ارائه و آزمون مدل کیفیت خدمات برای مدیریت رستورانها در جامعه اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت جهادیابوالقاسم احمدی 1 , اعظم رحیمی نیک 2 , ماندان مومنی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: کیفیت خدمات, جامعه اسلامی, رستوران,
چکیده مقاله :
اداره رستورانها در جامعه اسلامی متکی به درک شرایط و مقتضیات اجتماعی و اقتصادی آن میباشد. هدف پژوهش ارائه مدل کیفیت خدمات با تاکید بر رضایت مشتریان در صنعت رستورانداری در جامعه اسلامی است. مطالعه کاربردی و از نوع آمیخته و اکتشافی است. دادههای بخش کیفی، از طریق مصاحبه با مدیران رستورانهای شهر تهران گردآوری و با دادههای اولیه و انجام تحلیل دادهبنیاد، مدل کیفیت خدمات ارائه گردید. پرسشنامه بخش کمی باتوجه به یافتههای بخش کیفی طراحی وپس از بررسی پایایی و روایی مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری بخش کمی، مشتریان کلیه رستورانهای شهر تهران بودهاند که با توجه به جدول کرجسی-مورگان، از 385 نفر نظرسنجی شد. تحلیل دادههای بخش کمی، با مدل معادلات ساختاری و نرمافزار PLS صورت گرفت. طبق یافتههای بدست آمده در کدگذاری دادههای کیفی پژوهش در مجموع 198 مفهوم، 73 مقوله و26 مقوله اصلی برای مدل پژوهش ارائه گردید. تحلیلهای کمی نشان داد شرایط علی بر پدیده اصلی یعنی کیفیت خدمات با تاکید بر رضایت مشتریان تاثیرگذار است. کیفیت خدمات با تاکید بر رضایت مشتریان، شرایط زمینهای و شرایط مداخلهگر روی راهبردها تاثیرگذار هستند.
Managing restaurants in Islamic society relies on understanding its social and economic conditions and requirements.The aim of the research is to provide a service quality model with an emphasis on customer satisfaction in the restaurant industry in Islamic society.The study is applied and of mixed and exploratory type.The data of the qualitative section was collected through interviews with the managers of restaurants in Tehran, and the service quality model was presented with the primary data and data analysis.The questionnaire of the quantitative part was designed according to the findings of the qualitative part and was used after checking the reliability and validity.The statistical population of the quantitative part was the customers of all the restaurants in Tehran, and according to the Karjesi-Morgan table, 385 people were surveyed.Quantitative data analysis was done with structural equation model and PLSsoftware.According to the findings obtained in coding the qualitative research data, a total of 198 concepts, 73categories and26 main categories were presented for the research model.Quantitative analysis showed that the causal conditions have an effect on the main phenomenon, i.e. service quality, with an emphasis on customer satisfaction.Service quality with emphasis on customer satisfaction, background conditions and intervening conditions have an impact on strategies.
_||_