شناسایی عوامل موثر بر موفقیت برندسازی بنگاه¬های اقتصادی کوچک از طریق مشارکت در ورزش
محورهای موضوعی : مدیریت در ورزشهانیه امانی سفیدان 1 , احسان اسداللهی 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، کارمند وزارت ورزش و جوانان.
2 - دانشیار، عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار، ایران.
کلید واژه: بخش خصوصی, توسعه ورزش, برندسازی, بنگاه اقتصادی.,
چکیده مقاله :
مشارکت بخش خصوصی میتواند به پیشرفت ورزش کمک کند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر موفقیت برندسازی بنگاه¬های اقتصادی کوچک از طریق مشارکت در ورزش بود. این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده¬ها کیفی و از حیث روش تحلیل اکتشافی بود. جامعه¬ی آماری این پژوهش خبرگان حوزه کسب و کار، اساتید دانشگاه، صاحبان بنگاههای اقتصادی کوچک و برندهای ورزشی و متخصصان بازاریابی بودند. روش نمونه¬گیری در بخش کیفی به صورت هدفمند و تعداد نمونه بر مبنای اشباع نظری دادهها بود که در نهایت با 16 نفر مصاحبه شد. کدگذاری مصاحبه¬ها به روش تحلیل مضمون انجام شد و برای سطح بندی مولفه¬ها از روش مدل¬سازی ساختاری تفسیری با استفاده از نرم افزار Micmac استفاده شد. تحلیل مصاحبه¬ها در نهایت به 7 کد گزینشی رسید که شامل کسب اعتبار، تعامل اجتماعی، کسب فرصت از طریق ورزش، بازارسازی، ایجاد ارزش مثبت، بهبود رویکرد و اقدامات ترویجی بود. تحلیل ساختاری تفسیری نشان داد که بیشترین میزان تاثیرگذاری مربوط به مولفه¬ تعامل اجتماعی و بیشترین میزان تاثیرپذیری نیز مربوط به مولفه¬ی بازارسازی بود. با استفاده از این نتایج میتوان بخش خصوصی را برای سرمایهگذاری در ورزش و تبلیغات از طریق ورزش ترغیب نمود.
The participation of the private sector can help the development of sports. The purpose of this research was to identify the factors affecting the success of branding of small businesses through participation in sports. This research was applied from the point of view of the objective, qualitative in terms of the data type, and exploratory in terms of the analysis method. The statistical population of this research was Business experts, university professors, owners of small businesses and sports brands and marketing specialists. The sampling method in the qualitative part was purposeful and the number of samples was based on the theoretical saturation of the data, and finally 16 people were interviewed. Coding of the interviews was done by thematic analysis method, and the interpretive structural modeling method was used to level the components using Micmac software. The analysis of the interviews finally reached 7 selective codes which included gaining credibility, social interaction, gaining opportunities through sports, market building, creating positive value, improving approach and promotional measures. Interpretive structural analysis showed that the highest level of influence was related to the social interaction component and the highest level of influence was also related to the market building component. Using these results, the private sector can be encouraged to invest in sports and advertising through sports.