مدلسازی تاثیر فرهنگ داناییمحور و رهبری تیمی بر توسعه خرد سازمانی با نقش میانجی تعامل کاری در شرکت طراحی و مهندسی سایپا
محورهای موضوعی : مدیریت دولتیمینا قاری زاده بیرق 1 , جعفر بیک زاد 2 * , مریم رزمجو 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.
3 - دکتری مدیریت دولتی، گروه پژوهشی، اندیشکده نظام مسائل حکمرانی کشور، تهران، ایران.
کلید واژه: فرهنگ داناییمحور, رهبری تیمی, توسعه خرد سازمانی, تعامل کاری, شرکت طراحی و مهندسی سایپا.,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، ارائه مدل ساختاری تأثیر فرهنگ داناییمحور و رهبری تیمی بر توسعه خرد سازمانی با نقش میانجی تعامل کاری در شرکت طراحی و مهندسی سایپا است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعة آماری پژوهش دربرگیرندة کارکنان شرکت طراحی و مهندسی سایپا به تعداد 265 نفر است که از این میان 157 نفر به عنوان نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران و به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش شامل 4 پرسشنامه استاندارد میباشد. در این پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی (PLS) جهت آزمون فرضیات و برازندگی مدل استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که فرهنگ داناییمحور بر توسعه خرد سازمانی و تعامل کاری تأثیر معناداری دارد. همچنین، رهبری تیمی بر توسعه خرد سازمانی و تعامل کاری تأثیر معناداری دارد. علاوه بر این، در سطح اطمینان 99 درصد، تعامل کاری در تأثیر فرهنگ داناییمحور و رهبری تیمی بر توسعه خرد سازمانی نقش میانجی ایفا میکند.
The purpose of this research is to present a structural model of the impact of knowledge-oriented culture and team leadership on the development of organizational wisdom with the mediating role of work interaction in Saipa Design and Engineering Company. This research is of applied type, and in terms of method, descriptive-correlation. The statistical population of the research includes 265 employees of Saipa Design and Engineering Company, of which 157 people were selected as a statistical sample based on Cochran's formula and randomly selected. The data collection tool in this research includes four standard questionnaires. In this research, structural equation modeling and the partial least squares (PLS) method were used to test the assumptions and model fit. The findings of the research showed that knowledge-oriented culture has a significant effect on the development of organizational wisdom and work interaction. In addition, team leadership has a significant effect on micro-organizational development and work interaction. In addition, at the 99% confidence level, work interaction plays a mediating role in the effect of knowledge-oriented culture and team leadership on micro-organizational development.
1- اسماعیلپور، ح.، بازوبند، ز.، و رستگار، ا.، (1400). بررسی نقش میانجیگری هوش اجتماعی در رابطه بین مدیریت دانش و خرد سازمانی در کارکنان دانشگاههای پیامنور استان فارس، فصلنامه رهبری آموزشی کاربردی، دوره2، شماره 1، 76-65.
2- آسمان نسب، ب.، قدمی، م.، ربیعی، م.، سعیدی، ا.، و علیشیری، ب.، (1401). رابطه مدیریت دانایی و سواد رسانهای با کنترل ابعاد یادگیری سازمانهای رسانهای مطالعه موردی شبکه چهار سیما، فصلنامه مدیریت فرهنگی، سال شانزدهم، شماره 55، 71-85.
3- جوادیان، ر.، (1398). بررسی رابطه مدیریت دانایی با فرهنگ سازمانی پرسنل راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، فصلنامه پژوهشهای دانش انتظامی، دوره 21، شماره 4، 159-177.
4- درجانی، ع.، و اکبری، م.، (1400). بررسی تأثیر تعامل کارمند با همکاران و سرپرست بر نتایج شغلی با میانجیگری دورکاری کارکنان و تعدیلگری پویایی محیط، فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، دوره 16، شماره 60، 190-165.
