بررسی اثر تدریس سازگار با مغز توام با راهبرد درک خواندن ریاضی (SQRQCQ) در رفع خطاهای محاسباتی دانش آموزان پایه سوم در حل مسائل کلامی
محورهای موضوعی : آموزش ریاضیمریم السادات وزیری هامانه 1 , فرهاد حسین زاده لطفی 2 , علی ایرانمنش 3 , مهدی آژینی 4 , احمد شاهورانی سمنانی 5
1 - گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه ریاضی،دانشکده علوم ریاضی،دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران
4 - گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
5 - گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: verbal problem solving, brain-compatible teaching model, mathematics reading comprehension strategy, Mathematics,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش مطالعه بررسی اثر تدریس سازگار با مغز توام با راهبرد درک خواندن ریاضی در رفع خطاهای محاسباتی دانش آموزان پایه سوم در حل مسائل کلامی می باشد. در این مطالعه روش تحقیق نیمه آزمایشی استفاده شده است. ابزار گردآوری آزمون سوالات کلامی بود. حجم نمونه دو گروه کنترل و آزمایش 65 نفر از دانش آموزان مدارس غیردولتی دختر پایه سوم در منطقه سه شهر تهران است. جهت بررسی دو گروه از آزمون ناپارامتریک یو من-ویتنی و آزمون ویلکاکسون استفاده شد. یافته های ویلکاکسون نشان داد الگوی تدریس سازگار با مغز توام با راهبرد درک خواندن ریاضی بر رفع خطاهای محاسباتی دانش آموزان پایه سوم در حل مسائل کلامی اثرگذار است. در نتیجه در نظرگرفتن فعالیتها بر اساس و با روش یادگیری سازگار با مغز، می تواند موفقیت دانش آموزان را ارتقا دهد و به آن ها برای یادگیری ریاضیات انگیزه دهد و موفقیت بیشتری در دروس مختلف حاصل شود .
This study aimed at investigating the effectiveness of brain-compatible teaching model with mathematics reading comprehension strategy on correcting third grade students’ computational errors in solving verbal problems. In this study, quasi-experimental research method was used. A verbal question test was used as the research instrument in the study. The sample included 65 third grade female students from non-public schools that were assigned into two groups of control and experimental. The results obtained from Wilcoxon test indicated that the brain-compatible teaching model with mathematics reading comprehension strategy was effective on the third grade students’ correction of computational errors in solving verbal problems. Therefore, it can be concluded that considering and using the brain-compatible learning activities can enhance students’ educational success and motivate them to learn Mathematics. This was abstrac of this article whit Investigating the Effectiveness of Brain-compatible Teaching model with Mathematics Reading Comprehension Strategy (SQRQCQ) on Correcting Students’ Computational Errors in Solving Verbal Problems title.