راهبردهای الگوی برنامه ریزی بازاریابی در کنترل عملیات موقعیت های سینمایی در ایران
محورهای موضوعی : مدیریت تولیدگالیا حیدریان 1 , اسماعیل حسن پور قروقچی 2 , وحید مکی زاده 3 , محمد غفورنیا 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
3 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران.
4 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.
کلید واژه: بازاریابی, موقعیت سینمایی, بازاریابی سینمایی, صنعت سینما,
چکیده مقاله :
"هدف این تحقیق ارائه راهبردهای الگوی برنامه ریزی بازاریابی در کنترل عملیات موقعیت های سینمایی در ایران است. برای دستیابی به این هدف، از رویکرد کاربردی و روشهای آمیخته اکتشافی-توصیفی استفاده شده است. دادهها از طریق پرسشنامه با سوالات پنجگزینهای و طیف لیکرت 5 گزینهای جمعآوری شدند. برای جمعآوری دادههای کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان و متخصصان حوزه مورد استفاده قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل 15 خبرگان (کارشناسان و متخصصان در حوزه مدیریت بازاریابی و صنعت سینما) برای بخش کیفی و 384 متخصص، تولیدکننده و برنامهریزان صنعت سینما و سرمایهگذاران بخش خصوصی برای بخش کمی است. روش نمونهگیری در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی و قضاوتی تا رسیدن به اشباع نظری انجام شده است. نتایج پژوهش در بخش کیفی شامل 202 کد کشف شده در 34 مقوله است که مطابق نظر استراوس و کوربین راهبردها، اعمال، تعاملات و کنشهایی هستند که در طرز عمل عادی و چگونگی مدیریت موقعیتها توسط افراد در مواجهه با مسائل به کار میرود. اینها رفتارهایی هستند که مردم، شرکتها و جوامع انجام میدهند یا میگویند. این اعمال کنشهایی عمدی هستند که برای حل مسئله صورت میگیرد. در این پژوهش نیز 10 دسته راهبرد اساسی شامل: جذابیت فیلم، درگیری بیننده، داستان برند، حل مشکلات مالی، تبلیغات موثر، برند شخصی بازیگر، توجه به نیازها، کیفیت فیلم، برند محوری، فعالیت پسا نمایشی است.
"The purpose of this research is to present a marketing model of cinema situations in Iran. To achieve this goal, applied approach and mixed exploratory-descriptive methods were used. Data were collected through a questionnaire with five-choice questions and a 5-choice Likert scale. To collect data Qualitative, semi-structured interviews with experts and specialists in the field have been used. The statistical population of the research includes 15 experts (experts and specialists in the field of marketing management and cinema industry) for the qualitative section and 384 experts, producers and planners of the cinema industry and private sector investors. It is for the quantitative part. The sampling method in the qualitative part has been done using the snowball sampling method and judgment until reaching theoretical saturation. The results of the research in the qualitative part include 202 codes discovered in 34 categories, which according to Strauss and Corbin's strategy, apply , are interactions and actions that are used in normal behavior and how to manage situations by people when faced with problems. These are behaviors that people, companies and societies do or say. These actions are intentional actions that take place to solve problems. In this research, 10 categories of basic strategies include: movie attraction, viewer engagement, brand story, solving financial problems, effective advertising, actor's personal brand, paying attention to needs, movie quality, central brand, post-show activity.
_||_