شناسایی مولفهها و شاخصهای ناکارآمدی ارزیابی عملکرد (مورد مطالعه: شرکت آب و فاضلاب استان تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت دولتیطاهره پارسا 1 , آزاده اشرفی 2 *
1 - دانشجوی دکتری مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: ارزیابی عملکرد, ناکارآمدی ارزیابی عملکرد, منابع انسانی, ناکارآمدی فرایندهای سازمانی, شرکت آب و فاضلاب.,
چکیده مقاله :
کنترل و ارزیابیهای مستمر عملکرد و بازخوردگیری مداوم، یکی از مهمترین وظایف مدیران در هر سازمان جهت حفظ وضع موجود و بهبود مستمر آن سازمان میباشد. هدف این پژوهش شناسایی مولفهها و شاخصهای ناکارآمدی ارزیابی عملکرد در شرکت آب و فاضلاب استان تهران بوده که در سه مرحله انجام شده است. در اولین مرحله جهت طراحی مدل یک مصاحبه نیمه ساختاریافته با چهارده نفر از مدیران و کارشناسان حوزه منابع انسانی انجام گرفت. در دومین مرحله، با استفاده از روش دلفی 7 نفر از مدیران و کارشناسان حوزه منابع انسانی که بیش از پانزده سال سابقه خدمت داشتند و با روش گلوله برفی انتخاب شده بودند، نظرسنجی انجام شد و پس از سه مرحله رفت و برگشت، سرانجام مدل اصلاح شده با 4 مولفه و 17 شاخص تدوین گردید. نمونه آماری این تحقیق 255 نفر و بصورت تصادفی پرسشنامه در بین آنها توزیع گردید و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و lisrel به تحلیل نتایج پرداخته شد. در نهایت 4 مولفه ناکارآمدی منابع انسانی، ناکارآمدی فرایندهای سازمانی، ناکارآمدی پیادهسازی و ناکارآمدی شاخصهای عملکردی شناسایی شدند.
Abstract
Continuous performance control and evaluations and continuous feedback is one of the most important duties of managers in any organization in order to maintain the current situation and continuous improvement of that organization. The purpose of this research was to identify the components and inefficiency indicators of performance evaluation in water and sewage company of Tehran province, which was done in three stages. In the first step, to design the model, a semi-structured interview was conducted with fourteen managers and experts in the field of human resources. In the second stage, a survey was conducted using the Delphi method of 7 managers and experts in the field of human resources who had more than fifteen years of service and were selected by the snowball method, and after three rounds, the model was finally modified. It was compiled with 4 components and 17 indicators. The statistical sample of this research was 255 people and the questionnaire was randomly distributed among them and the results were analyzed using SPSS and Lisrel software. Finally, 4 components of inefficiency of human resources, inefficiency of organizational processes, inefficiency of implementation and inefficiency of performance indicators were identified.
منابع
1. ابطحي، سيد حسين (1389). مديريت منابع انساني، چاپ هفتم، كرج: انتشارات مؤسسه تحقيقات و آموزش مديريت.
2. ابطحی، سید حسین (1389). مدیریت منابع انسانی، چاپ هفتم، کرج: انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
3. آقاکاظم شیرازی، سمانه؛ رضا زاده، جواد؛ کردستانی، غلامرضا (1397). واکاوی عملکرد سازمانی: رویکرد مالی و ساختاری، پژوهش¬های مدیریت منابع سازمانی، (4)8، 22-1.
4. سلیمان پور، نجمه. (1393). ارزیابی عملکرد کارکنان در سازمان¬ها، اولین کنفرانس بین¬المللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری و علوم اجتماعی، رشت، شرکت کارآفرینان دانشگاهی منطقه آزاد انزلی.
5. مسیحا، فیروزه (1380). ارزیابی عملکرد توسعه ورزش، مروری بر الگوی ارائه شده در کشور انگلستان، نشریه مدیریت و توسعه ورزش کشور، 6(12)، 106-124.
6. نظری، شهرام؛ دیوکان، بهزاد؛ کوثری پور، محسن. (1398). تبیین شاخص¬های ارزیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی شهر تهران، فصلنامه تعلیم و تربیت، (1)36، 124-107.
7. نیکبخت، محمدرضا؛ قدس حسن آباد، مریم. (1397). ارائه مدل ارزیابی عملکرد حسابرسی داخلی در ایران، پژوهش¬های تجربی حسابداری، (33)9، 101-121.
8. باشکوه اجیرلو محمد، پورامینی زهرا، یحیوی قاسم قشلاقی مجید، فردی آذر علیرضا (1399). شناسایی و رتبه¬بندی مولفه های ارزیابی عملکرد استعدادها در شرکت ملی نفت ایران. مطالعات راهبردي در صنعت نفت و انرژي; ۱۱ (۴۴) :۳۱۶-۲۹۵.
