بررسی تأثیر استراتژی های مدیریت هزینه بر عملکرد سازمانی شرکت ها
محورهای موضوعی : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللیشیرمحمد یعقوبیان 1 , بابک جمشیدی نوید 2 , مهرداد قنبری 3 , آرش نادمی 4
1 -
2 -
3 -
4 -
کلید واژه: استراتژی, عملکرد سازمانی, شرکت, مدیریت هزینه,
چکیده مقاله :
شیرمحمد یعقوبیان[1]-بابک جمشیدی نوید[2]*- مهرداد قنبری[3]- آرش نادمی[4] تاریخ دریافت: 12/10/1398- تاریخ پذیرش:3/11/1398 چکیده: فرآیند مدیریت هزینه استراتژیک یک سیستم برنامه ریزی سود و مدیریت هزینه است که توسط قیمت فروش هدایت شده، با محوریت مشتری، متمرکز بر طراحی و بین چند دپارتمان میباشد. هزینهیابی هدفمند، مدیریت هزینه را در مراحل اولیه توسعه محصول آغاز نموده و با درگیر کردن فعال تمام زنجیره ارزش، در کل طول عمر محصول به کار میگیرد. فرآیند تصمیمگیری در هزینه یابی هدفمند، در بر گیرنده تیمهای بین بخشی است که اعضا آن از واحدهای مختلف (تولید، مهندسی، تحقیق و توسعه، بازاریابی، و مالی حسابداری) بوده و مسئولیت تعیین قیمت فروش قابل پذیرش، میزان برگشت از فروش متناظر با آن وهمین طور هزینه ممکن برای هر آیتم تولیدی را بر عهده دارند. این استراتژی مدیریت درصدد کاهش دادن هزینهها بر میآید و میکوشد از طریق کاهش دادن هزینهها در مقایسه با شرکتهای رقیب به سهم بیشتری از بازار دست مییابد. سازمانها بی مهابا درصدد افزایش کارایی برمی آید. در اجرای استراتژی حفظ ثبات و پایداری در الویت قرار میگیرد و شرکت به فکر نوآوری و خطر پذیری نیست بلکه به دنبال عرضه محصولات و خدمات به قیمتهای رقابتی است. البته از کیفیت محصولات نمی کاهد و به سودی معقول تن در میدهد. [1]- دانشجوی دکتری، حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران yaghobian7489@yahoo.com [2]- استادیار و عضو هیئت علمی، گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران: نویسنده مسئول jamshidinavid@iauksh.ac.ir [3]- استادیار و عضو هیئت علمی، گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران mehrdadghanbary@yahoo.com [4]- استادیار و عضو هیئت علمی، آمار، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام ، ایران nademiarash@gmail.com
Shir Mohammad Yaghoubian[1] Babak Jamshidi Navid[2] Mehrdad Ghanbary[3] Arash Nademi[4] Abstract: The strategic cost management process is a cost-benefit planning and cost management system driven by sales-oriented, customer-centric, design oriented and multi-departmental. Targeted costing begins with cost management in the early stages of product development and is engaged throughout the entire product lifecycle by actively engaging the entire value chain. Targeted costing decision-making involves cross-departmental teams comprised of different units (production, engineering, R&D, marketing, and accounting) and responsible for determining acceptable sales price, the rate of return corresponding to sales. It also covers the possible cost of each item produced. This management strategy seeks to reduce costs and seeks to achieve greater market share by lowering costs than competitors. Organizations are looking to increase efficiency. Implementing a strategy of maintaining stability and sustainability is a priority, and the company is not about innovation and risk-taking but about offering products and services at competitive prices. Of course, it does not diminish the quality of the products and gives a reasonable profit. [1] - Ph.D. Student of Accounting, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, [2] - Assistant Professor of Accounting, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran [3] - Assistant Professor of Accounting, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran [4] - Assistant Professor of Statistics, Ilam Branch, Islamic Azad University, Ilam, Iran
_||_