طراحی مدل مفهومی راهبرد تحول دیجیتال با رویکرد آمیخته برای سازمان¬های تولیدی
محورهای موضوعی : مدیریت تولید
رضا صبوری
1
,
ناصر فقهی فرهمند
2
*
,
سلیمان ایران زاده
3
1 - گروه مدیریت صنعتی،واحدتبریز،دانشگاه آزاداسلامی،تبریز،ایران.
2 - عضو هيئت علمي گروه مديريت، واحد تبريز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبريز، ايران
3 - استاد گروه مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز/مدیر مسئول و سردبیر نشریه مدیریت بهره وری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
کلید واژه: تحول دیجیتال, محرک¬های تحول دیجیتال, سازمان¬های تولیدی,
چکیده مقاله :
تحول دیجیتال از فناوریهای اهرمی برای هدایت نوآوریهای دیجیتال استفاده میکند. در پاسخ به موج اخیری که با تحول دیجیتال شروع شده است، بسیاری از سازمانها درگیر طراحی استراتژیهای دیجیتال برای تحول دیجیتال هستند. با این حال، بسیاری از سازمان ها در اجرای موثر استراتژی کسب و کار دیجیتال خود شکست می خورند. بر همین اساس هدف این پژوهش طراحی مدل مفهومی از راهبرد تحول دیجیتال با رویکرد آمیخته برای سازمانهای تولیدی بوده است. روش تحقیق آمیخته اکتشافی بوده است. در بخش کیفی با استفاده از تحلیل تم، مولفه های شکل دهنده راهبرد تحول دیجیتال در سازمانهای تولیدی مشخصشده است. ابزار گردآوری دادهها در این بخش مصاحبه بوده است. نمونه گیری بهصورت اشباع نظری انجامگرفته و چهارده نفر در مصاحبه ها شرکت نموده اند. در بخش کمی نیز با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی ساختاری- تفسیری مدل مفهومی راهبرد تحول دیجیتال در سازمان های تولیدی طراحی شده است. گردآوری داده ها در بخش کمی بر اساس دو پرسشنامه انجامشده که پس از بررسی و تأیید روایی و پایایی در بین اعضای نمونه آماری توزیع شده است. جامعه آماری در بخش اعتبارسنجی مدل، کلیه مدیران شرکتهای تولیدی در استان آذربایجانشرقی با نمونه 330 نفری بوده است. یافته های پژوهش در بخش کیفی نشاندهنده هفت تم اصلی و سی و نه تم فرعی بوده است. در بخش کمی نیز نتایج مدلسازی ساختاری تفسیری نشان میدهد که مدل مفهومی راهبرد تحول دیجیتال در سازمان های تولیدی استان آذربایجانشرقی در شش سطح قرار می گیرد. مؤلفه محرک های تحول دیجیتال بیشترین تأثیرگذاری و پیامدهای تحول بیشترین تأثیرپذیری را در مدل مفهومی راهبرد تحول دیجیتال در سازمانهای تولیدی داشته اند.
Digital transformation leverages technologies to drive digital innovation. In response to the recent wave that started with digital transformation, many organizations are engaged in designing digital strategies for digital transformation. However, many organizations fail to effectively implement their digital business strategy. Accordingly, the aim of this research was to design a conceptual model of digital transformation strategy with a mixed approach for manufacturing organizations. The research method was mixed exploratory. In the qualitative section, using theme analysis, the components of the digital transformation strategy in manufacturing organizations have been identified. The tool of data collection in this section was interview. Sampling was done by theoretical saturation and fourteen people participated in the interviews. In the quantitative part, using confirmatory factor analysis and structural-interpretive modeling, the conceptual model of digital transformation strategy in manufacturing organizations has been designed. The data collection in the quantitative part was done based on two questionnaires, which were distributed among the members of the statistical sample after checking and verifying the validity and reliability. The statistical population in the model validation section was all managers of manufacturing companies in East Azarbaijan province with a sample of 330 people. The research findings in the qualitative part showed seven main themes and thirty-nine sub-themes. In the quantitative part, the results of the interpretive structural modeling show that the conceptual model of the digital transformation strategy in the production organizations of East Azarbaijan Province is placed in six levels.
Agnew, J. (2019). BEHAVIORAL SAFETY 4.0. Professional Safety, 64(1), 19.
Albukhitan, S. (2020). Developing digital transformation strategy for manufacturing. Procedia computer science, 170, 664-671.
AlNuaimi, B. K., Singh, S. K., Ren, S., Budhwar, P., & Vorobyev, D. (2022). Mastering digital transformation: The nexus between leadership, agility, and digital strategy. Journal of Business Research, 145, 636-648.
Barni, A., Carpanzano, E., Landolfi, G., & Pedrazzoli, P. (2019, June). Urban Manufacturing of Sustainable Customer-Oriented Products. In International Conference on the Industry 4.0 model for Advanced Manufacturing (pp. 128-141). Springer, Cham.
Chanias, S., Myers, M. D., & Hess, T. (2019). Digital transformation strategy making in pre-digital organizations: The case of a financial services provider. The Journal of Strategic Information Systems, 28(1), 17-33.
