بررسی نقش و جایگاه فرهنگ نوآوریسبز شرکتی بر عملکرد بازار با تأکید بر نوآوری های سبز بازاریابی و محصول (مورد مطالعه: بورس اوراق بهادار تهران)
محورهای موضوعی : بهبود عملکرد بخش عمومی؛ غنیمت شمردن فرصتهای موجود در تحقق نیازهای شهروندانسارا معماری 1 , مرضیه ابراهیمی شقاقی 2 , حسین اسلامی مفیدآبادی 3
1 -
2 - گروه حسابداری و مدیریت ،واحد شهریار،دانشگاه آزاد اسلامی، شهریار، ایران
3 - گروه حسابداری و مدیریت، واحد شهریار، دانشگاه آزاد اسلامی، شهریار، ایران
کلید واژه: فرهنگ نوآوریسبز شرکتی, عملکرد بازار, نوآوری سبز بازاریابی, نوآوری سبز محصول,
چکیده مقاله :
در سالیان اخیر پژوهشگران ادعا می کنند که نوآوری سبز میتواند تأثیر مثبتی بر عملیات شرکت بگذارد.این به نوبه خود میتواند منجر به افزایش حجم فروش شود و موقعیت مالی شرکت را بهبود بخشد. همچنین، همسو شدن با محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن توسط شركتها، و نحوه عملکرد آنها و حفظ مزیتهای رقابتی شركت و ایجاد نوآوری برای پیشرفت و همگام شدن با بازارهای در حال رشد امروزه مهمترین دغدغه سازمانها هستند، لذا، ایجاد فرهنگ نوآوری سبز و استفاده از ابعاد مختلف نوآوری سبز در سازمان ضروری بهنظر میرسد. باتوجه به اهمیت نوآوریسبز و فرهنگ نوآوری سبز و اثراتی كه میتواند بر عملکرد بازار به خصوص با در نظر گرفتن نقش عملکرد زیستمحیطی داشته باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل ۴۷۰ مورد از بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سالهای 1391 تا 1401 بودهاست. بر اساس رابطه محاسباتی کوکران نمونه آماری این پژوهش ۲۱۱ شرکت تعیین شده است. در این پژوهش برای بررسی روابط بین اجزاء مدل از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شده است میشود. برای آزمون فرضیه¬های پژوهش از روش معادلات ساختاری با نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که فرهنگ نوآوریسبز شرکتی با نوآوری سبز بازاریابی تأثیر دارد و فرهنگ نوآوریسبز شرکتی با نوآوری سبز محصول تأثیر معناداری دارد. همچنین، نتایج نشان داد که نوآوری سبز بازاریابی با عملکرد بازار تأثیر داشته و از طرفی نوآوری سبز محصول با عملکرد بازار تأثیر داشته است.
Green innovation can have a positive effect on the company's operations, making the company perform better than its competitors. This, in turn, can lead to an increase in sales volume and improve the company's financial position. Since aligning with the environment and preventing its destruction by companies, as well as how they operate and maintain the company's competitive advantages and create innovation to progress and keep pace with the growing markets are the most important concerns of organizations today, so creating a culture of green innovation and It seems necessary to use different dimensions of green innovation in the organization. Considering the importance of green innovation and the culture of green innovation and the effects it can have on market performance, especially considering the role of environmental performance. The statistical population of the current research includes 470 companies (companies admitted to the Tehran Stock Exchange in the years 1391 to 1401), and based on Cochran's formula, the statistical sample of this research was determined to be 211 companies. In this research, structural equation modeling is used to investigate the relationships between the components of the model. To test the hypotheses, the structural equation method with Lisrel software was used. T-statistics for the structural model and measurement were proposed to check the significance of the relationship between the variables. The research results showed that the green innovation culture of a company with the green innovation of marketing has an effect. and the green innovation culture of the company has had an effect on product green innovation. Also, the results showed that marketing green innovation had an impact with market performance, and on the other hand, product green innovation had an impact with market performance.
