استقرار حکمرانی خوب در دستگاه های دولتی جمهوری اسلامی ایران با بهره مندی از ارتباطات استراتژیک
محورهای موضوعی : حکمرانی اسلامیبهروز لطفی 1 , زهرا خرازی محمد وند آذر 2 , افسانه مظفری 3
1 - گروه علوم ارتباط، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: پاسخگویی, مشارکت, شفافیت, اجرای حکمرانی خوب, ارتباطات استراتژیک,
چکیده مقاله :
حکمرانی خوب مدیریت شفاف و پاسخگوی منابع در یک کشور با هدف تضمین توسعه اقتصادی و اجتماعی عادلانه و پایدار است و ارتباطات استراتژیک نقش موثری در دستیابی به ماموریتهای سازمانها دارد. پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل تحقیقات انجام شده در خصوص حکمرانی خوب و ارتباطات استراتژیک میپردازد. شیوهی تجزیه و تحلیل در این تحقیق بر مبنای توصیفی-تحلیلی و استفاده از الگوی کتابخانهای جمعآوری اطلاعات است و در مجموع90 مقاله مورد بررسی قرار گرفت و از این تعداد50 مقاله تحلیل گردید. یافتههای تحقیق بیانگر این است که ارتباطات استراتژیک سبب توسعه سازمانی و ارزش آفرینی کارکنان میشود و ابزاری است برای توسعه سرمایه اجتماعی و جلب مشارکت مردم و ذینفعان در تصمیمگیریها و برنامههای سازمانها حکمرانی خوب بر اساس مشارکت عمومی اعضای جامعه (ارتباطات دو جانبه بین مردم و دولت) ، شفاف سازی اطلاعات، پاسخگویی دولتها، حاکمیت قانون، انعطافپذیری و مسئولیتپذیری شکل میگیرد. استقرار حکمرانی خوب در سازمانها عامل مهمی در کارآمدی نظام اداری و رضایتمندی مخاطبان دارد.
Abstract: Good governance is the transparent and responsive management of resources in a country with the aim of ensuring fair and sustainable economic and social development, and strategic communication plays an effective role in achieving the missions of organizations. The present study examines and analyzes the research done on good governance and strategic communication. The method of analysis in this research is descriptive-analytical and uses the library data collection model; a total of 90 articles were examined and 50 of these articles were analyzed. The findings of the research show that strategic communication causes organizational development and value creation of employees and is a tool for developing social capital and attracting the participation of people and stakeholders in the decisions and programs of organizations based on good governance. Public participation of society members (two-way communication between people and the government), information clarification, government accountability, rule of law, flexibility and responsibility are formed. Establishing good governance in organizations is an important factor in the efficiency of the administrative system and the audience's satisfaction.
_||_