آزمون الگوی مفهومی ارتباط بین اعتماد سازمانی و یادگیری سازمانی از طریق اینرسی سازمانی در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس
محورهای موضوعی : رفتار سازمانی در ورزشامید صفری 1 , غلامرضا صفری 2 , محمدباقر هاشمی 3
1 - استادیار،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
2 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی، ایران
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
کلید واژه: اعتماد سازمانی, یادگیری سازمانی, اینرسی سازمانی ,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این مطالعه، آزمون الگوی مفهومی ارتباط بین اعتماد سازمانی و یادگیری سازمانی از طریق اینرسی سازمانی در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بود. این تحقیق بر حسب هدف، کاربردی و همچنین از نظر ماهیت و روش از نوع همبستگی و از لحاظ زمانی، مقطعی بود. جامعه آماری در این مطالعه، کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس که 114 نفر بوده و با توجه به جدول مورگان، 90 نفر از کارکنان به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفته است. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود. در این مطالعه از پرسشنامه های استاندارد اعتماد سازمانی الونن و همکاران (2008)، اینرسی سازمانی پولایتز و کاراهانا (2012) و يادگيري سازماني نيفه (2001) استفاده شده است. روایی پرسشنامه ها به ترتیب 938/0، 790/0 و 883/0 بودند. به منظور توصیف داده¬ها از روشهای آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل استنباطی داده¬ها از روش¬های آماری آزمون کلموگروف -اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون، معادلات ساختاری در نرم افزار های SPSS و PLS استفاده شد. یافته¬های این تحقیق نشان داد که بین اعتماد سازمانی و مولفه های آنها با یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معنادار؛ بین اینرسی سازمانی و مولفه های آنها با یادگیری سازمانی رابطه منفی و معنادار و همچنین بین اعتماد سازمانی و مولفه های آنها با اینرسی سازمانی رابطه منفی و معکوس برقرار بود. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که یادگیری سازمانی را می توان بر اساس اعتماد سازمانی و مؤلفه¬های اعتماد جانبی، عمودی و نهادی پیشبینی کرد. یادگیری سازمانی را می توان بر اساس اینرسی سازمانی و مؤلفه¬های اینرسی بینشی و تجربه پیشبینی کرد. همچنین، میتوان اینرسی سازمانی را بر اساس اعتماد سازمانی و مؤلفه¬ اعتماد عمودی پیشبینی کرد. در نهایت، نتایج حاصل از تحقیق نشان داده است که رابطه اعتماد سازمانی و یادگیری سازمانی با توجه به نقش میانجی اینرسی سازمانی در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس، معنادار نشده است.
The purpose of this study was to The relationship between organizational trust and organizational learning through organizational inertia in the staff of the General Directorate of Sports and Youth of Fars. This research was applied in terms of purpose, as well as descriptive-correlational in terms of nature and method and cross-sectional in terms of time. The statistical population in this study is all employees of the General Directorate of Sports and Youth of Fars, which is 114 people and according to Morgan table, 90 employees have been studied as a sample. The sampling method was stratified random. In this study, standard questionnaires of organizational trust of Elonen et al. (2008), organizational inertia of Politez and Karahana (2012) and organizational learning of Nife (2001) were used. The validity of the questionnaires was confirmed by the final approval of the supervisor and the reliability was confirmed by calculating Cronbach's alpha for all three questionnaires which were 0.938, 0.790 and 0.883 and more than 0.70, respectively. Pearson correlation test, regression analysis and structural equation modeling and SPSS and PLS software were used to answer the research questions. The results of Pearson correlation test showed a positive and significant relationship between organizational trust and their components with organizational learning; There was a negative and significant relationship between organizational inertia and their components with organizational learning and also a negative and inverse relationship between organizational trust and their components with organizational inertia. The results of regression analysis showed that organizational learning can be predicted based on organizational trust and the components of lateral, vertical and institutional trust. Organizational learning can be predicted based on organizational inertia and inertial components of insight and experience. Also, organizational inertia can be predicted based on organizational trust and the vertical trust component. Finally, the results of structural equation modeling have shown that The relationship between organizational trust and organizational learning through organizational inertia in the staff of the General Directorate of Sports and Youth of Fars, is not significant.
سارانی، احمد؛ حیدرزادگان، علیرضا (1397)، رابطه بین اعتماد سازمانی با نوآوری سازمانی، یادگیری سازمانی و کارآفرینی سازمانی کارکنان اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، پنجمین همایش ملی پژوهش های نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران (با رویکرد فرهنگ مشارکتی).
شاه نظری، علی؛ قربانی، محمود؛ ناصری، نازیاسادات (1400)، طراحی مدل کیفی سرمایه فکری با رویکرد یادگیری سازمانی در آموزش و پرورش، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 48.
صادق خیجی، عیسی (1397)، رابطه بین اعتماد با تسهیم دانش و یادگیری سازمانی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان، چهارمین همایش ملی علوم ورزشی و تربیت بدنی ایران.
صاقی علویجه، فریبا؛ شائمی برزکی، علی؛ تیموری، هادی (1399)،تاثیر اعتماد سازمانی بر یادگیری سازمانی با نقش میانجی اینرسی سازمانی مورد مطالعه: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، فصلنامه پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران، دوره: 9، شماره: 2.
عبدلله زاده، نرجس؛ ضامنی، فرشیده (1394)، بررسی رابطه اعتماد سازمانی با یادگیری سازمانی در بین کارکنان آموزش و پرورش شهر بابل، نوآوری های مدیریت آموزشی، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 2.
فریدی زنگیر، ایوب ؛ محرم زاده، مهرداد ؛ ایمان زاده، مسعود (1399)، طراحی مدل اینرسی سازمانی براساس توانمندسازی کارکنان در ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور.، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دوره 7، شماره 1، شماره پیاپی 25.
مجيدي كليبر، سعيده؛ رادفر، رضا؛ طلوعي اشلقي، عباس (1395)، تاثير اعتماد سازماني بر موفقيت سيستم مديريت دانش، مديريت توسعه و تحول، شماره 27.
Aninha, L. M. Dolke (2015). Interpersonal Trust and Organizational Learning Capability. Administrative Science Quarterly, 17, 229-239.
Bozic, B., Siebert, S., & Martin, G. (2019). A strategic action fields perspective on organizational trust repair. European Management Journal, 37(1), 58-66.
Jiang, Y. and Chen, W.K. (2017) Effects of organizational trust on organizational learning and creativity. Eurasi Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(6), 2057-2068.
Lee, C.H.S. (2018) Examining social capital, organizational learning and knowledge transfer in cultural and creative industries of practice. Tourism Management, 64, 258-270.
Liao, S.H., Fei, W.C. and Liu, C.T. (2008) Relationships between knowledge inertia, organizational learning and organization innovation. Technovation, 28(4), 183-195.
Yilmaz K. (2018). The relationship between organizational trust and organizational commitment in Turkish primary schools. J Appl Sci. 2008; 8(12): 2293-9.