9. حسن¬زاده دیزجی, الهه, عصاره, فریده, خسروی, فریبرز (1400). پیشنهاد شاخصهای ارزیابی عملکرد برای کتابخانه ملی ایران بر مبنای ابعاد کارت امتیازی متوازن. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 32(1), 31-46. doi: 10.30484/nastinfo.2020.2666.1996
10. راضی خانقاه, زینب, فوکردی, امیرعلی (1400). نظام ارزیابی عملکرد پایدار مبتنی بر مدل اسکور (مورد مطالعه: شرکت سیمان سپاهان). مدیریت صنعتی, 13(2), 246-277. doi: 10.22059/imj.2021.319358.1007824
11. رضایی، حامد. علی احمدی، علیرضا (1399). بررسی رابطه میان مؤلفههای ارزیابی عملکرد سازمانی (موردمطالعه: سازمان خرید در بخش دولتی)، مدیریت فردا، (19)63، 18-3.
12. قانونی، حسین، هاشمی، علی، کریمی خوزانی، علی (1401). چهارچوب ارزیابی عملکرد کلانتری¬ها بر اساس طرح تحول کلانتری و پاسگاه، نشریه مطالعات انتظامی، (1)17، 135-177
13. قنبری, حمیده, ابراهیمی سرو علیا, محمد حسن, امیری, مقصود, بولو, قاسم, قربانیزاده, وجهالله. (1399). طراحی مدل ارزیابی عملکرد سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور با تأکید بر رویکرد مالی. چشمانداز مدیریت صنعتی, 10(4), 9-40. doi: 10.52547/jimp.10.4.9
14. کرمی, خاطره, سلیمی, مهدی, & سلطان حسینی, محمد. (1399). ارزیابی عملکرد هیئت¬های منتخب ورزشی استان اصفهان در سال 97 با استفاده از روش فرآیندی تحلیل شبکهای فازی (FANP) و تحلیل پوششی دادههای فازی (FDEA). مدیریت و توسعه ورزش, 9(1), 128-148. doi: 10.22124/jsmd.2020.4097
15. کشتی دار, محمد, نظری ترشیزی, احمد, حیدری, رضا (1400). فراتحلیل مطالعات توسعۀ گردشگری ورزشی در ایران با رویکرد شناسایی عوامل مؤثر بر آن. نشریه مدیریت ورزشی, 13(2), 511-537. doi: 10.22059/jsm.2020.287023.2309
16. مرادی، سالار (1402). تحلیل سه گانه عوامل فردی، نهادی و ساختاری موثر بر عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی. مدیریت تحول، (29)15، https://doi.org/10.22067/tmj.2023.82357.1430
17. نظری شهرام، دیوکان بهزاد، کوثری پور محسن(1399). تبیین شاخصهای ارزیابی عملکرد معلمان تربیتبدنی شهر تهران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت; ۳۶ (۱) :۱۲۴-۱۰۷
18. همای پور, هدیه, منوریان, عبّاس, قلی پور, رحمت الله (1400). طراحی مدل ارزیابی عملکرد شرکت ارتباطات سیار ایران با رویکرد سازمان دانشمحور. فصلنامه مدیریت دانش سازمانی, 4(1), 155-195.
19. Aref, H., Seyed Javadin, S.R., Pourezzat, A. A & Elyasi, Gh. M. (2019). Performance Appraisal: The Confrontation of Meanings. Public Organizations Management, 7(3), 29-44. (in Persian) (DOI): 10.30473/IPOM.2019.43482.3413.
20. Ferris, G.R., Munyon, T.P., Basik, K. & Buckley, M.R. (2008). The performance evaluation context: Social, emotional, cognitive, political, and relationship components. Human Resource Management Review, 18, 146-183.
21. Taghavi Fard , M. T ., Habibi , ., Gorgin. (2019). Sustainable Performance Assessment based on Multi-Attribute Utility Model, Journal of Financial Management Strategy, 7(2), 155-194.
22. Gao, B., & Zhang, X. (2022). Analysis of an enterprise human resource management performance evaluation model based on the DEA method. Journal of Sensors, 2022.
23. Papoutsi, A. & Sodhi, M. (2020). Does disclosure in sustainability reports indicate actual sustainability performance?. Journal of Cleaner Production, 260(1), 121049. doi: 10.1016/j.jclepro.2020.121049
24. Qian, Y., & Yin, J. (2022). Study on Employee Performance Evaluation Based on Adaptive Feature Selection Fuzzy Algorithm. Mobile Information Systems, 2022. https://doi.org/10.1155/2023/9890363