تأثیر آموزش پیش از ازدواج مبتنی بر انتظارات زناشویی ایدهآلگرایانه بر کاهش انتظارات زناشویی ایدهآلگرایانه در زوجهای متقاضی ازدواج: یک مطالعهی تک موردی
محورهای موضوعی : تکتونواستراتیگرافیغلامرضا رجبی 1 , عاتکه خان زاده 2
1 - استاد، گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 - دانشآموختهی کارشناسی ارشد مشاورهی خانواده، گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
کلید واژه: آموزش پیش از ازدواج, انتظارات زناشویی ایدهآل گرایانه,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: ازدواج به عنوان یک پیوندی که باعث افزایش زندگیهای فردی و اجتماعی افراد میشود، و یکی از بزرگترین تصمیمهایی که یک فرد در دوران زندگیاش میگیرد. هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش پیش از ازدواج مبتنی بر انتظارات ایدهآلگرایانه بر کاهش انتظارات ایدهآلگرایانه در زوجهای متقاضی ازدواج بود.
مواد و روشها: این پژوهش در یک طرح آزمایشی تک موردی از نوع خطّ پایه چندگانه انجام گرفت. سه زوج متقاضی ازدواج از میان جامعهی دختران و پسران متقاضی ازدواج مراجعه کننده به مرکز بهداشت هفده شهریور اهوا (سه زن و سه مرد) با رعایت ملاکهای ورود به پژوهش به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و در مراحل خطّ پایه و مداخله مورد سنجش قرار گرفتند. سه زوج پرسشنامه انتظارات زناشویی ایدهآل در مراحل خطّ پایه و در جلسههای دوم، چهارم و هفتم آموزشی تکمیل نمودند.
یافته ها: نتایج نشان داد که تأثیر بهبودی نسبی آموزش پیش از ازدواج مبتنی بر انتظارات ایدهآلگرایانه در کاهش انتظارات زوجهای اوّل (55/42 درصد) و دوم (46/38 درصد) مؤثر بود و نه برای زوج سوم (61/30 درصد).
بحث و نتیجه گیری: براساس یافتهها این مداخله در کاهش انتظارات ایدهآل گرایانه دو زوج اوّل و دوم به طور نسبی مؤثر است و پیشنهاد میشود که روانشناسان و مشاوران پیش از ازدواج و خانواده از این برنامهی آموزشی برای پیشگیری و بهبود استحکام خانواده استفاده نمایند.
Introduction & Aim: Marriage as a bond that enhances the individual and social lives of people, and one of the biggest decisions a person can makes in his/her lifetime. The aim of this study was to determine effect of premarriage education based on reducing idealistic marital expectations in marriage applicant couples.
Materials & Methods: This study was conducted in a single-case experimental design of multiple base-line type. Three of couple applicant of marriage among females and male's applicant of marriage refereed to Hevdhe Shrivar Health Center of Ahvaz city, Iran (three of female and three of male) were selected using voluntary method, with caution included criteria, and were assessed in base-line, and treatment stages. The participants completed Idealistic Marital Expectations Scale in base-line stages, and in two, fourth, and seven sessions. The data were analyzed using recovery percent index, and reliable change index.
Findings: The results indicated that effect of partial recovery percent idealistic expectations education was in reducing idealistic expectations in the first 42.55, and the 38.46 second couples, and not for the third of couple.
Discussion:Thus, according to the findings, this education is effect partially in reduce idealistic marital expectations in the first and second couples, and is recommended that premarriage psychologists and counseling’s use of this treatment to prevention and improve and solidarity of family.
_||_