-حسنپور درزی، عبداله، پورزمانی، زهرا، وکیلی فرد، حمیدرضا، جهانشاد، علیرضا (1401) واکاوی آوای اثربخش حسابرسان داخلی در افشای عملکردهای زیستمحیطی، فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست، 24(9)،1-16
-نمازی و خرم دل (1401) تأثیر نوآوریسبز و نقش میانجی حسابداری مدیریت زیستمحیطی بر عملکرد مالی، زیستمحیطی و اقتصادی شرکت ، فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی ، 19(74)،1 - 40.
-بیگلر ،کیومرث ، سلیمانپور، صدیقه ،(1401)، حسابرسیداخلی: اهمیت و کارایی، فصلنامه چشم انداز حسابداری و مدیریت، 5(57)، 122-131
-شیخی و همکاران (1400) شناسائی عوامل کلیدی مؤثر بر ارتقای تواناییهای نوآوریسبز در صنعت خودرو، نشریه علوم و تکنولوژی محيط زيست، 2(22)
-دلجو سیدمهدی، حسینی سیدصمد، کرمی اژدر، صنوبر ناصر، و نیکخواه یونس. (1400). تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر نوآوریسبز با نقش تعدیل کنندگی سرمایه فکری سبز. توسعه مدیریت و منابع انسانی و پشتیبانی، 16(61 )، 1-28.
-اسماعیل فام بهی، وحید. (1400). رابطه بین محدودیت مالی و سقوط قیمت سهام بر حاکمیت شرکتی. نخبگان علوم و مهندسی، 6(6 )، 57-68.
-غیاث ابادی و همکاران (1399) تأثیر توانایی نوآوری فناورانه سبز بر رقابت پذیری شرکت با تأکید بر نقش میانجی تمایز محصول ، ماهنامه علمی اکتشاف و تولید نفت و گاز، 18(10)، 32-50.
-طیاران، شهرزاد، طوطیان، صدیقه، محمدی، آوا، (1399) تأثیر ابعاد نوآوریسبز و فرهنگ نوآوری بر عملکرد مالی سازمان با توجه به نقش عملکرد زیستمحیطی، نشریه علمی آماد، 73(2)، 103-120
-سپاسی سحر و حاجی قاسمی نیلوفر( 1398) الگوی حسابرسیداخلی در سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی، نشریه پژوهش های تجربی حسابداری سال، 8 (31)، 119-150.
-منتی ، وحید ، زمان، الهه ، (1397)، بررسی عوامل مؤثر بر اثربخشی حسابرسیداخلی، نشریه پژوهش های تجربی حسابداری، 9(34)، 247-269
-لشگرآرا، سهیلا، فضلالهی دهکردی، زهرا، همتی چالاندیم، آرزو(1397)، حسابرسی داخلی و حاکمیت شرکتی، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم مدیریت و حسابداری
-مشایخی، بیتا، شادی حسن زاده، یاسین امینی و وحید منتی، (1395)، تأثیر کیفیت حسابرسیداخلی بر حقالزحمه حسابرسی مستقل، فصلنامه پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 8(31)، 41-56.
-ناظمی اردکانی، مهدی، و زارع، امیرحسین. (1395). بررسی تأثیر حاکمیت شرکتی بر سرعت تعدیل ساختار سرمایه با استفاده از روش گشتاور تعمیم یافته. چشم انداز مدیریت مالی، 6(3 (15))، 43-59.
-مروتی شریف ابادی و همکاران (1393 ) بررسی تأثیر ابعاد نوآوریسبز بر عملکرد سازمان، نشریه مطالعات مدیریت صنعتی ، 12(33)، 43-65.-مروتی شریف آبادی، علی، نمک شناس جهرمی، مهسا و ضیایی بیده، علیرضا. ( 1393). بررسی تأثیر ابعاد نوآوریسبز بر عملکرد سازمان، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی، 12(3)، 53-75
Bertle, Y, S.(Eds). (2016). Strategies of qualitative inquiry. Thousands Oaks, Sage, 158-183.
kim, W. W. (2020). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295(2), 295-33.
Ahmad, N., Mahmood, A., Han, H., Ariza-Montes, A.,Vega-Muñoz, A.,Din, M.,Khan, G.I.,Ullah, Z. (2021). Sustainability as a “New Normal” for Modern Businesses: Are SMEs of Pakistan Ready to Adopt It? Sustainability, 13 (4), 1944.
