقب اجتماعی و گرایش به رفتار ناسازگارانه را ارزیابی می کند. دادهها با استفاده از آمارتوصیفی، تحلیل عاملی اکتشافی و آلفای کرونباخ تجزیه و تحلیل شدند. با توجه به یافتههای پژوهش، این پرسشنامه از سه عامل اشباع شده که برروی هم 296/54 درصد واریانس را تبیین کردند و از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است.نتایج نشان می دهد که MSRI-21 یک ارزیابی قابل اعتماد و معتبر از پاسخ های مربوط به شرم است، و برای تحقیقات و استفاده پزشکی موفقیت آمیز است. بنابراین درمانگران، پژوهشگران و کلیه مشاوران میتوانند از آن به عنوان ابزاری معتبر در اندازه گیری متغیر شرم بکار گیرند.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف تعیین ویژگی های روانسنجی نسخه ایرانی پرسشنامه نگرش نسبت به اینترنت در دانشجویان صورت گرفت. جامعه ی آماری پژوهش حاضر را همه ی دانشجویان دانشگاه آزاد رودهن در سال تحصیلی 99-1398 که به تعداد 6500نفر هستند ، تشکیل داد. که از این بین تعداد ۳۰۰ نفر با استفاده چکیده کامل
این پژوهش با هدف تعیین ویژگی های روانسنجی نسخه ایرانی پرسشنامه نگرش نسبت به اینترنت در دانشجویان صورت گرفت. جامعه ی آماری پژوهش حاضر را همه ی دانشجویان دانشگاه آزاد رودهن در سال تحصیلی 99-1398 که به تعداد 6500نفر هستند ، تشکیل داد. که از این بین تعداد ۳۰۰ نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها بوسیله پرسش نامه های، استاندارد نگرش به اینترنت داینف و کووآفتروس (2002) جمع آوری شده است. پرسشنامه نگرش به اینترنت 35 سوالی که بر پایه طیف لیکرت 5 درجه ای ارزیابی می شوند. یافتههای حاصل از تحلیل عامل اکتشافی با تحلیل مولفه های اصلی با ماتریس چرخش منجر به 4 عامل شد که 61 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین می کند و مقدار ضریب اعتبار تست 41 ماده ای از طریق فرمول کلی آلفای کرونباخ از 55/0 تا 89/0 بر آورد گردید. روش تحقیق توصیفی-اکتشافی بود. جامعه ی آماری را همه ی دانشجویان دانشگاه آزاد رودهن در سال تحصیلی 99-1398 که به تعداد 6500نفر بودند، را تشکیل دادند. برای تعیین حجم نمونه، باتوجه به تعریف (فیدل 2007) به ازای هر سئوال حجم نمونه بهتر است 5 تا 10 برابر باشد و با توجه به در نظر گرفتن اینکه پرسشنامه نگرش به اینترنت 35 ماده است بنابراین تعداد حجم نمونه براساس تعداد سئوالات پرسشنامه حداقل 200 نفر دانشجو بود. که با توجه به امکان ریزش افراد، 300 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند.
پرونده مقاله