5- درویش متولی، م.، معتمدی، م.، و نوروززاده، ا.، (1400). بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر خرد سازمانی با توجه به نقش میانجی مدیریت دانش در تحقق مدیریت جهادی، اولین همایش ملی علوم انسانی وحکمت اسلامی.
6- سهرابی سخی، م.، (1401). رابطه بین رویکردهای نوین مدیریت منابع انسانی با خرد سازمانی، اولین کنگره و نمایشگاه بین المللی صنعت و بازار سازهای نوین.
7- شوقی، ب.، و رفیعیکیا، ه.، (1403). تبیین مدل ساختاری خرد سازمانی و پیشایندها و پیامدهای آن در ستاد فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه پژوهشهای مدیریت انتظامی, دوره 19، شماره 1، 149-181.
8- صالحی نودز، ا.، (1400). بررسی تاثیر رهبری تیمی و ابعاد آن بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان نامرئی در میان کارکنان رسمی دانشگاه سیستان و بلوچستان، هشتمین کنفرانس بینالمللی ترفندهای مدرن مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری با رویکرد رشد کسب و کارها.
9- عبدالملکی، ج.، و قنبری، س.، (1401). نقش رهبری تیم در عملکرد تیمی با میانجیگری یادگیری تیمی (مطالعه موردی: تیمهای معلمان مقطع متوسطه دوم استان کردستان)، فصلنامه مدیریت بر آموزش سازمانها، سال یازدهم، شماره 1، 69-98.
10- فلاحتی،ن.، و کردی، م.، (1400). تأثیر فرهنگ سازمانی حمایتی و عملکرد رهبری بر رضایت شغلی با نقش میانجی تعامل کاری و اعتماد در سازمان (مورد مطالعه: معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی البرز)، فصلنامه پژوهشهای علوم مدیریت، سال سوم، شماره 6، 109-120.
11- قدیمپرست، ب.، (1393). سنجش فرهنگ دانایی در شرکت¬های آب و فاضلاب استان تهران و رابطه آن با تعالی منابع سازمانی، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
12- کریمیان اقبال، ا.، شوقی، ب.، و شعلهکار، ش.، (1398). بررسی تأثیر مدیریت دانش بر خرد سازمانی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی در صنایع فلزی شهر صنعتی کاوه، دومین کنفرانس ملی تحقیقات بنیادین در مدیریت و حسابداری.
13- محمدی، ن.، (1401). تأثیر رهبری تیمی عملمحور بر توسعه همافزایی تیمی با در نظر گرفتن نقش میانجی خودکارآمدی و اعتماد سازمانی مورد مطالعه: کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران، فصلنامه مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دوره 9، شماره 2، 57-69.
14- محمودبابویی، م.، ذوالفقاری، ح.، رادان، ا.، و بیات، ب.، (1400). عملیات روانی- رسانهای مؤثر بر تعامل سازمانی برای مدیریت بحرانهای امنیتی. فصلنامه انتظام اجتماعی، سال 13، شماره 3، 193-220.
15- مصطفیزاده، ن.، کیهان، ج.، حسنی، م. و سامری، م.، (1400). تحلیل ابعاد مدیریت دانایی محور و بررسی ارتباط آن با خلاقیت و نوآوری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه آموزش و بهبود منابع انسانی، دوره 4، سال دوم، شماره چهارم، 17-1.
16- میرکاظمی، ح.، (1401). بررسی تأثیر رهبری مشارکتی بر مشارکت کارکنان با مشتریان، با میانجیگری مسئولیت اجتماعی و تعامل کاری، دومین همایش ملی پژوهش در علوم انسانی با محوریت ویژه مدیریت و جهش تولید.
17- یداللهی، ا.، (1400). بررسی رابطه بین رفتار مثبت سرپرست با میانجی گری معنویت در محیط کاری و تعامل کاری در بین کارکنان شرکت کربنات سمنان، دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین مدیریت، روانشناسی و علوم انسانی در قرن ۲۱.
