بررسی رابطه شاخصهای توسعه حرفهای مدرسان دانشگاه فرهنگیان با متغیرهای زمینهای
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیسیمین امینی زارع 1 , رمضان جهانیان 2 , پریسا ایران نژاد 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
کلید واژه: مدیریت آموزشی, دانشگاه فرهنگیان, توسعه حرفه ای, مدرسان,
چکیده مقاله :
توسعه حرفهای یکی از رویکردهای مدیریت آموزشی است که امروزه در نظامهای آموزشی موردتوجه قرار گرفته است. ازاینرو، هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه شاخصهای توسعه حرفهای مدرسان دانشگاه فرهنگیان با متغیرهای زمینهای(جنسیت، تحصیلات و سابقه خدمت) بود. روش پژوهش حاضر کمی (توصیفی- همبستگی) و از نظر هدف نیز کاربردی بود. جامعه آماری شامل مدرسان پردیسهای دانشگاه فرهنگیان البرز 214 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 136 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. همچنین روش نمونهگیری نیز طبقهای تصادفی با رعایت سهم هر طبقه بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس ادبیات و پیشینه پژوهش طراحی شد. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا استفاده شد و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و مقدار 89/0 شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) استنباطی(آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس) با نرمافزار Spss24 استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین توسعه حرفهای و جنسیت رابطه معناداری وجود ندارد(05/0<P). رابطه بین توسعه حرفهای و سطح تحصیلات نیز برای مؤلفه یادگیری معنادار و برای سایر مؤلفههای توسعه حرفهای معنادار نبود. همچنین نتایج تحلیل واریانس یکطرفه برحسب سابقه کاری افراد نشان داد که مقدار معناداری برای مؤلفههای هدایت فرآیندهای آموزش و یادگیری، هدایت نوآوری ،بهبود و تغییر و توسعه مدرسان دانشگاه فرهنگیان کمتر از 05/0 است، درنتیجه اختلاف معناداری بین میانگین مؤلفهها برحسب سابقه کاری افراد وجود دارد. برای سایر مؤلفههای اصلی الگوی توسعه حرفهای اختلاف معنادار نبود. بر اساس نتایج می توان نتیجه گرفت که توسعه حرفه ای مدرسان با ویژگی های زمینه و فردی در برخی زمینه دارای ارتباط است و از این رو نیاز به پژوهش بیشتر احساس می شود.
Professional development is one of the approaches of educational management that has received attention in educational systems today. Therefore, the main goal of this research was to investigate the relationship between the professional development indicators of Farhangian University lecturers and background variables (gender, education and service history). The present research method was quantitative (descriptive-correlation) and practical in terms of its purpose. The statistical population included 214 lecturers of Farhangian University of Alborz, and 136 people were selected as the sample size based on Cochran's formula. Also, the sampling method was a random stratum with respect to the share of each stratum. The research tool was a researcher-made questionnaire that was designed based on the literature and research background. To determine the validity of the questionnaire, content validity was used and reliability was calculated with Cronbach's alpha coefficient and the value was 0.89. Descriptive statistics (frequency, percentage and mean) and inferential statistics (independent t-test and analysis of variance) were used for data analysis with Spss24 software. The findings showed that there is no significant relationship between professional development and gender (P<0.05). The relationship between professional development and education level was also not significant for the learning component and for other professional development components. Also, the results of the one-way variance analysis according to the work experience of the individuals showed that the significance value for the components of guiding the teaching and learning processes, guiding innovation, improvement and change and development of Farhangian University lecturers is less than 0.05, as a result, there is a significant difference between the mean of the components according to the work experience of the individuals. There is. There was no significant difference for other main components of the professional development.
_||_