مدل مهارتهای نوین سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد با تأکید بر ابعاد (مدیریت دانش اطلاعاتی، هوشمندی حرفهای، اسکنگرایی محیطی)
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیفرشته پورمظاهریان 1 , بدری شاه طالبی 2 , محبوبه سادات فدوی 3
1 - دانشجوی دکترای رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, مهارتهای نوین سازمانی, مدیریت دانش اطلاعاتی, اسکنگرایی محیطی, هوشمندی حرفهای,
چکیده مقاله :
مهارتهای سازمانی همواره امری محوری برای سازمانها بوده است، اما در دهههای اخیر تحولات مختلفی که منجر به شکلگیری پارادایم اطلاعاتی در سطح جهانی شده است، نوع و ماهیت این مهارتها در سازمانها را دچار تغییر کرده است. اکنون سازمانها نیاز به کارمندانی دارند که مهارتهای نوین سازمانی را داشته باشند و بتوانند خودشان را با وضعیت نوین سازگار کنند. در همین راستا پژوهش حاضر به دنبال ارائه مدل مهارتهای نوین سازمانی کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر ابعاد اطلاعاتمحور بود. روش پژوهش از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمونی بود. دادههای پژوهش حاضر کلیه مقالات علمی به زبان فارسی و انگلیسی مرتبط با مهارتهای سازمانی است که در فاصله زمانی سال 2007 تا 2022 میلادی (برای مقالات انگلیسی) و سال 1389 تا 1401 (برای مقالات فارسی) در پایگاههای معتبر منتشر شدهاند. روش نمونهگیری هدفمند ملاکمحور بود که بر اساس آن، 45 مقاله (21 مقاله فارسی و 24 مقاله انگلیسی) بهعنوان نمونه انتخاب و بررسی شدهاند. برای سنجش روایی محتوایی و با استفاده از ضریب نسبی روایی محتوا (CVR) استفاده شد. . گویههایی که مقدار شاخص CVR آنها کمتر از 6/0 بود، حذف شده و در نهایت از 54 گویه ابتدایی، 45 گویه تأیید شدند. یافتههای پژوهش بیانگر این بود که مهارتهای نوین سازمانی مرتبط با اطلاعاتمحوری کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی عبارتاند از: مدیریت دانش اطلاعاتی (با مضامین سازماندهنده ذهنیت اطلاعاتی، یادگیری دانشمحور، نوآوری خلاقانه)، اسکنگرایی محیطی (با مضامین سازماندهنده هوشیاری محیطی، ردیابی محیطی، بینایی سازمانی، مدیریت زمان) و هوشمندی حرفهای (با مضامین سازماندهنده هوش اخلاقی، هوش فرهنگی، هوش اجتماعی، هوش استراتژیک). این مضامین در ارتباط و پیوند تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند.
Organizational skills have always been a central issue for organizations, but in recent decades, various developments that have led to the formation of the information paradigm at the global level have changed the type and nature of these skills in organizations. Now organizations need employees who have new organizational skills and can adapt themselves to the new situation. In this regard, the current research sought to present a model of new organizational skills of employees of Islamic Azad University with an emphasis on information-oriented dimensions. The research method was qualitative with thematic analysis approach. The data of the present research are all scientific articles in Farsi and English related to organizational skills that were published in reliable databases between 2007 and 2022 (for English articles) and 1389 and 1401 (for Persian articles(The method of purposive sampling was criterion-based, based on which, 45 articles (21 Persian articles and 24 English articles) were selected and reviewed. It was used to measure content validity using the relative coefficient of content validity (CVR). . The items whose CVR index value was less than 0.6 were removed and finally, 45 items were confirmed out of the initial 54 items. The findings of the research indicated that the new organizational skills related to information-oriented employees of Islamic Azad University are: information knowledge management (with organizing themes of information mentality, knowledge-oriented learning, creative innovation), environmental scanning. (with organizing themes of environmental awareness, environmental tracking, organizational vision, time management) and professional intelligence (with organizing themes of moral intelligence, cultural intelligence, social intelligence, strategic intelligence). These themes are closely related to each other.
_||_