18- Al-Faouri, A. H. (2023). Green knowledge management and technology for organizational sustainability: The mediating role of knowledge-based leadership. Cogent Business & Management, 10(3), 1-13
. 19- Azevedo, A. M. Gonçalves, C. M. Costa, P. (2024). Spirituality in organizational leaders–Ways to Inner, Ways to Wisdom. Journal of Organizational Change Management, 37(4), 778-801
. 20- Baron, R. M. Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediatorvariable distinction in social psychological research: conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and SocialPsychology, 51(6) 1173-1182
. 21- Chandler, J. A. Johnson, N. E. Jordan, S. L. Short, J. C. (2023). A meta-analysis of humble leadership: reviewing individual, team, and organizational outcomes of leader humility. The Leadership Quarterly, 34(1), 1-16
. 22- Fauzi, A. Pelu, I. E. A. Suhairom, N. (2023). Local Wisdom of Pesantren as Core Value in Building an Islamic Education Organizational Culture in Indonesia. Cendekia: Journal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 21(1), 16-28
. 23- Hameed, H. A. Saeed, H. K. (2023). The impact of organizational wisdom on Strategic foresight. Journal of Namibian Studies: History Politics Culture, 33(1), 424-447
. 24- Hamid, N. Munizu, M. Mardiana, R. (2024). The impact of knowledge-oriented leadership on innovation performance with e-based knowledge management system as mediating variable. International Journal of Data and Network Science, 8(1), 557-568
. 25-
Kim S. (2002). Shared Leadership: Toward a multi-level theory of leadership. Advances in Interdisciplinary Studies of Work, 11(7), 112-129. 26- Kim, M. S. Phillips, J. M. Park, W. W. Gully, S. M. (2023). When leader-member exchange leads to knowledge sharing: the roles of general self-efficacy, team leader modeling, and LMX differentiation. The International Journal of Human Resource Management, 34(7), 1442-1469
. 27- Langford, L. C. (2021). Connecting and making coherent teachers' knowledge: Building a knowledge-oriented culture. In IASL Annual Conference Proceedings
. 28- Mokgwane, P. Omobonike, A. (2021). The Significance of Team Leadership on Increasingly Complex Tasks, Globalization, and the Flattening of Organizational Structures, Journal of Social Sciences & Management Review, 1(02), 116-123
. 29- Ramanauskas, J. Banevičius, Š. (2021). PRINCIPLES OF ORGANIZATIONAL WISDOM IN THE HEALTH TOURISM INDUSTRY. Baltic Journal of Economic Studies, 1(3), 1-17
. 30- Rane, N. L. Kaya, O. Rane, J. (2024). Human-centric artificial intelligence in industry 5.0: Enhancing human interaction and collaborative applications. Artificial Intelligence, Machine Learning, and Deep Learning for Sustainable Industry, 5(1), 2-95
. 31- Serenko, A. (2024). Practical wisdom in the workplace: conceptualization, instrument development, and predictive power. Journal of Knowledge Management, 28(7), 2092-2119
. 32- Shamaeian Razavi, N. Gandomkar, R. Jafarian, A. Jalili, M. (2022). Team Leadership Behaviors from the Viewpoints of Healthcare Team Members: A Qualitative Study. International Journal of Organizational Leadership, 1(12), 192-202
. 33- Stelmaszczyk, M. Pierscieniak, A. Krzysztofek, A. (2021). Managerial Energy in Sustainable Enterprises: Organizational Wisdom Approach. Energies. International Journal of Management Reviews, 14(1), 2-36
. 34- Thornhill-Miller, B. Camarda, A. Mercier, M. Burkhardt, J. M. Morisseau, T. Bourgeois-Bougrine, S. Lubart, T. (2023). Creativity, critical thinking, communication, and collaboration: assessment, certification, and promotion of 21st century skills for the future of work and education. Journal of Intelligence, 11(3), 1-15
.