کاربرد نقشه ی مفهومی و نمودار Vee در تعیین حجم با استفاده از انتگرال
محورهای موضوعی : آمارمریم عطاری 1 , هوشنگ اکبری 2 , اسماعیل یوسفی 3
1 - گروه ریاضی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - گروه ریاضی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - گروه ریاضی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
کلید واژه: Vee diagram, concept mapping,
چکیده مقاله :
نقشه ی مفهومی و نمودار Vee از ابزارهای با اهمیت در ارتقای سطح یادگیری مفهومی ریاضی در تمام مقاطع تحصیلی هستند که می توانند نقش مهمی در پیشرفت یادگیرندگان ایفا کنند. هدف از این مقاله، استفاده از نقشه ی مفهومی و ترسیم نمودار Vee برای محاسبه ی حجم یک جسم با استفاده از انتگرال است که بازتاب آنچه را یاددهنده به صورت واقعی می داند، نحوه ی بیان آن ها، معرفی زمان استفاده از دانسته ها و توانایی توجیه آن ها را شامل می شود. همچنین نشان می دهد آشنایی با تعاریف رسمی و اصول ریاضی، دلیلی بر شناخت کامل مفاهیم، پیچیدگی های درونی و فرایند آموزش آن ها نیست. با توجه به این که یادگیری مفهومی، تأثیری متقابل روی یاددهنده و یادگیرنده دارد، پس نقشه ی مفهومی و نمودار Vee می توانند نقشی مهم در آموزش، یادگیری و ارزشیابی داشته باشند.× × × × × × × × × ×
The concept mapping and the Vee diagram are important tools for improving the level of conceptual learning of mathematics in all educational levels that can play an important role in the learner's achievement. The purpose of this study is to use a concept mapping and Vee diagram, to calculate the volume of an object by the integral, includes the reaction of what a teacher really knows, the way of expressing them, introducing the time of using knowledge and ability to justify them. It also shows that being familiar with formal definitions and mathematical principles do not mean to fully understand the concepts, and their internal complexities, and teaching process. According to the fact that conceptual learning has a mutual impact on the teacher and the learner, then the concept mapping and the Vee diagram can play an important role in teaching, learning and evaluation.
]1[ ع. ا. سیف، روانشناسی پرورشی نوین، ویرایش ششم، تهران، انتشارات دوران. 1388.
[2] J. D. Nova, J. C. Alberto, “The universality and ubiquitousness of Concept Maps”, Proc. of Fourth Int. Conference on Concept Mapping, Vina del Mar, Chile. 2010.
[3] K. Afamasaga-Fuata'i, “Analysing the "Measurment" Strand Using Concept Maps and Vee Diagrams”, Concept Mapping in Mathematics, Springer. 2009, 19-46.
[4] J. Schmittau, J. J. Vagliardo, “Concept Mapping as a Means to Develop and Assess Conceptual”, Understanding in Primary Mathematics Teacher Education, Springer. 2009, 47-58.
[5] J. D. Novak, J. C. Alberto, “The Development and Evolution of the Concept Mapping Tool Leading to a New Model for Mathematics Education”, In Afamasaga-Fuata’I, Karoline, Concept Mapping in Mathematics Research into Practice, Springer. 2009, 3-18.
[6] R. E. Larson, R. P. Hostetler, B. H. Edwards, “Calculus with Analytic Geometry”, Lexington, Mass D.C. Heath 3th ed. 1986.