بررسی میزان انطباق برنامههای دروس کاربرد فناوری اطلاعات وارتباطات در آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان با محتوای کتب ریاضی متوسطۀ اول ازدیدگاه مدرسان.
محورهای موضوعی : آموزش ریاضیاحمد گوهری اصل 1 , علی ایرانمنش 2 , ابوالفضل تهرانیان 3 , احمد شاهورانی 4
1 - گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه ریاضی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 - گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: Adaption, Information and Communication Technology, Student-teachers educators, Mathematics education,
چکیده مقاله :
روند توسعۀ فناوری اطلاعات وارتباطات، نوع یادگیری را تغییرداده است؛ بنابراین باید برنامههای دروس کاربرد فناوری اطلاعات وارتباطات درآموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان، با محتوای کتب ریاضی متوسطۀ انطباق داشته باشد. نمونه با روش نمونه گیری هدفمند سهمیهای انتخاب شد. دادهها بامصاحبۀ نیمهساختاریافته که روایی سوالات تایید وپایایی آنها با روش بررسی اعضا، بررسی همکاروناظر بیرونی مورد تایید قرارگرفته، جمعآوریشد، متن مصاحبهها کدگذاری وبا نرمافزار Maxqda2020 تحلیلگردید. به نظرمدرسان، آموزش دروس کاربردICT رشتۀ ریاضی به دانشجومعلمان، توانایی تدریس محتوای کتب ریاضی متوسطۀ اول را با فناوری پوشش نمیدهد و سرفصلها با محتوای کتب ریاضی مدرسه انطباق ندارند. سرفصلها دارای زیادهگویی مطالب بوده وبهجای بعدعملی، بر شیوۀ تئوری تاکید دارند. مدرسان بهصورت سلیقهای ازنرم افزارها بهجهت انعطاف زیاد درهردورۀ آموزشی استفاده میکنند. بنابراین آموزش سختافزاری سیستمها، امنیت اطلاعات وتفکر فناورانه وبکارگیری متخصصین ریاضیکامپیوتر ونرمافزارهای تخصصی ریاضی، بهروزرسانی سرفصلها بایدانجام گیرد.
Abstract: ICT Developing process will change learning type. Therefore, the curricula of using ICT in mathematics education at Farhangian University should be adapted to the content of high school math textbooks. Sample was selected by quota sampling method. Data were collected by semi-structured interviews, whose validity of questions and their reliability were confirmed by the peer member and external observer reviews. Text of interviews was coded and analyzed by Maxqda2020 software. According to instructors, teaching math ICT lessons to the student-teachers does not cover the ability of teaching content of high school math textbooks by technology and headings do not match the same content. These headings have a lot of exaggeration and emphasize theoretical dimension than practical one. To be highly flexible in each training course, instructors have selective use of software. Hardware training of systems, Information security, technological thinking, using math-computer experts, math specialized software, Headings should be updated.