Adam, N.A., Alarifi, G.(2021). Innovation practices for survival of small and medium enterprises (SMEs) in the COVID-19 times: The role of external support. J. Innov. Entrep. 10, 15.
Castillo-Vergara, M., García-Pérez-De-Lema, D. (2021). Product innovation and performance in SME’s: The role of the creative process and risk taking. Innovation. 23, 470–488.
Shiyong Zheng.,Xinsen Ye., Weili Guan.(2022). Assessing the Influence of Green Innovation on the Market Performance of Small- and Medium-Sized Enterprise Medium-Sized Enterprises. Sustainability. 14, 12977.
Silver, L.; Devlin, K. )2019(. China’s Economic Growth Welcomed in Emerging Markets, but Neighbors Wary of Its Influence | Pew Research Center. Available online:
Citation: Ma, X.; Ock, Y.-S.; Wu, F.;Zhang, Z. (2022) The Effect of Internal Control on Green Innovation :Corporate Environmental Investmentas a Mediator. Sustainability, 14, 1755. https://doi.org/10.3390/su14031755
Fan, F.; Lian, H.; Liu, X.;Wang, X. (2021), Can Environmental Regulation Promote Urban Green Innovation Efficiency? An Empirical Study Based on Chinese Cities. J. Clean. Prod, 287, 125-60.
Yu, L.; Zhang, W.; Bi, Q. (2021), Can Environmental Taxes Force Corporate Green Innovation? J. Audit. Econ., 34, 79–90
Wang, X.; Wang, Y. 2021, Research on the Green Innovation Promoted by Green Credit Policies. J. Manag. Worl. 37, 173–188
Melander, L. (2020). Success factors for environmentally sustainable product innovation. In Innovation Strategies in Environmental Science. Elsevier. 33-67
Xie, S.; Chen, Y.; Liu, Y. (2020), Internal Governance and Innovation. Account. Financ.61, 2507–2538.
Xie, D. (2020), Local Supervision, Vertical Supervision and Corporate Environmental Protection Investment: An Empirical Study Based on Listed AShare Heavily Polluting Enterprises. Account. Res. 397, 170–186
Zhang, J.; Kang, L.; Li, H.; Ballesteros-Pérez, P.; Skitmore, M.; Zuo, J. (2020), The Impact of Environmental Regulations on Urban Green Innovation Efficiency: The Case of Xi’an. Sustain. Cities Soc. 57, 102123
Li, Q.; Xiao, Z. Heterogeneous Environmental Regulation Tools and Green Innovation Incentives: Evidence from Green Patents of Listed Companies. Econ. Res. J. 2020, 55, 192–208.
Moradian, M., Aghajani, Hassan A. (2019). Investigating the role of organizational factors and the mediating effects of new green product development on the financial performance of Iranian nanotechnology companies. Journal of Environmental Science and Technology, doi: 10.22034 / jest.2019.15346.2396. 31.
Li, Y.; Shi, Q. Can Internal Control Promote the Innovation Performance of Enterprises? Sci. Res. Manag. 2019, 40, 86–99.
Silver, L.; Devlin, K. (2019), China’s Economic Growth Welcomed in Emerging Markets, but Neighbors Wary of Its Influence | Pew Research Center.
Huang, Z.; Liao, G.; Li, Z. (2019), Loaning Scale and Government Subsidy for Promoting Green Innovation. Technol. Forecast. Soc. Change 144, 148–156.
AlQadasi, A., & Abidin, S. (2018), “The Effectiveness of Internal Corporate Governance and Audit Quality: the Role of Ownership Concentration–Malaysian Evidence”, Corporate Governance: The International Journal of Business in Society.
Valian, H., Abdoli, M., Karimi, Sh. (2018). Designing a model of innovative environmental practices for the development of business practices with a fuzzy approach (Case study: Pharmaceutical companies of Tehran Stock Exchange). Management Accounting, 11 (37), 59-75
Schroeder, J.H.; Shepardson, M.L. (2016), Do SOX 404 Control Audits and Management Assessments Improve Overall Internal Control System Quality? Account. Rev. 91, 1513–1541
Lee, S.; Park, S.; Kim, T. (2015), Review on Investment Direction of Green Technology R&D in Korea. Renew. Sustain. Energy Rev. 50, 186–193