بررسی تاثیر یادگیری ترکیبی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی
محورهای موضوعی : آمارمحبوبه نیک اندیش 1 , هادی رزقی شیرسوار 2
1 - کارشناس ارشد گروه مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران
کلید واژه: learning, combined learning, traditional learning, educational achievement, technical school,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش "بررسی تاثیر یادگیری ترکیبی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هنرستانهای دخترانه شهر تهران در درس ریاضی" میباشد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی یا نیمه تجربی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر هنرستانهای شهر تهران میباشند. در مرحله اول از بین تمام هنرستانهای جامعه مورد پژوهش به صورت تصادفی ساده 6 هنرستان انتخاب کرده و سپس از این تعداد 12 کلاس سال اول انتخاب شدند (هر مدرسه 2 کلاس آزمون و گواه در درس ریاضی). روش نمونه گیری مدارس در این پژوهش، نمونه گیری تصادفی ساده بوده است. در مجموع 240 دانشآموز در این کلاسها حضور داشتند. ابزار بکار رفته در این پژوهش، استفاده از فیش و چک لیست دبیران از نمرات پیش آزمون و پس آزمون دانش آموزان میباشد. نتایج حاصل از اجرای پیش آزمون گروههای وابسته نشان دهنده اختلاف میانگین بدست آمده بین وضعیت تحصیلی دو گروه گواه و آزمون بوده است. لذا ادامه روند پژوهش امکان پذیر نبوده، بر همین اساس مجدداً پژوهشگر اقدام به دستهبندی گروههای آزمون و گواه نمود. در مرحله دوم و اجرای مجدد پژوهش، نتایج حاصل از اجرای آزمون t گروههای وابسته نشان داد، با توجه به سطح معنیداری محاسبه شده و اختلاف میانگین بدست آمده (پیش آزمون =17.1394 و پس آزمون=18.2279) وضعیت تحصیلی گروه آزمون در بکارگیری شیوه یادگیری ترکیبی، در حالت پیش آزمون و پس آزمون دارای اختلاف معنی داری میباشد.
The main purpose of this research is "to study the effect of combined learning on students'educational achievement at girls' technical schools in Tehran". The research method in thisstudy is semi-experimental or semi-empirical. The statistical universe of this study includesall girl students of Tehran technical schools. At the first stage, 6 technical schools wereselected randomly and simply among all technical schools of the studied society and then 12classes of the first year were chosen (2 test and control classes in mathematics per school).The sampling method of the schools was a simple random case in this study. Totally 240students attended these classes. The applied tools in this research are writing fiches from pretestand post-test scores of the students. In fact, the educational achievement has been used bytwo tests of pre-test and post-test for both test and control groups. The results of t- test in thedependent groups show that there is a significant difference regarding the computedsignificance level and obtained mean difference in the educational situation of the test groupin the case of pre-test and post-test. Meanwhile, the study and comparison of the means intwo situations of pre-test (17.1394) and post-test (18.2279) also confirm this issue.
Ahghar, Qudsi (translator) (2001). Aspects of Thinking curriculum and teaching, by Robert Jay. ; Marzynv and ... [et al. Tehran: Ystrvn.
Aminifar Elaheh, Sedghpour Bahram Saleh, Zadeh Hossein Dabbagh (2012) Educational Technology (technology and training) spring 2012; 6 (3): 177-184.
Faculty of Sciences, Shahid Rajaee Teacher Training University. Attaran, Mohammad (2004). IT: the context in education reform. Tehran: the Institute for Technology Development.
Attaran, Mohammad (translator) (2004). E-learning in the 21st century, written by Garrison, DC. MR. Vandrsvn, Terry. Tehran Publication smart schools.
Eslami, Mohsen (2003). Capabilities global network of training, rate of access, use and view high school students and teachers. Ss11-2. The curriculum in the age of information and communication technology, eds: Islamic Mohsen et al. Tehran Publication Yyzh.
Eslami, Mohsen (2003). Provide a model for the design and implementation of its effect on the critical reading and critical thinking and analytical writing. PhD thesis, University of Teacher Education Tehran.