شناسایی و سطحبندی عوامل اثرگذار بر آموزش دانشگاهی مبتنی بر نیازهای صنعت در دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیمحمدحسین محمدی کیا 1 , محمد نقی ایمانی 2 * , علیرضا محمدی نژاد گنجی 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دماوند
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه آزاداسلامی، واحد رودهن
3 - عضو هیات علمی تمام وقت دانشکده روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
کلید واژه: آموزش دانشگاهی, دانشگاه آزاد, مدلسازی ساختاری تفسیری, نیازهای صنعت,
چکیده مقاله :
توسعه صنعتی هر ملتی با دانش و مهارت آن ارتباط مستقیم دارد. بنابراین، بهبود تواناییهای فارغ التحصیلان یک مسئله حیاتی برای هر سیستم ملی آموزش عالی است. در این رابطه آموزش ارائه شده متناسب با نیازمندیهای بازار کار و صنعت امری ضروری است . مشارکتهای موثر صنعت و آموزش عالی می تواند نقش مهمی در تربیت فارغ التحصیلان شایسته ای داشته باشد که قادر به راهاندازی مشاغل جدید و ایجاد شغل هستند.هدف مطالعه حاضر شناسایی و سطحبندی عوامل اثرگذار بر آموزش دانشگاهی مبتنی بر نیازهای صنعت در دانشگاه آزاد اسلامی است. پژوهش حاضر، روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات، از نوع آمیخته است. روش نمونهگیری در هر دو بخش کیفی و کمی بهصورت هدفمند است. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و مدیران و فعالان صنایع شهرستان دماوند بودند. در بخش کیفی ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و در بخش مدلسازی ساختاری تفسیری ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه بود. نتایج بخش کیفی نشان داد که دوازده عامل شامل آموزش مهارتهای اشتغال پذیری، توسعه برنامه درسی، مشارکتهای صنعتی، برنامه ریزی و توسعه آموزشی، فرهنگ سازی کارآفرینانه، قانونی و حقوقی، حمایتهای دولتی، سیاستگذاری، مالی، زیرساخت، سیاستهای توسعه منابع انسانی دانشگاه، سیاستهای آموزشی، پژوهشی بر آموزش دانشگاهی مبتنی بر نیازهای صنعت در دانشگاه آزاد اسلامی تاثیرگذارند. بر اساس نتایج مدلسازی ساختاری تفسیری بیشترین وابستگی در متغیرهای سیاستهای توسعه منابع انسانی و سیاستهای آموزشی بود. در این میان متغیر مشارکتهای صنعتی از وابستگی کمتری برخوردار بودند. و در نهایت اینکه متغیر مشارکتهای صنعتی از بالاترین نقش برخوردار بود.
The industrial development is directly related to its knowledge and skills. Therefore, improving the capabilities of graduates is a critical issue for any national higher education system. In this regard, the training provided is necessary in accordance with the requirements of the labor market and industry. Effective engagements between industry and higher education can play a vital role in training competent graduates who are able to start new businesses and create jobs.The purpose of the present study is to identify and level the factors affecting higher education based on industry needs in Islamic Azad University. The research method is applied in terms of purpose, and from the point of view of collecting data, it is of mixed type. The sampling method is purposeful in both qualitative and quantitative sections. The statistical population included the faculty members of Islamic Azad University, the Damavand branch, and managers and activists of industries in Damavand city. In the qualitative section, the data collection tool was a semi-structured interview, and in the interpretive structural modeling section, the main data collection tool was a questionnaire. The results of the qualitative part showed that twelve factors include employability skills training, curriculum development, industrial partnerships, educational planning and development, entrepreneurial, legal and legal culture, government support, policymaking, finance, infrastructure, HR policies development, Educational and research policies have an impact on higher education based on industry needs in Islamic Azad University. Based on the results of interpretative structural modeling, the most dependence was in the variables of HR development policies and educational policies. Meanwhile, the industrial partnerships had less dependence and the highest role.