Chong, J., & Duan, S. (2020). Understanding digital strategy for digital transformation: A review of literature. In Proceedings of the 23rd Pacific Asia Conference on Information Systems (PACIS 2020) (pp. 1-12). Association for Information Systems.
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2005). Mixed methods research: Developments, debates, and dilemma. Berrett-Koehler Publishers.
Ferraris, A., Degbey, W. Y., Singh, S. K., Bresciani, S., Castellano, S., Fiano, F., & Couturier, J. (2022). Microfoundations of strategic agility in emerging markets: empirical evidence of Italian MNEs in India. Journal of World Business, 57(2), 101272.
Gimpel, H., Hosseini, S., Huber, R., Probst, L., Röglinger, M., & Faisst, U. (2018). Structuring digital transformation: a framework of action fields and its application at ZEISS. Journal of Information Technology Theory and Application (JITTA), 19(1), 3.
Güler, M., & Büyüközkan, G. (2019). Analysis of digital transformation strategies with an integrated fuzzy AHP-axiomatic design methodology. IFAC-PapersOnLine, 52(13), 1186-1191.
Hamdani, N. A., Maulani, G. A. F., Nugraha, S., Mubarok, T. M. S., & Herlianti, A. O. (2021). Corporate culture and digital transformation strategy in universities in Indonesia. Studies of Applied Economics, 39(10).
Holotiuk, F., & Beimborn, D. (2017). Critical success factors of digital business strategy. In Proceedings of the International Conference on Wirtschaftsinformatik, St. Gallen, pp. 991-1005.
Ismail, M. H., Khater, M., & Zaki, M. (2017). Digital business transformation and strategy: What do we know so far. Cambridge Service Alliance, 10(1), 1-35.
Jang, J. M., Seo, S. J., Lee, Y., & Kim, Y. S. (2019). A study on improving the quality of clothing companies: Focusing on kutesmart using quality 4.0 matrix. Journal of the Korean Society for Quality Management, 47(1), 199-211.
Lee, C. H., Trappey, A. J., Liu, C. L., Mo, J. P., & Desouza, K. C. (2022). Design and management of digital transformations for value creation. Adv. Eng. Inform, 52, 101547.
Lee, C. H., Wang, D., Desouza, K. C., & Evans, R. (2021). Digital Transformation and the New Normal in China: How Can Enterprises Use Digital Technologies to Respond to COVID-19?. Sustainability, 13(18), 10195.
Lee, C. H., Wang, D., Lyu, S., Evans, R. D., & Li, L. (2022). A digital transformation-enabled framework and strategies for public health risk response and governance: China's experience. Industrial Management & Data Systems, (ahead-of-print).
Li, L., Lin, J., Turel, O., Liu, P., & Luo, X. R. (2020). The impact of e-commerce capabilities on agricultural firms’ performance gains: the mediating role of organizational agility. Industrial Management & Data Systems.
Majchrzak, A., Markus, M. L., & Wareham, J. (2016). Designing for digital transformation. MIS quarterly, 40(2), 267-278.
Matt, C., Hess, T., & Benlian, A. (2015). Digital transformation strategies. Business & information systems engineering, 57(5), 339-343.
Maulani, G. A. F., & Hamdani, N. A. (2019). The influence of information technology and organizational climate on the competitiveness of private universities in Indonesia. International Journal of Recent Technology and Engineering, 8(1).
Maulani, G. A. F., Hamdani, N. A., Nugraha, S., Solihat, A., & Mubarok, T. M. S. (2021). Information technology resources and innovation performance in higher education. Int. J. Interact. Mob. Technol., 15(4), 117-125.
McGrath, R., & McManus, R. (2020). Discovery-Driven. Harvard Business Review, 98(3), 124-133.
Nwankpa, J. K., & Roumani, Y. (2016). IT capability and digital transformation: A firm performance perspective.
Piccinini, E., Gregory, R. W., & Kolbe, L. M. (2015). Changes in the producer-consumer relationship-towards digital transformation.
Ritala, P., Baiyere, A., Hughes, M., & Kraus, S. (2021). Digital strategy implementation: The role of individual entrepreneurial orientation and relational capital. Technological Forecasting and Social Change, 171, 120961.
Scuotto, V., Magni, D., Palladino, R., & Nicotra, M. (2022). Triggering disruptive technology absorptive capacity by CIOs. Explorative research on a micro-foundation lens. Technological Forecasting and Social Change, 174, 121234.
Shaughnessy, H. (2018). Creating digital transformation: Strategies and steps. Strategy & Leadership, 46(2), 19-25.
Siebel, T. M. (2019). Digital transformation: survive and thrive in an era of mass extinction. RosettaBooks.
Tekic, Z., & Koroteev, D. (2019). From disruptively digital to proudly analog: A holistic typology of digital transformation strategies. Business Horizons, 62(6), 683-693.
Vial, G. (2021). Understanding digital transformation: A review and a research agenda. Managing Digital Transformation, 13-66.